Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Stativ eller inte?
- Trådstartare Bjornmj
- Start datum
cocuyo
Avslutat medlemskap
Och hur långt, precis hur långt är ett snöre?
Jag har tagit skarpa bilder på fri hand på upp till fyra sekunder med stabilisering, vilket jag ser som omöjligt ostabiliserat. Hur mycket det handlar om för var och en beror på hur stadig man kan vara på handen, och det är i viss mån en träningssak. Skärpa är dessutom ganska relativt. Absolut skärpa finns inte, och den allra bästa skärpan kan man få när man har kameran på stativ eller stadigt underlag och fäller upp spegeln innan man löser ut endera med fjärrutlösning eller med självutlösare. Om det är praktiskt varierar med situationen, och stabilisering på fri hand kan ge bättre resultat än ett dåligt stativ, så det hänger lite på vilket stativ man har, och hur man använder det.
Så om man ska sätta upp några riktlinjer för att få skarpa bilder med stativ, gäller det i första rummet att ha ett stadigt stativ och placera det bra. Mittpelare ska inte dras upp, utan stativhuvudet ska sitta så nära stativtoppen som möjligt. Man bör fälla upp spegeln om det är en SLR-kamera, och det är en fördel att använda tjudrad fotografering, alltså att man har en kamera med direktvisning och kopplar den till en dator som man kör den ifrån via kabel. Det är så klart den extremare varianten. Man kan vara mycket mer pragmatisk och bara se till att man har så stabilt stöd som går att få. En bönkudde eller sandpåse kan vara mycket stadigare än ett stativ, när man använder spegelsökare.
Och det vanligaste är att man klarar ungefär vad kameratillverkarna påstår när man använder kameran med stabilisering. Med normaloptik kanske 1/100 utan stabilisering och omkring 1/30 med stabilisering - förskjut det en bit neråt om du tror att du är ovanligt stadig på handen, och öka spannet om din kamera har ovanligt bra stabilisering.
Jag har tagit skarpa bilder på fri hand på upp till fyra sekunder med stabilisering, vilket jag ser som omöjligt ostabiliserat. Hur mycket det handlar om för var och en beror på hur stadig man kan vara på handen, och det är i viss mån en träningssak. Skärpa är dessutom ganska relativt. Absolut skärpa finns inte, och den allra bästa skärpan kan man få när man har kameran på stativ eller stadigt underlag och fäller upp spegeln innan man löser ut endera med fjärrutlösning eller med självutlösare. Om det är praktiskt varierar med situationen, och stabilisering på fri hand kan ge bättre resultat än ett dåligt stativ, så det hänger lite på vilket stativ man har, och hur man använder det.
Så om man ska sätta upp några riktlinjer för att få skarpa bilder med stativ, gäller det i första rummet att ha ett stadigt stativ och placera det bra. Mittpelare ska inte dras upp, utan stativhuvudet ska sitta så nära stativtoppen som möjligt. Man bör fälla upp spegeln om det är en SLR-kamera, och det är en fördel att använda tjudrad fotografering, alltså att man har en kamera med direktvisning och kopplar den till en dator som man kör den ifrån via kabel. Det är så klart den extremare varianten. Man kan vara mycket mer pragmatisk och bara se till att man har så stabilt stöd som går att få. En bönkudde eller sandpåse kan vara mycket stadigare än ett stativ, när man använder spegelsökare.
Och det vanligaste är att man klarar ungefär vad kameratillverkarna påstår när man använder kameran med stabilisering. Med normaloptik kanske 1/100 utan stabilisering och omkring 1/30 med stabilisering - förskjut det en bit neråt om du tror att du är ovanligt stadig på handen, och öka spannet om din kamera har ovanligt bra stabilisering.
Helmetrock
Aktiv medlem
Menar du ett vanligt trebent stativ av bra klass så kan du ju ta en bild med en veckas slutartid om du skulle vilja det, kameran sitter där den sitter! Jag tar ofta nattbilder med flera minuters slutartid, de blir absolut så skarpa de kan bli!
Att handhålla och att fota med stativ går alltså inte att jämföra.
Ett exempel, 233 sekunders slutartid på stativ!
http://i696.photobucket.com/albums/vv325/Helmetrock/Orust/Nyar 2011/31122011-31122011-_RHJ6845.jpg
Dock är det en del skillnad på stativ och stativ. De allra billigaste för under 1000 kr gör knappast sitt jobb på ett bra sätt, de är vingliga och för lätta plus att de inte dödar vibrationer som bättre modeller gör. Det svåraste är egentligen inte riktigt långa tider utan tider från ungefär 1/4 sek upp till 4 sek.
Att handhålla och att fota med stativ går alltså inte att jämföra.
Ett exempel, 233 sekunders slutartid på stativ!
http://i696.photobucket.com/albums/vv325/Helmetrock/Orust/Nyar 2011/31122011-31122011-_RHJ6845.jpg
Dock är det en del skillnad på stativ och stativ. De allra billigaste för under 1000 kr gör knappast sitt jobb på ett bra sätt, de är vingliga och för lätta plus att de inte dödar vibrationer som bättre modeller gör. Det svåraste är egentligen inte riktigt långa tider utan tider från ungefär 1/4 sek upp till 4 sek.
