Annons

Stativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Använda till vad och vilka ställen. Smärtgräns på prislapp?
Vad prioriteter du först? Vikt, pris eller stabilitet.

/Stefan R. Nilsson

Lätt: ja.
Stabilt: ja.
Prisvärt: ja.
Billigt: nej.

Att kalla en kombination som väger över 2,5 kg "lätt" verkar lite märkligt. Och prisvärdheten är kanske också tveksam...

Som svar på trådens ämne kan man annars påpeka att detta är en ganska vanlig fråga på Fotosidan och om man letar lite hittar man flera aktuella trådar där relativt lätta och billiga stativ diskuteras.

Att kalla en kombination som väger över 2,5 kg "lätt" verkar lite märkligt. Och prisvärdheten är kanske också tveksam...

Som svar på trådens ämne kan man annars påpeka att detta är en ganska vanlig fråga på Fotosidan och om man letar lite hittar man flera aktuella trådar där relativt lätta och billiga stativ diskuteras.
Eftersom du inte bryr dig om att citera hela mitt inlägg, där jag skriver att det är vad jag själv skulle valt, så kan vi roa oss med en liten jämförelse:

Ett Manfrotto 055 med kulled 498 (standardpaket hos t.ex. Scandinavian Photo) väger 2,4 + 0,6 kg = 3 kg och kostar 2500 kr.
Lättare: nej
Stabilare: nej
Mer prisvärd: nej (inte speciellt stabilt, tyngre, blir kallt som f*n om vintern, kulleden nyper inte ordentligt och snabbplattan låser inte ordentligt mot kamerahuset)
Billigare: ja

Ett Gitzo GT3532 med RRS BH-55 väger 2 + 0,8 kg = 2,8 kg och kostar 7200 + 4700 kr=11900 kr
Lättare: nej
Stabilare: ja
Mer prisvärd: nej
Billigare: nej.

Jag har själv ett GT3531 och en BH-55 men skulle inte köpt samma idag utan valt just Benro eftersom de i mina ögon är mycket mer prisvärda.

Med stativ gäller välj två av tre: lätt, stabilt eller billigt. Lätta och stabila stativ blir dyra, lätta och billiga stativ blir instabila. Billiga och stabila stativ blir tunga.

Med stativ gäller välj två av tre: lätt, stabilt eller billigt. Lätta och stabila stativ blir dyra, lätta och billiga stativ blir instabila. Billiga och stabila stativ blir tunga.

Fast min poäng var ju att ditt förslag egentligen bara gav ett av tre, eftersom det varken är speciellt lätt eller billigt.

Ni kanske ska vänta tills TS svarar var prioriteten ligger och vilken prisklass.

/Stefan R. Nilsson

Läs gärna Sirui tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=150028

Sök hos Crberphoto på Sirui och Berro.

Fortsätt gärna diskussionen, jag har också letat efter en lätt, stabilt och prisvärt (OBS, prisvärt behöver inte vara samma sak som billigt) stativ utan att lyckats hitta.

Siruis lättaste stativ tyckte jag uppfyllde kriteria, tills jag insåg att centralkolumnen inte gick att skjuta neråt, så försvann det alternativet. Nyttigt att läsa recensioner ibland. Som alltid, det som verkar för bra för att vara sant är ofatst inte det.

Tänkte att det nog är svårt att få både billigt, stabilt och samtidigt lätt. Vill inte bära runt på tunga saker, då blir det nog kvar hemma istället. Tänker mig när jag vill fota med lång slutartid tex vatten framöver, har nyss bara börjat fotografera med en Nikon D7000 + 18-105objektiv. Men tänker framåt vad jag kan behöva för att utvecklas och experimentera med bl a lång slutartid. Maxbudget ca 1500 kr, helst billigare. Förstår att jag inte får toppklass för den summan men tar tacksamt emot förslag på tillräckligt bra, alltså inte instabilt, och hyfsat lätt nybörjarstativ, om sånt finns. Har läst andra trådar men inte hittat vad jag söker.

Jag fick ett sådant på köpet och det är riktigt Nice! Tänkte inte köpa CF även fast jag egentligen ville ha :) hopfällt i väskan är det verkligen en resemodell

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

ANNONS
Götaplatsens Foto