Annons

stoppbad till färgframkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

LSW

Aktiv medlem
Har jag förstått det rätt att samma stoppbad kan användas till både färg och svartvitt? Det är alltså bara framkallaren och fixet som man behöver ett speciellt när man ska framkalla färg..?

Har jag förstått det rätt att samma stoppbad kan användas till både färg och svartvitt? Det är alltså bara framkallaren och fixet som man behöver ett speciellt när man ska framkalla färg..?

Ursäkta min dumma fråga!
Avser din fråga om stoppbad - att framkalla färgfilm eller när du kopierar bilder (framkalla bilder) ?
Menar du det första -att framkalla färgfilm så är svaret nej. För framkallning av färgfilm finns särskild färgkemi med dom olika delarna. Arbetstemperaturen är en annan än vid svartvit framkallning.
Kemin är uppdelad i C-41 eller E-6 bderoende på om det är negativ färgfilm eller dia.
Ja detta ämne har det skrivits om i det oändliga på detta forum. Så sök .
Och sedan kommer säkert andra på forumet att skriva efter det att jag gjort det.
Ett annat sätt att få kunskap är dom böcker som finns på bl.a bibblan. Dom flesta står sig även idag. Dom olika kemitillverkarna (det finns tre kvar i världen idag med någon så när kvalité- har tekniska information som ligger ute på nätet).
lyckla till.

Det går utmärkt att använda samma stoppbad, ja. Men det behövs antagligen inte. Jag använder det för att få en lite större tidsfrist mellan framkallning och blekfix, eftersom jag framkallar i vanlig dosa och det blir lätt lite stressigt med alla flaskor, korkar, trattar och sånt:)

Ja, det är väl som det alltid är eller som min gode vän fotografen med 60 år i fotolabb och därmed "kanske" insikt i det är med framkallning av skilda slag, säger " det finnas alltid dom som uppfinner hjulet fotografiskt även om det inte behövs den sortens hjul."
Nej, Linnea slå en signal du till Photax så kanske dom kan förklara hur framkallning av färg film (neg.färg och dia) går till och kanske dom även kan sälja detta till dig. OCH då, du följer det med bruksanvisningar om hur man gör. Och jag må vara blind men något vanligt stoppbad för negativ film eller papper kan jag inte finna i var sig Tetanal, Fuji Hunt,Kodak´s info. Håller man temperaturer och blandar rätt så blir det genomgående bra. Fotografen bakom kameran kan man oftas inte göra så mycket åt.
Nej, nu skall vi sätta oss på fotografens veranda och njuta av den svenska sommaren med varationer i de svenska vädret. Härligt.
Lycka till .

ANNONS
Götaplatsens Foto