Annons

Stjärnhimmel runt Göteborg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Daniel, det bästa tillbehöret till astrofoto är en bra app.
Får jag slå ett slag för Photopills !? Livewiev - läget i den är ju oslagbar om man vill se var stjärnhimlen (man vill fotografera) befinner sig. Kostar iofs det dubbla jämfört med den föreslagna appen, men den har en massa funktioner. Rekommenderas med varm hand.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Kan också rekommendera Hönö, tillgängligt från Göteborg och västsidan är hyggligt mörk. Längst ut i Ersdalens Naturreservat får man den mörkaste natthimlen men även en plats som Bådevi, strax söder om Lappesands badplats, kan vara trevlig med sina sjöbodar o ekor.

https://www.google.com/maps/place/Badplats+Hönö+Lappesand/@57.6896422,11.6336323,327m/data=!3m1!1e3
Den där bilden är ju bara så J*vla bra ! Tar tillfället i akt och ställer frågan om man kan göra sammansatta panoramor (enligt beskrivning ovan) med Lr 6.14 (standalone), eller är man begränsad till panosammanfogningar i horisontalledet med den utgåvan !?

M a o; Behövs det en prenumerationsmodell av Lr för att kunna göra panos enligt ovan !?

F ö så får fotografen gärna visa mig (på plats), hur man skall gå tillväga för att uppnå ett sådant resultat 😜.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Får jag slå ett slag för Photopills !? Livewiev - läget i den är ju oslagbar om man vill se var stjärnhimlen (man vill fotografera) befinner sig. Kostar iofs det dubbla jämfört med den föreslagna appen, men den har en massa funktioner. Rekommenderas med varm hand.
Har den också, men den har en hög tröskel att begripa, om det är för astro så är astroappar bättre tycker jag, de visar det du ser. Förutom tabellerna så använder jag den nu egentligen enbart för solens/månens riktning, det kan ifs också se i astroappen
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jo, det är ju sant. Men det finns en del nyttigheter i den som den app du förespråkar inte har (?). Vad ä rdet för tabeller du avser ?Hyperfokalavstånd/exponeringstabeller !?
Ja det är mest dessa samt, DOF, subject distance etc, har nog använt alla någon gång. Vad menar du med live view förresten, det är inte planner ?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Vad menar du med live view förresten, det är inte planner ?
Nej. Om du klickar på "pills" och sedan på "ar", och håller upp mobilkameran mot himlen så kan du se var solen (eller vintergatan) befinner sig, s a s. Du kanske behöver vrida på dig men till slut så ser du solen eller vintergatan.

Saken är den, att om du använder dig av "ar" under solen i pills (t ex), kan du se var solen kommer att gå ner (och vid vilken tid), från den punkten där du befinner dig;

Screenshot_20200917-184007_PhotoPills.jpg

På samma sätt förhåller det sig med vintergatan;

Screenshot_20200917-184459_PhotoPills.jpg

Ni får ha översikt med de dåliga skärmklippen, de är bara till för illustrativt syfte.
 
Senast ändrad:

lindroos72

Medlem
Om man ser i länken ovan och bild 1a som är en enkel bild med ganska enkel redigering så ser den ändå väldigt bra ut med riktiga färger. Något liknade har jag aldrig lyckats uppnå, just nu är jag i ljusförorening level 6 som är ibland det bästa jag når i närområdet och fotograferade Andromedagalaxen i veckan och det blir mest svart/vitt, eller galaxen vit. Nu har jag provat att sänka exponeringen ifall det vita är överexponering, men tycker inte att jag kan få några färger att framträda. Kanske är det så att det är hopplöst om man inte är i level 2-3 eller liknade
Det går att få fram färger men det beror också på vad man försöker fota. Andromedas färger är väldigt ljussvaga så där kanske man inte kan ha för höga förväntningar, det krävs lång sammanlagd slutartid och en hel del redigering för att få fram färgerna, även om man fotar från en mörk plats. Hästhuvudnebulosan på bilden 1a består av ett moln med knallröda vätejoner så den är lite enklare, även Orionnebulosan är rejält mycket ljusstarkare och mer färgrik än Andromeda. Min bild på hästhuvudnebulosan är tagen med en Canon 7d II och ett Astronomik CLS filter en enda exponering på 301s, ISO1600, fotat från level 5 (Bortle). Jag har bara justerat färgerna så att bakgrunden blir någorlunda svart.6G7A2713-Redigera.jpg
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Hej igen, en bra app är viktigt ja. Det har jag faktiskt, använder SkySafari Plus. Lättanvänd men har ändå massor med funktioner.
Köpte ny kikare häromdagen också, bra att ha också.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Med avseende på punkt #28, gällande exponering. Är det inte brukligt att man tar en mängd exponeringar (med lite kortare slutartid än 301 s) och slår samman dom i (t ex Lr) !?

