Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

agge28

Aktiv medlem
Skulle vilja ha tips på ett lättarbetat stativ! ej för tungt eller dyrt. Ett som är lätt att följa motivet med.

Har ett som jag köpte till min första digitalkamera men det funkar dåligt med Canon 300D och Sima 70-210f/2,8 APO då kameran blir förtung. Har varit ute för att kameran har vält 2 ggr men hunnit med att fånga upp den.

Agneta

Det är ju stativhuvudet som låter dig följa ett motiv mera eller mindre smidigt.

Och själva tyngden bidrar ju till balans och stabilitet. Vad är för tungt? Vad fotar du?

Jag har ett Manfrotto 190 med en Manfrotto 352 kulled till min Nikon D70. En stadig men ändå hyfsat lätt kombination. Stativet är lite kort i vissa lägen (jag är 1.90 lång), men fungerar mycket bra för det mesta.

Det har blivit mest gräsänder, hundar,hjortar, naturbilder och en del familjebilder. Men jag hade inte tänkt mig ett stativ på 7-8 kg. Skulle vilja ta bilder på fåglar i flykt + när dom dyker mot vattenytan.

Agneta

Manfrotto 190 är ju redan nämnt så jag kontrar väl med Manfrotto 055, lite större och lite stadigare..

Kulleder finns det en uppsjö av.

Ett enbenstativ är förhållandevis lätt, billigt, lättarbetat och kanonbra om du vill följa motivet.

Med 7-8 kilo antar jag att du menar vad stativet klarar. Ett stativ som väger så mycket skulle i alla fall inte jag klassa som ett lätt stativ. Förmodligen blir det inte heller lättjobbat och billigt.

ANNONS
Götaplatsens Foto