Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativfäste till blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Kodiak

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Nikon SB-50DX. Den kan fungera som trådlös slavblixt. Den utlöses av den lilla blixten på huset.

Är det någon som vet om det finns en liten mackapär att sätta blixtskon i och i andra änden ska det sedan finnas en stativgänga?

Skulle göra det möjligt att montera blixten på ett överblivet stativ...

/Svante

Både Hama och Kaiser tillverkar det du söker, finns tom ledade dylika tingestar. Jag har sett dem på www.speedgraphic.co.uk kolla under blixtar och tillbehör. Jag vet dock ej vem som säljer dem i Sverige, men hör med Scandinavian.

Nja eftersom blixten har inbyggd slavfunktion så behöver jag inget elektriskt.
Dvs jag behöver bara själva fästet för att montera en blixt på ett stativ...

Däremot verkade den brittiska sajten (speedgraphic) ha nåt som passade. Men finns det inte på någon svensk sajt? Gissar (utan att ha kollat) att det kan bli förhållandevis mycket frakt om jag beställer en sån här liten pryl för £4,95 (vilket i sig lät lite dyrt men vad är inte det inom foto) från UK.

En plastbit med en blixtsko på en sidan och en stativskruvshona på andra kan ju inte kosta mer än ett par tior att tillverka.

Tack för hjälpen!
/Svante

ANNONS
Götaplatsens Foto