Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Starta
- Trådstartare spiritus
- Start datum
spiritus
Aktiv medlem
Jag _tror_ att jag vill fota det mesta, i första hand arkitektur & objekt/produktbilder.. fast eftersom jag aldrig har fotat förut så har jag inte en aning...
Det får inte kosta allt för mycket med tanke på att jag ligger i lumpen nu och vi lumpare har inte alltför mycket pengar att röra oss med.
Jag letar efter en bra nybörjarkamera som funkar på det mesta.
/Calle
Det får inte kosta allt för mycket med tanke på att jag ligger i lumpen nu och vi lumpare har inte alltför mycket pengar att röra oss med.
Jag letar efter en bra nybörjarkamera som funkar på det mesta.
/Calle
klasg
Aktiv medlem
Då tycker jag att du ska köpa en begangnad systemkamerakamera. En manuell kanske. Eller skulle du finna autofokus som en viktig finess som du inte klarar dig utan. Så kan ju en Canon Eos 300, Eller Minolta 505si/super, Nikon f65, eller...
Du får nog pressisera vilka finesser du vill ha!
Du får nog pressisera vilka finesser du vill ha!
spiritus
Aktiv medlem
Hehe, jo.. men det är jävligt svårt att veta vad för funktioner jag vill ha när jag inte vet vad det finns
)
Men jag ska göra ett försök.
Jag vill ha en bra kamera som fungerar till det mesta. Jag är väldigt lat och kommer säkert gilla autofokus om det är vad jag tror. Jag tycker också om apparater där jag själv får välja allting så de inte låser sej.
Jag vill inte ha en kamera som det inte går att få suddiga bilder med om jag vill det, om du förstår vad jag menar.
Sen vill jag kunna ta kort på nära håll och en sak till som jag inte vet vad det är men jag ska försöka förklara..
Tänk dej en person som sträcker ut handen mot dej. Om du fokuserar på fingertopparna så ska resten av kroppen bli suddigare ju längre bort den är... hm, förstår du?
Sen vill jag kunna ta kort på saker som rör sej. Blixten måste jag kunna välja på/av men det kanske går på alla kamerar, det vet jag inget om.
Men jag har faktiskt kollat liiiite på nikon f65. Det är väl ungefär i den prisklassen jag har tänkt mej. Max 5k..
Några tips på vad jag ska tänka på osådär?
/Calle
Men jag ska göra ett försök.
Jag vill ha en bra kamera som fungerar till det mesta. Jag är väldigt lat och kommer säkert gilla autofokus om det är vad jag tror. Jag tycker också om apparater där jag själv får välja allting så de inte låser sej.
Jag vill inte ha en kamera som det inte går att få suddiga bilder med om jag vill det, om du förstår vad jag menar.
Sen vill jag kunna ta kort på nära håll och en sak till som jag inte vet vad det är men jag ska försöka förklara..
Tänk dej en person som sträcker ut handen mot dej. Om du fokuserar på fingertopparna så ska resten av kroppen bli suddigare ju längre bort den är... hm, förstår du?
Sen vill jag kunna ta kort på saker som rör sej. Blixten måste jag kunna välja på/av men det kanske går på alla kamerar, det vet jag inget om.
Men jag har faktiskt kollat liiiite på nikon f65. Det är väl ungefär i den prisklassen jag har tänkt mej. Max 5k..
Några tips på vad jag ska tänka på osådär?
/Calle
Jeppe
Aktiv medlem
Begagnat är inte fel.. hittar mycket fina kameror med glugg för 5k...
Axplock:
Beg: EOS 100 med 28-80
Beg: Nikon F70 med 28-80
eller nya
EOS 300 28-90,75-300
Nikon F65 28-80, 70-300
Har själv bla. en EOS 500n, vilket är ungefär som en 300. Tror det är uppföljaren till 500n och det är en bra nybörjarkamera.
EOS 500n går på en 1500:- för huset eller runt 2000:- med standardglugg (28-80 el 35-80).Köper man sen till ett 75-300 (nytt) för 2000:- Så får du en tusing till stativ o väska.
