Annons

Starta eget? Söka uppdrag hos andra företag

Produkter
(logga in för att koppla)

evti

Aktiv medlem
God kväll, kära fotofolk!

Jag har alltid sprungit med en kamera i näven sedan mina små barnsben orkade bära en med sig överallt. Men jag har aldrig varit särskilt ambitiös av mig heller.. i mitt tycke. Jag pysslar mest med och fotografera på nära och käras begäran, mycket på familjens fyrbeningar.

Nu har mitt liv tagit en stor törn och min allra största ambition som djurvårdare har krossats. Så nu står jag vid ett vägskäl och funderar på att satsa mer inom fotografering, ta mig i kragen och bli ambitiös.

Jag har sökt några fotograf jobb inom länet och hoppas på bra återkoppling. Jag tänkte äh vad f*n jag slänger upp en tråd här, några bilder utan vidare detaljer på min profil och kanske finns det någon härlig glad själ här som vill slänga några ord om erfarenheter, livet och utvecklingen inom ett yrke som fotograf.

Letar inte på något sätt efter tips och tricks för hur man klarar sig indirekt utan mer en likasinnad person som vill diskutera livets goda ting med kanske lite mer djup på fotografering, och erfarenheter.

Känner precis noll personer som pysslar med fotografering och har väll knappt löst manualen till kameran mer än en halv gång, går mycket på känsla, läser på en del om funktioner för att kunna orientera mig runt men känner mig rätt nöjd med vad jag lyckas fånga på bild.
Kanske är det helt absurt med en sådan här tråd? Jag vet inte? Jag tutar och kör och låter tiden avslöja.

Med vänliga hälsningar
Tina Hultman
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Att få en anställning som fotograf är nog rätt så svårt idag, även om det händer.
Återstår att köra eget. Då kan du lägga fokuset på uppdragsfotografering eller bildbyråer.

För uppdrag är nog marknaden störst inom mäklarfoto, bröllop, skol- och lagfoto.

För bildbyråer verkar marknaden vara störst inom symbolbilder. Neutrala bilder som kan användas i powerpointpresentationer mm. Dina djurbilder skulle möjligen kunna hitta sin plats där.

Allt ovan enligt min egen inventering.

Det fiffiga med bildbyråer är att det är billigt att komma igång. Men tyvärr kanske inte helt lätt att försörja sig på intäkterna.

Hoppas att några av proffsfotograferna hoppar in i tråden med lite skarpare råd.
Jag fotograferar bara för nöjes skull och har så gott som noll erfarenhet av att ta betalt för det.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Om du inte redan gjort det, gå en rejäl säljutbildning. Kunskap inom fotografi är i stort sett irrelevant idag, grunderna + lite kurvor i photoshop är allt man behöver kunna. För att lyckas är resten är SÄLJ SÄLJ SÄLJ.
 

evti

Aktiv medlem
Om du inte redan gjort det, gå en rejäl säljutbildning. Kunskap inom fotografi är i stort sett irrelevant idag, grunderna + lite kurvor i photoshop är allt man behöver kunna. För att lyckas är resten är SÄLJ SÄLJ SÄLJ.
Jag tror jag hoppar säljutbildning, har alltid arbetet i service yrke och vet hur jag ska sälja in mig även om det inte är finslipat så har jag en stadig grund. Sen att kunskap är lite irrelevant håller jag inte helt hundra med om, klart alla kan göra men om man ska sticka ut i mängden så krävs det mer än lite kunskap för att lyckas, därför är jag oerhört tacksam och hitta någon att kunna bolla lite med, I det kanske slå i en ny vänskap vore väll hur trevligt som helst :giggle: men jag är tacksam för dina tips! Jag förstår vad du menar! Jag har fotograferat ett par år och delat på min offentliga media så har fler som önskar, husdjurs fotograferingar, barn fotograferingar, dop och bröllop. Men jag har alltid tackat nej då jag inte känt mig redo att t.ex. fota någons bröllopsdag :oops:
 

evti

Aktiv medlem
Att få en anställning som fotograf är nog rätt så svårt idag, även om det händer.
Återstår att köra eget. Då kan du lägga fokuset på uppdragsfotografering eller bildbyråer.

