Annons

Stativ köp

Produkter
(logga in för att koppla)

mabzor

Aktiv medlem
Jag har funderat på att investera i ett stativ köp och skulle vilja ha lite tips på vad man ska tänka på när man köper ett.

Det ska ju givetvis vara ett stabilt och robust stativ men itne allt för dyrt.

Antar att det inte bara är att gå och köpa ett stativ utan behöver nått mer för att få det bästa ur saker och ting.

/Andreas

Bläddra i senaste Kamera och Bild (nr 6), de har en test av stativ som kanske kan vara till hjälp.

Stadga

Vanliga fotobutiker typ Expert har ofta ett ganska litet och lågprisbetonat sortiment så det är inte helt lätt att prova sig fram. Deras stativ (ofta typ Velbon) med extrastag mellan benen är inte stadiga nog.

Ett stativ måste ju vara stadigt. Tillräckligt högt så att man kan titta i sökaren. Vingel och glapp, då är det ingen idé. Samtidigt litet o lätt och transportabelt. Lätt fälla upp och ihop.

Kolla Manfrotto 055-serien, jag tror dom är bland det mest prisvärda.

Enbent stativ är inte så dumt faktiskt, mycket lättare att få med sig och tar bort en hel del skak och vibrationer. Men funkar ju inte där kameran måste vara helt still.

Själv gillar jag trästativ och har ett Berlebach, mest för att det är så snyggt att det kan stå framme som prydnad och ändå fungerar bra.

Fick faktiskt ett Velbon Delta i present för nån månad sen och måste säga att för priset e det väldigt stabilt, det enda negativa med det är att det inte kan gå ner i spagat men man kan vända mittpelaren så det hjälper lite.

mabzor skrev:
Jag har funderat på att investera i ett stativ köp och skulle vilja ha lite tips på vad man ska tänka på när man köper ett.

/Andreas

Jag är oxå inne på att köpa ett nytt stativ... Ett lättare och samtidigt stabilt.. Fick tips om HT-foto... kolla upp dem. Dyrare än Manfrotto men halva priset jmft med Gitzo.. Det är väl det närmaste jag har kommit hittills.. Jag letar vidare...

Någon som har erfarenheter av Benro stativ?
BENRO ALUSTATIV A-228 är väl den jag har kikat på..

Beror på vad som är för dyrt.

Jag har kikat på Gitzos Classic,serie (speciellt 1505 Compact Performance för större vikter men 13..serien torde vara nyttig för genomsnittsfotografen!).

Såklart måste huvudet köpas separat och dyrare blir det ju då.

MVH Niclas,

Nu när jag gick ner till stan och tittade på stativen som fanns så hittade jag ett billigt, dels så kostade det bara 495:- vad av 200:- avdrag pga kampanj osv osv osv..

Det blev ett: Velbon CX 660

Inte världens bästa men för att vara det första stativet som jag köper så lär det duga till mina ändamål hoppas jag på.

Re: Re: Stativ köp

Majorskan skrev:
Jag är oxå inne på att köpa ett nytt stativ... Ett lättare och samtidigt stabilt.. Fick tips om HT-foto... kolla upp dem. Dyrare än Manfrotto men halva priset jmft med Gitzo.. Det är väl det närmaste jag har kommit hittills.. Jag letar vidare...

Ta en titt på Feisols stativ.

Jag har ett CT-3401.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8148

Feisols hemsida.
http://feisol.com/english/feisolen.htm

Jag har läst en del positivt om stativ från en tillverkare som heter Dynatran åxå. De har väldigt billiga kolfiberstativ på ebay. Jag har dock ingen egen efarenhet...

ANNONS
Götaplatsens Foto