Som alltid gäller det att sondera markaden, finns vissa som vill ha hutlöst betalt. Hittade min EOS 600 med 35-70 glugg o väska för 1700:- (Mycket Bra skick, A). Såg att en annan ville ha 4000:- för samma kamera med 35-80 och en blixt.Kolla på länkarna här på fotosidan för tips på butiker med begagnat och även radannonser.
Axplock:
Beg: EOS 100 med 28-80
Beg: Nikon F70 med 28-80
eller nya
EOS 300 28-90,75-300
Nikon F65 28-80, 70-300
Har själv bla. en EOS 500n, vilket är ungefär som en 300. Tror det är uppföljaren till 500n och det är en bra nybörjarkamera.
EOS 500n går på en 1500:- för huset eller runt 2000:- med standardglugg (28-80 el 35-80).Köper man sen till ett 75-300 (nytt) för 2000:- Så får du en tusing till stativ o väska.
Som alltid gäller det att sondera markaden, finns vissa som vill ha hutlöst betalt. Hittade min EOS 600 med 35-70 glugg o väska för 1700:- (Mycket Bra skick, A). Såg att en annan ville ha 4000:- för samma kamera med 35-80 och en blixt.Kolla på länkarna här på fotosidan för tips på butiker med begagnat och även radannonser.
spiritus
Aktiv medlem
Jag tänkte köpa nya grejjer.. tycker det känns bäst. Begagnat e säkert inte fel men men.
Jag har nog ställt in mej på en nikon.. men jag fattar inte vad den stora skillnaden mellan f65 o f80 e .. bara det går o trixa med inställningarna på den.
Vill ha en schysst kamera helt enkelt.. jag är ju nybörjare så jag behöver väl inget hightech
.
En gedigen kamera vill ja iaf ha, ingen plastskit.
Jag har nog ställt in mej på en nikon.. men jag fattar inte vad den stora skillnaden mellan f65 o f80 e .. bara det går o trixa med inställningarna på den.
Vill ha en schysst kamera helt enkelt.. jag är ju nybörjare så jag behöver väl inget hightech
En gedigen kamera vill ja iaf ha, ingen plastskit.
Jeppe
Aktiv medlem
En gedigen?
Då får det nog bli en Nikon FM2a... Inte F65 eller F80.. F65an e defenitivt en plastgrunka (så även Canons 300/3000,500)
Vill du ha gedigen får du nog gå tillbaka några år
Min EOS 600 kan man spika med om man inte hittar hammaren.
Nä seriöst så är det nog så.
Glugg == Objektiv..
Japp stämmer med dina påstående om zoomarna.
Då får det nog bli en Nikon FM2a... Inte F65 eller F80.. F65an e defenitivt en plastgrunka (så även Canons 300/3000,500)
Vill du ha gedigen får du nog gå tillbaka några år
Min EOS 600 kan man spika med om man inte hittar hammaren.
Nä seriöst så är det nog så.
Glugg == Objektiv..
Japp stämmer med dina påstående om zoomarna.
Jeppe
Aktiv medlem
Hmm lite pengar på fickan:
EOS 300 med 28-90 3475:-
Nikon F65 med 28-80 3495:-
Lite mer pengar...och mer för dom:
EOS 300 med 28-90 + 75-300 5250:- (löspris 5500
sen får du visst en väska med på köpet ..?? brukar va skit.
Nikon F65 med 28-80 + 70-300 4750:- (löspris 5250
ingen väska..men det kan man som sagt strunta i då dessa medföljande brukar sluta i garderoben ändå.
Nikonen är nog bästa köp av dessa 2, sen är ju frågan om man har råd och köpa 70-300 för 1250:- extra (ordinarie 1750
trots allt 500:- i vinst
Hör till saken att jag är ett canon-freak..trots det är nog F65an som sagt ett billigare alternativ än EOS 300an..därmed inte sagt att det skulle vara ett bättre köp.
Jämnför dessa två, då jag tror att du fastnat för dessa modeller då de ligger i rätt prisklass för dig. Visst..finns ju minolta oxå..
Expert paket för 4000:- ??? F65?? då är det nog sigma objektiv. Låter billigt..