För uppdrag är nog marknaden störst inom mäklarfoto, bröllop, skol- och lagfoto.

För bildbyråer verkar marknaden vara störst inom symbolbilder. Neutrala bilder som kan användas i powerpointpresentationer mm. Dina djurbilder skulle möjligen kunna hitta sin plats där.

Allt ovan enligt min egen inventering.

Det fiffiga med bildbyråer är att det är billigt att komma igång. Men tyvärr kanske inte helt lätt att försörja sig på intäkterna.

Hoppas att några av proffsfotograferna hoppar in i tråden med lite skarpare råd.
Jag fotograferar bara för nöjes skull och har så gott som noll erfarenhet av att ta betalt för det.
Hej Petter!

Tack för ditt svar! Jag går i tankarna bara att möjligtvis börja lite smått och ta betalt för alla efterfrågningar på fotografier, istället för att göra allting gratis jämt nu när det börjar bli lite mer frekventa förfrågningar. Men samtidigt lite rädd för att ta betalt då det faktiskt blir en kund som ska vara nöjd både med priset och produkten. Det är ju ett helt nytt sätt att fotografera på, innan har det ju inte gjort något om man inte är 100% nöjd.

Min tanke är väll att i framtiden vara en frilansfotograf, ta uppdrag från större företag som skolfoto, event, mäklarbostäder och samtidigt vid sidan av ha privata kunder inom djurfotograferingar och barn. Kanske i framtiden vågar jag mig på bröllop och dop :D
 

kiwi

Aktiv medlem
Jag hade själv liknande funderingar för något år sedan, även om det mest rörde film. Jag kände att om nu så många var intresserade av att anlita mig till olika uppdrag, så borde de väl kunna betala lite för det också...

Samtidigt ville jag inte säga upp mig från ett fast och säkert jobb. Skulle jag klara mig ekonomiskt? Skulle jag tycka att min hobby var lika rolig när jag gjorde den till mitt jobb? Om jag nu ångrade mig efter ett halvår eller år, hur jobbigt skulle det vara att först starta och sedan avsluta ett företag - samtidigt som min deklaration inte skulle vara lika enkel att godkänna som förut?

Min lösning var att använda Frilans Finans. Då kunde jag pröva på hur folk reagerade på att jag fakturerade, samtidigt som jag slapp både "krångel" med deklarationen och att fundera på vilken bolagsform som var lämpligast.

FF, liksom andra och liknande bolag, tog förstås sin beskärda del av vinsten. Men jag tyckte det var smidigt och skönt och gav mig en försmak på hur det skulle kunna vara, samtidigt som jag kunde behålla mitt vanliga jobb.

Hur det slutade? Tja, nu är min hobby mitt jobb. Men inte som egenföretagare, utan som anställd. Bra nog för mig som tidigare jobbade som något helt annat (jag körde tåg). :)



/ Kiwi
 

evti

Aktiv medlem
Jag hade själv liknande funderingar för något år sedan, även om det mest rörde film. Jag kände att om nu så många var intresserade av att anlita mig till olika uppdrag, så borde de väl kunna betala lite för det också...

Samtidigt ville jag inte säga upp mig från ett fast och säkert jobb. Skulle jag klara mig ekonomiskt? Skulle jag tycka att min hobby var lika rolig när jag gjorde den till mitt jobb? Om jag nu ångrade mig efter ett halvår eller år, hur jobbigt skulle det vara att först starta och sedan avsluta ett företag - samtidigt som min deklaration inte skulle vara lika enkel att godkänna som förut?

Min lösning var att använda Frilans Finans. Då kunde jag pröva på hur folk reagerade på att jag fakturerade, samtidigt som jag slapp både "krångel" med deklarationen och att fundera på vilken bolagsform som var lämpligast.

FF, liksom andra och liknande bolag, tog förstås sin beskärda del av vinsten. Men jag tyckte det var smidigt och skönt och gav mig en försmak på hur det skulle kunna vara, samtidigt som jag kunde behålla mitt vanliga jobb.