Sedan undrar jag (om man vill ge sig på att fota galaxer), måste man ha en startracker då också, eller räcker det med att man har stativ, och objektivet riktat mot målet, eller får man startrails då också (och då menar jag startrails från själva galaxen man försöker fotografera och inte från omgivande stjärnor).
 

pdahlen

Aktiv medlem
Med avseende på punkt #28, gällande exponering. Är det inte brukligt att man tar en mängd exponeringar (med lite kortare slutartid än 301 s) och slår samman dom i (t ex Lr) !?

Sedan undrar jag (om man vill ge sig på att fota galaxer), måste man ha en startracker då också, eller räcker det med att man har stativ, och objektivet riktat mot målet, eller får man startrails då också (och då menar jag startrails från själva galaxen man försöker fotografera och inte från omgivande stjärnor).
För din första fråga så borde det ge värmeproblem och mer brus på sensorn att ta en bild 300 sekunder, själv har jag ännu inte förstått om man nu har en bra exponering med 300 sekunder om man istället kan stacka 10 bilder på 30 sekunder, man sitter ju då med 10 svarta bilder som stackarn ska fixa. Är det så det går till?

Planeter och månen brukar jag fotografera med det längsta jag har tex D500, 500mm och TC1,4. Vad jag lärde mig här var att inte överexponera

Andromedagalaxen, har jag tagit med både tracker och utan. Att tänka på om man ska beskära efteråt att inte utnyttja 500 regeln fullt ut. Med en 135mm så ligger man på 1-2 sekunder och har man tracker kan man istället använda 30 eller 60 sekunder. Har tagit lite olika försök i veckan. Ska försöka stacka också och se hur det blir
 

lindroos72

Medlem
Med avseende på punkt #28, gällande exponering. Är det inte brukligt att man tar en mängd exponeringar (med lite kortare slutartid än 301 s) och slår samman dom i (t ex Lr) !?

Sedan undrar jag (om man vill ge sig på att fota galaxer), måste man ha en startracker då också, eller räcker det med att man har stativ, och objektivet riktat mot målet, eller får man startrails då också (och då menar jag startrails från själva galaxen man försöker fotografera och inte från omgivande stjärnor).
Jag upplever att det bästa är att ta bilder med så lång slutartid som är möjligt med avseende på brus och stativets förmåga att tracka plus att ta så många sådana bilder man orkar/hinner. Kortare exponeringar, typ 30s, funkar också men med risk att inte få med de ljussvagaste delarna av det man fotar, ljuset i de delarna av bilden hinner aldrig komma över vad kameran upplever som kolsvart. Ljusföroreningar avgör också exponeringstiden, utan filter och med mycket ljusförorening kan kortare slutartider vara det enda som funkar.

Det går att få till bilder på tex Andromeda med vanligt stativ men exponeringstiderna blir korta så de ljussvaga delarna av galaxen kan bli svåra för kameran att hinna fånga upp.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Nuså, var ut till Marstrand i fredags. Det var riktigt bra där tyckte jag. Hittade ett ställe längst ut där det var lite små öar som kunde agera förgrund. Använde 500-regeln ja och exponerade 25 sekunder. Tog ett gäng och stackade dem. Efter lite bildbehandling framträder det ännu tydligare. Blev rätt bra tycker jag, för att vara första lyckade försöket att fånga vintergatan :)

Marstrand Milky Way.jpg


Sedan upptäckte jag Andromeda-galaxen också, fotat på motsvarande 200mm brännvidd. Tyvärr hade jag min långa ljussvaga zoom bara, skulle tagit min korta f/2.8-zoom istället. Men det syns iaf, det ser ut ungefär likadant som när jag tittade i kikaren (10x50), riktigt ballt, får prova igen med f/2.8, tror inte det blir sådan astronomisk skillnad direkt, men hade varit kul om man ser lite mer detaljer.

Andromeda Galaxy.jpg


Sedan kunde jag inte låta bli att göra en star trail med Live Composite :)
(10 sekunders exponeringar i en timme)

Marstrand Star Trail.jpg
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag upplever att det bästa är att ta bilder med så lång slutartid som är möjligt med avseende på brus och stativets förmåga att tracka plus att ta så många sådana bilder man orkar/hinner. Kortare exponeringar, typ 30s, funkar också men med risk att inte få med de ljussvagaste delarna av det man fotar, ljuset i de delarna av bilden hinner aldrig komma över vad kameran upplever som kolsvart. Ljusföroreningar avgör också exponeringstiden, utan filter och med mycket ljusförorening kan kortare slutartider vara det enda som funkar.

