Annons

Starta eget? Söka uppdrag hos andra företag

Produkter
(logga in för att koppla)

kiwi

Aktiv medlem
Funderar att först vända mig som hobby verksamhet för att sedan se hur det tar fart. Till en början kan det nog vara smart och efterforska kring tjänster och dess priser för att veta var man bör lägga sig.
Det finns flera vägar att gå. Och FF är ju bara en av dem. Jag kan bara upprepa det jag sade tidigare: Det fungerade bra för mig. :)

Det är ju inget abonnemang eller något liknande som kostar pengar, oavsett om jag använder det eller ej. Du kan använda tjänsten en gång – eller hundra. Ställt mot alternativet att starta ett företag och sedan »underhålla« detta, oavsett om jag tar in uppdrag eller ej, så kändes FF som den bästa vägen.

Du kan ju testa att välja FF (eller något liknande företag; det finns flera som gör ungefär samma sak) på ett uppdrag och sedan köra ett uppdrag som »hobbyverksamhet« (givet att det faller under kriterierna), och sedan se vad som fungerade bäst.


/ Kiwi
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Sälj inte skinnet förrän björnen är skjuten! Formerna för verksamheten är inte så viktig till att börja med. Viktigast är kunder, hur skall hitta dem och hur du skall får dem att köpa av dig! Där skall du lägga fokus och all din energi. 😊
 

dJb

Aktiv medlem
Några generella tankar både som frilansfotograf och som bildköpare.

Paketera ditt erbjudande. Vad säljer du? Till vilken målgrupp? Var tydlig med priser och vad som ingår. Lägg dig på en rimlig nivå utifrån konkurrensen och undvik att sälja dig för billigt. Marknadsföringen är sen extremt viktig och idag är det ju avsevärt lättare att marknadsföra sig online och rikta sina erbjudanden till specifika målgrupper. Du kan vara nästa hur bra som helst; utan att marknadsföra det du erbjuder kommer det vara svårt ändå. Många frilansfotografer är dock inte jättebra på detta, så gör det till en konkurrensfördel. Lägg upp en enkel portfolio, bygg på med uppdrag, lägg upp tydliga erbjudanden, kör riktade annonser i sociala media som länkas till dina erbjudanden, var aktiv i dina kanaler osv osv.. allt det klassiska om att vårda kanaler och skapa relation till sina målgrupper.

Jag har även köpt rätt mycket bilder i olika roller inom företag/organisationer. Priset är inte så viktigt; snarare tvärtom. Om det är en helt okänd fotograf med priser på en "amatörnivå" så känns det just "amatör" eller hugad hobbyfotograf. Jag har några fotografer som jag brukar anlita som inte alls är billiga, men som jag vet ALLTID levererar bra material. Om bilderna är dåliga eller fotografen inte riktigt förstår vad syftet är med bilderna, så spelar det ingen roll att det är billigt. Om bilderna är riktigt bra så spelar det inte så stor roll att fotografen är dyr. För att överdriva lite.
 
ANNONS