Hur det slutade? Tja, nu är min hobby mitt jobb. Men inte som egenföretagare, utan som anställd. Bra nog för mig som tidigare jobbade som något helt annat (jag körde tåg). :)



/ Kiwi
Hej Jan!

Det här precis den respons jag söker! Så startade du eget med hjälp av Frilans Finans men valde sedan och lägga ner ditt egenföretagande för en fast anställning?

Jag har kontakt med ett jobb just nu och hoppas ju såklart på glada nyheter inom ett frilansjobb(?) som bostads fotograf. Tänker så att jag behåller mitt nuvarande arbete tills vidare och kombinerar med fotograf jobbet om jag skulle vara tursam nog och få det, och kanske inom några år våga starta ett litet eget företag. Säkert hundratals andra som tänker som jag gör. Och jag är nog på inget sätt mer unik än dom men samtidigt så älskar jag en ledande roll, självständigt arbete och mycket kundkontakt, jag menar satsa borde man väll ändå testa?
 

thommya

Aktiv medlem
Kör så det ryker och gör det du gillar.
Och lyssna inte på alla som säger att det inte går eller att det är svårt.
Visst, det är kanske inte lätt men är man framåt, säljande och envis så lyckas man säkert.
Jag är själv lite (mycket) försiktig av mig och inte så modig men har äntligen tagit mig i kragen och startat enskild firma parallellt med mitt dagjobb. Gick en kurs i hur man skapar onlinekurser och har i höst hållt en 6-veckorskurs i Lightroom som gick strålande bra och som jag skall bygga vidare på.
Några råd är som tidigare sagts - lär dig eller utveckla dig mer i sälj och marknadsföring, det är snart viktigare än själva fotograferingen. Frilans Finans verkar vettigt om man vill testa sin idé. Tro på dig själv. Allt går med rätt attityd.

Lycka till!
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Anställning är rätt klurigt som flera skrev, dyker upp enstaka fall av lite udda fotograf jobb och oftast typ skolfoto etc.
Som frilansare kan du ju hoppa på lite av varje. Jag har precis som kiwi skrev använt frilans finans och sedan tagit bröllops uppdrag och event eller likande uppdrag, men även porträtt eller familje fotografering. Jag har ett heltidsjobb vid sidan om som lärare så det har snarare varit lite svårt att få tid till fotandet , men då har jag bara kunnat välja det jag känner för att göra och det har också varit en fördel. Jag har tänkt att starta något länge , och det blir nog säker av till slut, men på heltid vet jag inte riktigt om jag vill heller helt ärligt. Vill fortfarande att det ska vara inspirerande och roligt och de år jag assisterade ”dödade” lite av motivationen till att bli helt egen då jag såg vad några rätt stora etablerade fotografer fick göra större delen av tiden..🙈😱☺ Bildbyråer är jag för dåligt insatt i men var inne på själv. Skulle va skitbra om man kunde få igång det vid sidan om också.
Stort lycka till😊👍
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hej Petter!

Tack för ditt svar! Jag går i tankarna bara att möjligtvis börja lite smått och ta betalt för alla efterfrågningar på fotografier, istället för att göra allting gratis jämt nu när det börjar bli lite mer frekventa förfrågningar. Men samtidigt lite rädd för att ta betalt då det faktiskt blir en kund som ska vara nöjd både med priset och produkten. Det är ju ett helt nytt sätt att fotografera på, innan har det ju inte gjort något om man inte är 100% nöjd.

Min tanke är väll att i framtiden vara en frilansfotograf, ta uppdrag från större företag som skolfoto, event, mäklarbostäder och samtidigt vid sidan av ha privata kunder inom djurfotograferingar och barn. Kanske i framtiden vågar jag mig på bröllop och dop :D
Det fiffiga med bildbyrå är ju att du fotograferar först, och sedan säljer. Om folk gillar dina bilder trillar det in pengar. Om inte så är det ingen som blir besviken på dig.