Helmetrock
Aktiv medlem
VR gör rätt stor skillnad, speciellt på ett såpass ljussvagt objektiv. Känner du till att VR bara hjälper mot dina egna skakningar, om motivet rör sig är det bara mer ljusstyrka som hjälper.
Jag tycker absolut att du ska satsa på VR om du har råd!
Nu är det med vilka slutartider man kan handhålla rätt individuellt och dessutom skiljer sig VR åt mellan olika objektiv. Jag har ett 16-35/4 VR. Med VR på kan jag hålla 1/8-1/4 sekund på 35 mm, med VR av får jag minska tiden till 1/15-1/30. Jag valde det objektivet med mindre bländare över 17-55/2,8 eftersom VR kompenserar för mer än den mindre bländaren, men då fotar jag i stort sett bara landskap och andra stillastående motiv med det.
Jag tycker absolut att du ska satsa på VR om du har råd!
Nu är det med vilka slutartider man kan handhålla rätt individuellt och dessutom skiljer sig VR åt mellan olika objektiv. Jag har ett 16-35/4 VR. Med VR på kan jag hålla 1/8-1/4 sekund på 35 mm, med VR av får jag minska tiden till 1/15-1/30. Jag valde det objektivet med mindre bländare över 17-55/2,8 eftersom VR kompenserar för mer än den mindre bländaren, men då fotar jag i stort sett bara landskap och andra stillastående motiv med det.
Bjornmj
Avslutat medlemskap
Menar du ett vanligt trebent stativ av bra klass så kan du ju ta en bild med en veckas slutartid om du skulle vilja det, kameran sitter där den sitter! Jag tar ofta nattbilder med flera minuters slutartid, de blir absolut så skarpa de kan bli!
Att handhålla och att fota med stativ går alltså inte att jämföra.
Ett exempel, 233 sekunders slutartid på stativ!
http://i696.photobucket.com/albums/vv325/Helmetrock/Orust/Nyar 2011/31122011-31122011-_RHJ6845.jpg
Dock är det en del skillnad på stativ och stativ. De allra billigaste för under 1000 kr gör knappast sitt jobb på ett bra sätt, de är vingliga och för lätta plus att de inte dödar vibrationer som bättre modeller gör. Det svåraste är egentligen inte riktigt långa tider utan tider från ungefär 1/4 sek upp till 4 sek.
Tack! Har du nåt förslag på bra stativ då? Vad skiljer ett bra och dåligt stativ åt då?
cocuyo
Avslutat medlemskap
Tack! Har du nåt förslag på bra stativ då? Vad skiljer ett bra och dåligt stativ åt då?
Det är naturligtvis en himla massa stativ som är mer eller mindre bra, och alla detaljerna är svårt att täcka, men jag ska försöka mig på en generell lista.
Ett bra stativ:
- är stabilt
- dämpar vibrationer
- har kraftiga och lättmanövrerade lås
- är tillräckligt högt utan att dra upp mittpelare
Ett dåligt stativ:
- är rangligt
- kan självsvänga
- har klena lås
- behöver pelaren för att komma upp i höjd
Alla de här egenskaperna kan finnas i högre eller lägre grad. Jag gillar till exempel inte de flesta av Manfrottos stativ, för att jag inte trivs med benlåsen. Det är väldigt många stativ som har lås som jag ser som mindre bra. Å andra sidan funkar de ofta utmärkt när man är medveten om att man ska hantera dem en aning försiktigt, bara övriga egenskaper finns i tillräcklig grad.
Stativ som jag gillar är exempelvis Stabil och Berlebach. Det finns kolfiberstativ som är väldigt bra också, och de är lättare. Jag har ett par ganska bra metallstativ också, från Gitzo, och de är tyngre utan att vara mer stabila än kolfiber. Om det blir aktuellt med ett nytt stativ för min del, kommer jag att ta trä. Inte för att jag tror att det är bättre än kolfiber, men jag tycker att det är snyggare.
Sedan kan man ha särskilda krav också, som att det ska gå lätt att arbeta på mycket låg höjd, eller att det ska vara lätt att fotografera neråt.
Om det är någon egenskap jag tycker ska prioriteras, är det att stativet är tillräckligt högt utan att man drar upp mittpelare. Om benlåsen är lättmanövrerade kan man klara sig helt utan mittpelare, vilket är stabilare.
Man ska inte titta för mycket på priset. Ett bra stativ håller livet ut, så i det långa loppet är det inte någon stor kostnad även om man satsar några tusen. Mitt stora Gitzo har jag haft i över fyrtio år, och det har varit med om mycket men aldrig trasslat, och jag tvivlar på att det kan gå sönder om man inte kör över det med något riktigt tungt eller tappar det från stor höjd.
Similar threads
- Svar
- 62
- Visningar
- 11 K
- Svar
- 24
- Visningar
- 5 K






