Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Stor skillnad på sökare 5D vs.1dMkII?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoUffe

Aktiv medlem
Jag har letat men inte hittat ett direkt svar på min fråga och har ingen möjlighet att själv jämföra:

Är det stor skillnad mellan sökarna på 5D och 1d MkII? Jag vill uppgradera från 20D och ha en sökare som känns vettig för komposition - gatufotografering, landskap, konstfoto etc. 1d lockar för att den känns mer allround (fotar lite sport/action ibland) men sökaren och kompositionskvaliteten är viktigaste kravet.

hej
har båda, upplever de som bra båda. 1D är rappare.
1d mk2 af är betydligt vassare, framförallt i ai läge.

Bildfilen är mjukare o behagligare på 5D

Roine

Jag har båda två och och sökaren på 5D är bättre/större. Dock visar den inte 100% vilket är irriterande. Däremot är skärmen på 1DMkII (ej N) riktigt dålig..

japp, cmosbrickan e ju större
men upplever 5D som något mattare än 1D mk2, men som sagt tidigare, de e bra båda.

300D/350D o 400D är liten om man provar dessa efter att ha använt 5D

Roine

Så kompromissen heter 1DsMkII?:)

Skämt å sido, jag har även funderat lite på 1DsMkI men inser att den är för gammal (brus, skärmzoom etc).

Lutar åt 5D då - om man ändå ska uppdatera pga sökare så är väl det lika bra att gå hela vägen och köra FF. Har dessutom ett 24-105 som passar perfekt som "walk around". Har jag klarat väta osv m 20D så borde inte 5:an vara sämre?

ANNONS
Götaplatsens Foto