Bildbyrå utesluter inte uppdrag/anställning.
 

evti

Aktiv medlem
Kör så det ryker och gör det du gillar.
Och lyssna inte på alla som säger att det inte går eller att det är svårt.
Visst, det är kanske inte lätt men är man framåt, säljande och envis så lyckas man säkert.
Jag är själv lite (mycket) försiktig av mig och inte så modig men har äntligen tagit mig i kragen och startat enskild firma parallellt med mitt dagjobb. Gick en kurs i hur man skapar onlinekurser och har i höst hållt en 6-veckorskurs i Lightroom som gick strålande bra och som jag skall bygga vidare på.
Några råd är som tidigare sagts - lär dig eller utveckla dig mer i sälj och marknadsföring, det är snart viktigare än själva fotograferingen. Frilans Finans verkar vettigt om man vill testa sin idé. Tro på dig själv. Allt går med rätt attityd.

Lycka till!
Gratulerar till dina prestationer! Vad roligt att det gick bra.

Jag är ju inte en hejare i Photoshop utan lär mig med tiden och känner att jag låter allt falla på plats sinom tid.. som tidigare nämnt är jag kanske inte överambitiös utan tar det mesta som det kommer, det blir lätt att jag bara ger upp och skiter i om jag lägger all kropp och själ i någonting. Men såklart lägger jag kanske mer krut i jobb ansökningarna.

Personligen gillar jag nog Lightroom mer än Photoshop då det känns lättare och orientera sig omkring! Tack för din input, uppskattas enormt :)
 

evti

Aktiv medlem
Anställning är rätt klurigt som flera skrev, dyker upp enstaka fall av lite udda fotograf jobb och oftast typ skolfoto etc.
Som frilansare kan du ju hoppa på lite av varje. Jag har precis som kiwi skrev använt frilans finans och sedan tagit bröllops uppdrag och event eller likande uppdrag, men även porträtt eller familje fotografering. Jag har ett heltidsjobb vid sidan om som lärare så det har snarare varit lite svårt att få tid till fotandet , men då har jag bara kunnat välja det jag känner för att göra och det har också varit en fördel. Jag har tänkt att starta något länge , och det blir nog säker av till slut, men på heltid vet jag inte riktigt om jag vill heller helt ärligt. Vill fortfarande att det ska vara inspirerande och roligt och de år jag assisterade ”dödade” lite av motivationen till att bli helt egen då jag såg vad några rätt stora etablerade fotografer fick göra större delen av tiden..🙈😱☺ Bildbyråer är jag för dåligt insatt i men var inne på själv. Skulle va skitbra om man kunde få igång det vid sidan om också.
Stort lycka till😊👍
Hej Martin!

Jag är nog rätt opportunistisk av mig och känner att jag skulle vilja prova att fotografera så mycket jag kan, olika uppdrag och allting för att känna av vad jag trivs allra bäst med. Då känner jag att jag behåller mitt nuvarande jobb, där jag arbetar 80% så jag har lite tid över. Givetvis har jag väldigt mycket att sätta mig in i och läsa på innan jag startar. Den här tråden skapade jag väll för att försöka få lite inspiration till och med motivation och faktiskt ta tummen ur ***en 😅

Alla mina arbeten har jag alltid känt att jag vill ta mer ansvar, en mer ledande roll men aldrig fått chansen. Kanske är det ett eget företag som är min chans till att utvecklas och faktiskt hitta min glöd igen.

Ska kolla upp det med bildbyråer, förstår vad det är men inte riktigt allt runtomkring men kan ju alltid vara något 😅

Tack för ditt svar!
 

Ventures

Aktiv medlem
Bildbyråer är nog vägen att gå om du inte känner dig "redo" att ta kunduppdrag.

Som du antagligen redan förstått är konkurrensen stenhård och många fotografer går utan uppdrag då det inte finns några event och inga fysiska möten är möjliga.

Men med en vilja utöver det vanliga så kanske det går. Man behöver troligen sticka ut från mängden för att lyckas.
Lycka till!
 

evti

Aktiv medlem
Bildbyråer är nog vägen att gå om du inte känner dig "redo" att ta kunduppdrag.

Som du antagligen redan förstått är konkurrensen stenhård och många fotografer går utan uppdrag då det inte finns några event och inga fysiska möten är möjliga.