EOS 300 med 28-90 3475:-
Nikon F65 med 28-80 3495:-
Lite mer pengar...och mer för dom:
EOS 300 med 28-90 + 75-300 5250:- (löspris 5500
Nikon F65 med 28-80 + 70-300 4750:- (löspris 5250
Nikonen är nog bästa köp av dessa 2, sen är ju frågan om man har råd och köpa 70-300 för 1250:- extra (ordinarie 1750
Hör till saken att jag är ett canon-freak..trots det är nog F65an som sagt ett billigare alternativ än EOS 300an..därmed inte sagt att det skulle vara ett bättre köp.
Jämnför dessa två, då jag tror att du fastnat för dessa modeller då de ligger i rätt prisklass för dig. Visst..finns ju minolta oxå..
Expert paket för 4000:- ??? F65?? då är det nog sigma objektiv. Låter billigt..
spiritus
Aktiv medlem
Hmm.. hittade precis Canon EOS 300 hus för 2950:-
Men då behöver jag väl en "glugg"
också?
O vad för glugg ska man ha?
Expert har visst ett paket:
Canon EOS 300 + Sigma 28-80 macro & 100-300DL.
men det går lös på 4995:- och det känns som lite väl mycket att börja med.
Jag vet inte ens varför jag skulle behöva två objektiv..?!? *funderar*
Men då behöver jag väl en "glugg"
O vad för glugg ska man ha?
Expert har visst ett paket:
Canon EOS 300 + Sigma 28-80 macro & 100-300DL.
men det går lös på 4995:- och det känns som lite väl mycket att börja med.
Jag vet inte ens varför jag skulle behöva två objektiv..?!? *funderar*
Du skrev att arkitektur var ett viktigt motiv för dig. Då tycker jag att du skall undvika Sigmas 24-70, det kröker linjer så husväggar antar bananform. Jag har ettt själv, och det är ett kul objektiv när man bländar ner ordentligt, men glöm raka linjer. Mitt tips annars är att inte gapa över för mycket, köp ett paket med bara ett objektiv men låt det kosta minst lika mycket som paketen med två objektiv. Det är objektivet som tar bilden, inte kameran.spiritus skrev:
Hm, det är lockande med Experts erbjudande:
Nikon F65 + Sigma 24-70 & 70-210 för 3995:-
Men om det är bättre att köpa Canonen och ett annat objektiv för nåra hundralappar mer så gör jag nog hellre det.
Vad tror ni?
spiritus
Aktiv medlem
Hahaha
)
Är det ett dåligt objektiv eller ska det göra så?
Om jag tar på ett hus vill jag inte att väggarna ska se ut som metallhus som magneto (x-men) har varit o tränat tankekraft på...
Nää.. Varför gör det så?
Då köper jag nog hellre Canon EOS 300 för 2950:- o köper till ett objektiv för 1000-2000:- eller vad det nu kostar.
Eller nåt schysst filter. Eller så.
Jag vill ha sepiafilter.
Är det ett dåligt objektiv eller ska det göra så?
Om jag tar på ett hus vill jag inte att väggarna ska se ut som metallhus som magneto (x-men) har varit o tränat tankekraft på...
Nää.. Varför gör det så?
Då köper jag nog hellre Canon EOS 300 för 2950:- o köper till ett objektiv för 1000-2000:- eller vad det nu kostar.
Eller nåt schysst filter. Eller så.
Jag vill ha sepiafilter.
klasg
Aktiv medlem
Köp inte F65:an!!
F65 saknar en massa nödvändiga funktioner, som blandannat Canons EOS 300 har!
(Om jag minns rätt)
F65 saknar: Nedbländnings funktion, Utag för fjärrutlösare, Manuell inställning av ISO och så tror jag att blixten ALLTID åker upp i försvaga ljusförhållanden....
F65 saknar en massa nödvändiga funktioner, som blandannat Canons EOS 300 har!
(Om jag minns rätt)
F65 saknar: Nedbländnings funktion, Utag för fjärrutlösare, Manuell inställning av ISO och så tror jag att blixten ALLTID åker upp i försvaga ljusförhållanden....