Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativdjungel

Produkter
(logga in för att koppla)

MagnusVBK

Ny medlem
Jag upptäckte igår att min gamla stativfäste inte klarar vikten av min nya kamera+objektiv, speciell när man skall vinkla kameran. Men även att bara hålla sig horisontellt i "normalläge". Så antar att en del av utrustningsutvecklingen innebär att man måste köpa nytt stativ.

Vad skall man tänka på när man köper stativ, så man inte ångrar sig efteråt?

Jag skulle väldigt gärna ta emot specifika rekommendationer också från er som är erfarna. Vad är det bästa stativet i förhållande till pris?

Behöver man ha två olika. Ett lättar dagstativ och ett tyngre nattstativ?

Utrustningen det skall klara är Nikon D3s med primärt ett 24-70/2.8, men oxå ibland ett 70-200/2.8.

Vad tycker ni? Reflektioner är väldigt välkomna.

har använt dom mesta stativen allt från manfrotto-gitzo. har du plånboken så är det gitzo som gäller stabilt,funkar bra den nya g lock låset är kalas den gamla låsringarna kunde vara hopplösa att vrida på speciellt i varmare länder satt stenhårt. Jag kör med den här kan vara någon liten skillnad men mitt är med kolfiber o väger 1,6 kg o är stadigt o jag har kört oftast med 24-70 o 70-200 ibland ett 300 2,8 inga problem.

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/6368253/gitzo-stativ-gt2541-mountaineer-kolfiber

Vill du ha ett grymt huvud till så rekommenderar jag denna med släde dyrt men klockrent.

http://www.reallyrightstuff.com/s.nl/sc.26/category.568/it.C/.f
jag avstod från bh 55 o ångrar mig inte alls 40 huvet är riktigt bra lätt o håller kameran på plats.

Min resa har varit flera olika stativ men efter gitzo så blir det inga fler dom är dyra men bra. Jag avråder tex från 055 manfrotto tungt ,stort klumpigt visst populärt på fs men jag gillade det inte alls.

ANNONS
Götaplatsens Foto