Men med en vilja utöver det vanliga så kanske det går. Man behöver troligen sticka ut från mängden för att lyckas.
Lycka till!
Visst känner jag mig redo för kunduppdrag! Redan gjort mycket sådant kostnadsfritt, det är mer att jag inte vill ta mig an ett bröllop riktigt än 😊

Jag har inga planer på att starta eget det här året, utan nu samlar jag bara motivation, inspiration och erfarenhet från andra för och se var jag landar i mitt beslut och vilken väg jag ska gå. Så vi får se vart det tar vägen framöver 😄

Tack för din input 😇
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Som några redan har berättat om så kan du tjuvstarta utan att starta eget företag. Till bildbyråer som du blir antagen till och till privatpersoner/företag som vill köpa dina arkivbilder direkt från dig kan du fakturera som vanligt (även privatpersoner) fast utan att lägga på moms.
(se skatteverkets hemsida om "Hobbyverksamhet"

Tar du uppdrag kan du som det berättats om även göra detta utan att starta eget. Då fakturerar du genom t.ex. Frilans Finans. Varför inte prova lite innan du väljer att registrera företag. Kolla in dessa företags hemsidor så ser du hur det fungerar.
 

evti

Aktiv medlem
Som några redan har berättat om så kan du tjuvstarta utan att starta eget företag. Till bildbyråer som du blir antagen till och till privatpersoner/företag som vill köpa dina arkivbilder direkt från dig kan du fakturera som vanligt (även privatpersoner) fast utan att lägga på moms.
(se skatteverkets hemsida om "Hobbyverksamhet"

Tar du uppdrag kan du som det berättats om även göra detta utan att starta eget. Då fakturerar du genom t.ex. Frilans Finans. Varför inte prova lite innan du väljer att registrera företag. Kolla in dessa företags hemsidor så ser du hur det fungerar.
Skulle du ha något emot om jag skickade ett privat meddelande till dig med lite frågor? 😊

Tack på förhand
 

kiwi

Aktiv medlem
Det här precis den respons jag söker! Så startade du eget med hjälp av Frilans Finans men valde sedan och lägga ner ditt egenföretagande för en fast anställning?
Jo, precis. Hade jag fortsatt att få fler uppdrag, så hade jag nog gått vidare och startat ett eget företag, men det fungerade jättebra att fakturera med FF.

De hjälpte mig bl.a. med att få rätt momssats, beroende på vad det var för uppdrag jag hade. Och eftersom allt gick genom FF, så var det enda som dök upp i deklarationen en inkomst från dem som arbetsgivare. Jag behövde inte fylla i några extra blanketter eller fylla i något särskilt. Jag kunde välja att ha hundra uppdrag i månaden eller inget alls under ett år.

Som sagt, det kostar ju genom att de tar en procentsats på vad du säljer, men för mig var det värt det.

Testa dina vingar – hur du än väljer att göra det!


/ Kiwi
 

evti

Aktiv medlem
Jo, precis. Hade jag fortsatt att få fler uppdrag, så hade jag nog gått vidare och startat ett eget företag, men det fungerade jättebra att fakturera med FF.

De hjälpte mig bl.a. med att få rätt momssats, beroende på vad det var för uppdrag jag hade. Och eftersom allt gick genom FF, så var det enda som dök upp i deklarationen en inkomst från dem som arbetsgivare. Jag behövde inte fylla i några extra blanketter eller fylla i något särskilt. Jag kunde välja att ha hundra uppdrag i månaden eller inget alls under ett år.

Som sagt, det kostar ju genom att de tar en procentsats på vad du säljer, men för mig var det värt det.

Testa dina vingar – hur du än väljer att göra det!


/ Kiwi
Tack för att du tar dig tiden och svara! Är det värt att gå via frilans finans om man ligger lågt med uppdrag och kanske mer ett för framtida syften när det rullar in mer pengar?

Funderar att först vända mig som hobby verksamhet för att sedan se hur det tar fart. Till en början kan det nog vara smart och efterforska kring tjänster och dess priser för att veta var man bör lägga sig.
 
ANNONS