Annons

Stativ till speedlite

Produkter
(logga in för att koppla)

Visom

Aktiv medlem
Hej,

Vill leka lite med att fjärrstyra blixtar (speedlites), men har lite svårt att hitta en bra lösning för att fästa dem. Någon adapter så man kan ha den på gorillapoden? Eller någon form av blixtsko med ministativ? Kommer vara i skogen mest om det spelar någon roll. Känns som att det finns bra lösningar, men jag hittar dem inte....

Har du noterat att det 1/4 tum invändig stativgänga i botten på plastfoten som följer med blixtarna ? Den går att använda som adapter för montering på kamerastativ

Har du noterat att det 1/4 tum invändig stativgänga i botten på plastfoten som följer med blixtarna ? Den går att använda som adapter för montering på kamerastativ

Tack, det hade jag inte koll på. Dessvärre var det nog inget jag sparade på eller så har den kommit bort under åren, men man kan kanske botanisara lite i umgängeskretsen och se om någon har en över...

Sök på 'cold shoe speedlite' på amazon eller ebay. Det dyker upp många skojiga fästen :)

Tackar. Varken blixtställ eller cold shoe ingick i mina tidigare sökkriterier...

Scandinavian har ett billigt blixtstativ som du kan skjutsa upp ca 3m, någonstans 500 till 1000kr.
Desto högre upp/ostadigare... desto lättare faller dem....
På stativet fäster du blixten med en Godox S-bracket.
O vill du plåta porträtt o mjuka upp ljuset så är det en softbox till det, kanske runt 75x75cm
Men det finns fler sorters ljusformare...

Tänk på att blixt+paraply på ett stativ är som att sätta spinnaker på en optimistjolle. Krävs inte mycket vind innan den står på näsan.

ANNONS
Götaplatsens Foto