Det går att få till bilder på tex Andromeda med vanligt stativ men exponeringstiderna blir korta så de ljussvaga delarna av galaxen kan bli svåra för kameran att hinna fånga upp.
Titta här
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Nuså, var ut till Marstrand i fredags. Det var riktigt bra där tyckte jag. Hittade ett ställe längst ut där det var lite små öar som kunde agera förgrund. Använde 500-regeln ja och exponerade 25 sekunder. Tog ett gäng och stackade dem. Efter lite bildbehandling framträder det ännu tydligare. Blev rätt bra tycker jag, för att vara första lyckade försöket att fånga vintergatan :)

Visa bilaga 151090


Sedan upptäckte jag Andromeda-galaxen också, fotat på motsvarande 200mm brännvidd. Tyvärr hade jag min långa ljussvaga zoom bara, skulle tagit min korta f/2.8-zoom istället. Men det syns iaf, det ser ut ungefär likadant som när jag tittade i kikaren (10x50), riktigt ballt, får prova igen med f/2.8, tror inte det blir sådan astronomisk skillnad direkt, men hade varit kul om man ser lite mer detaljer.

Visa bilaga 151091


Sedan kunde jag inte låta bli att göra en star trail med Live Composite :)
(10 sekunders exponeringar i en timme)

Visa bilaga 151092
Bilden på vintergatan är helt ju ok, precis som bilden på startrailsen. Rätt fantastiskt att man kan fotografera ett så avlägset objekt som Andromedagalaxen med en vanlig kamerautrustning...

Vilket program använde du för redigering !?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har en vän som driver en restaurang på Møn, redan i våras så skulle det vara ett föredrag om astrofoto där, men blev inställt pga Corona så jag kom aldrig iväg. Nu ska det bli av?? nästa vecka om nu inte de nya reglerna sätter stopp igen, men jag åker inte ner ändå pga Corona. Men jag ska ställa några frågor via min vän,

Som exempel;
Just denna fråga om man får en OK exponering med 300 sekunder, så kan man ju göra en bild av den exponeringen.
Om man istället stackar, är det bättre att göra 10 st 300 sekunders exponeringar eller ska man göra 10 st 30 sekunders, eller ska man istället göra en blandning tex, några på 10 sekunder, några på 30 sekunder, några på 100 sekunder och några på 300 sekunder?? Såg att du lagt ut en länk Tony, har inte sett den än

Du hade en fråga någonstans om LR klarade panorama i höjdled, och det gör det jag kunde faktiskt göra ett panorama med två liggande bilder som blev staplade på höjden och det blev ganska bra, skarven ligger någonstans i mitten av trädet kanske?. Det kanske är den mörka linjen som går över? Får nog redigera om den. Men för denna bild så fanns det ett träd på sidan av bilden som LR troligen använde. För jag har tagit många liknade bilder där enbart Vintergatan sticker upp till nästa bild och då har inte LR kunnat sätta ihop dessa
 

Bilagor

Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Nuså, var ut till Marstrand i fredags. Det var riktigt bra där tyckte jag. Hittade ett ställe längst ut där det var lite små öar som kunde agera förgrund. Använde 500-regeln ja och exponerade 25 sekunder. Tog ett gäng och stackade dem. Efter lite bildbehandling framträder det ännu tydligare. Blev rätt bra tycker jag, för att vara första lyckade försöket att fånga vintergatan :)

Visa bilaga 151090


Sedan upptäckte jag Andromeda-galaxen också, fotat på motsvarande 200mm brännvidd. Tyvärr hade jag min långa ljussvaga zoom bara, skulle tagit min korta f/2.8-zoom istället. Men det syns iaf, det ser ut ungefär likadant som när jag tittade i kikaren (10x50), riktigt ballt, får prova igen med f/2.8, tror inte det blir sådan astronomisk skillnad direkt, men hade varit kul om man ser lite mer detaljer.

Visa bilaga 151091


Sedan kunde jag inte låta bli att göra en star trail med Live Composite :)
(10 sekunders exponeringar i en timme)

Visa bilaga 151092
Snyggt på Vintergatan, tycker du fått in mer rött i stammen än vad jag har. Nu stackade du ett antal 25 sekunders bilder, hur är skillnaden på denna stackade bild och om du enbart redigerat en av dina bilder?
 
ANNONS