Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativfäste som passar korta-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Glattnos

Aktiv medlem
Detta kanske är en udda fråga så jag förklarar vad jag vill åstadkomma istället:
Jag har ett 70-200 objektiv med objektiv-fäste. Fästet kan man vrida i vilken vinkel man vill, ser ut ungefär såhär: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1594285/canon-stativfaeste-a-ii-vit

Jag tänkte bygga en grej att "hänga" kameran i, genom att vrida objektivfästet så att plattan med det gängade hålet hamnar ovanför objektivet. Det skulle passa min setup. MEN då kan jag inte använda mitt KORTA 18-55 objektiv eftersom det saknar objektiv-fäste.

Finns det någon pryl som kan lösa detta?

Jag har funderat på olika lösningar, som inte är så bra. Tex som att låta kameran hänga upp och ner istället(krångligt när allt blir upp och ner) eller att hänga kameran i blixtskon istället(funkar kanske till 18-55 objektivet men absolut inte med 70-200 som väger mycket mer, dessutom instabilt)

Finns det korta objektiv med objektiv-fäste?

Hoppas någon har en bra ide :)

Antar att du håller på att bygga en rigg för att få objektivet "självstabilt" ?
Jag vet inte om du har funnit denna typ av lösning, men denna ser ut att kunna lösa ditt problem:

http://static.bhphoto.com/images/images500x500/554099.jpg

Att bygga en sådan själv borde inte vara direkt svårt, samt att när du inte har ditt teleobjektiv så går den att rotera 180 grader nedåt och blir då mer likt ett vanligt huvud där du kan montera kamerahuset.

Du kan göra et konsol som skruvas i kamerans stativgänga och 'går runt' kameran med ett fäste ovanför tyngpunkten. Är den justerbar kan du flytta tyngdpunkten för olika objektiv.
Nackdelen är förstås att objektivets tyngd bryter i bajonetten men för de flesta objektiv är det inget problem i praktiken.

Tack för alla svar!
Jag har funderat på att göra ett fäste som "går runt" kameran, det kanske är det enda sättet att lösa det.
Det är för filmning glömde jag att säga i första inlägget. Jag har alltså gjort en anordning som bygger på att kameran "hänger". Jag har testad det med det stora objektivet med objektivfästet uppåt och det fungerade väldigt bra, men det blir problem med det lilla objektivet.

Men det blir kanske att göra en konsoll som går runt hela kameran. Men om någon har fler förslag så är jag öppen för det.

En sån här anordning fast du vänder på det och fäster en kamera istället för ett tele.

Bilagor

• 554099.jpg
    554099.jpg
    15.6 KB · Visningar: 310
Ja, det är ju egentligen inte svårare än så. Jag har dock börjat fundera på en lösning som blir rättvänd istället, delvis eftersom min nuvarande konstruktion inte fungerade så bra som jag trodde att den skulle göra.

ANNONS
Götaplatsens Foto