Annons

storformatsoptik och szabad

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
Undrar om det är någon som känner till något om följande storformatsoptik:

Tessar 150, t* (nr 34062XX)
Horseman 105

Undrar även om någon har erfarenhet av Szabadkameror. Vad tycker ni om dem i jämförelse med andra storformatskameror.

Bästa,
F.

Skott skrev:
Undrar även om någon har erfarenhet av Szabadkameror. Vad tycker ni om dem i jämförelse med andra storformatskameror.

Szabads andra kamera, den svarta versionen, är en bra, stabil storformatskamera. Den första är väl mer jämförbar med flera av de japanska storformatarna som säljs idag, alltså ganska instabila och veka konstruktioner.

Stefan

Jag har haft ett par Zeiss tessar, en 135 mm och en 150mm. 135 var kitoptiken till en Linhof jag hade.
Tessaren är en gammal linsuppsättning sedan sekelskiftet och beprövad om och om igen och står sig fortfarande. Tror den produceras än idag både till hasselblad och contax men kanske även storformatsoptik.

Svårt att säga något om karaktären, jag skulle vilja säga medelkontrast och bra skärpa. Bra färgåtergivning. Perfekt allaroundobjektiv som fungerar till de flesta jobb.

T*=Antireflexbehandlat=bra :)

Gamla storformatsoptiker kan ofta vara slitna emellan linserna eller bländarlammellerna (tappat den svarta färgen) vilket kan ge bilderna slöja eller konstiga fläckar framförallt i motljus, kan vara bra att kolla.

Super Horseman 105mm f/4.5 ska vara en kanonoptik har jag hört, har aldrig testat själv. En riktig storformatsvidvinkel med stor bildcirkel vilket ger bra förställningsmöjligheter.

Jag tror det finns en 105mm 6x9 optik från horseman också som ser nästan likadan ut men passar inte till storformat (för liten bildcirkel).

Szabad är en Svensk kamera och är lite speciell just för det. Man kan få tag på dom nästan gratis och fungerar utmärkt att plåta med. Det är en lite gammal konstruktion och för professionellt bruk är den lite för enkel men har man inte bråttom och inte är i behov av precision så funkar den utmärkt.

Ett stort tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Måste säga att jag är sugen på att köpa kameran i fråga. Ett rullfilmsbakstycke (6x9) följer med liksom några vanliga kassetter.

Funkar andra 4x5" kassetter på?
Funkar polbakstycke?
Lyser den ut en Polaroidfilm helt?

Bästa,
F.

En 4x5"/9x12cm Szabad med en tessar 150mm. Ska funka till de flesta 4x5 tillbehör. Med ett Polaroid 545 bakstycke kan du köra polaroid och täcka ut hela utan problem.
Det ska vara ett standardbakstycke på den. Man bara trycker ner 545bakstycket precis som filmkasseterna och sen är det bara att köra...

Storformat är skoj :)

Och då kan du ju köra polapan 55 också :)
Mycket trevlig film...dock lite svårscannad men en dröm att kopiera på papper.

Polapan 55 ja, det är den jag vill åt. Köpte en Polaroid 600 SE för ett tag sedan och strax efter slutade de att tillverka 665 filmen. Surt.

Hur är det med närgränser. Har det att göra med hur lång bälgen är? Dina blombilder till exempel - med vilken utrustning är de tagna?

Bästa,
F.

En fråga till. Kan någon rekommendera en bra porträttoptik till ett vettigt pris? Kommer enbart att nyttja svartvit film.

Bästa,
F.

Ja närgränsen har som du säger med längden på bälgutdraget att göra. En del bilder är tagna med en Horseman "Woodman" en trä klappkamera, och en del är tagna med en Cambo bänkkamera.
Cambon har bra närgräns med standardbälg, typ skala 4:1 (4x förstoring på negativet).
På den kan man även sätta på en extrabälg och få ännu bättre närgräns.
Klappkameran har fast bälg och en förstoring på ca 3:1 (3x).

Polapan 55 har gått upp i pris med ca 30% för ett par månader sedan :-(
Men det sägs att de inte ska sluta tillverka den iallafall. Men det hörde jag om 665 också så man vet ju aldrig!?

Jag hittade en Voigtlander heliar 150mm som har blivit en favorit, den ger en lyster i bilderna som inte går att beskriva. Kanske den bästa optik jag haft. Det är en mjuktecknande, mellankontrastoptik och passar perfekt med äldre apokromatiska filmer som polapan 55.

Jag har också en Rodenstock Sironar-n 150mm, men det tycker jag är för skarp och kontrastrik och använder bara för produktfotograferingar.

Jag gillar 150mm till porträtt, den ger en skön känsla i bilderna. Jag har en 300 optik också som jag sällan använder, jag tycker den komprimerar bakgrunden alldeles för mycket.

Rodenstockoptiken är en dubbeloptik, genom att skruva bort det bakre linselementet så får jag en
260?mm optik, det är bra. Har använt det till produktfoto ett par gånger.

Tessar 150 är en pra porträtt optik. Lagom skarp, lagom kontrast, bra brännvidd :)

Bor du i Stockholm är det bara att komma förbi så kan du testa mina kameror/optiker och polapan 55...
Har alltid Polaroid 55 hemma.

Hej!

Det hade varit mycket trevligt. Bor i Göteborg dock! Heliar har jag också hört gott om. Hur är det med optiken. Måste man skaffa separata objektivplattor (heter det så) eller kan man helt enkelt ta slutare o.s.v. från ett objektiv man redan har? Som du märker kan jag inget om storformatsfotografering...

Bästa,
F.

Ja, det är ett problem med Szabad, det är sällan man hittar optiker som sitter på en Szabadplatta. Jag vet inte vad det är för optikplata på den kameran. Kanske samma som någon annan kamera typ Sinar, Cambo, linhof mm.
Annars kanske det går att tillverka själv?

På min Horseman är det Linhofplatta så det är lätt att hitta optik färdigmonterad på platta.
Idag är det ju inte helt ovanligt med optiker utan slutare, då måste du köpa en lös slutare också.

Det kanske är den största nackdelen med Szabad...inte så mycket tillbehör.
Men priset brukar vara desto bättre :)

Jo, vad tycker du att det är vettigt att ge för kameran (sen modell), 3 kassetter, rullfilmsbakstycke och optik (2 st)?
Bästa,
F.

Ojoj, jag vet inte riktigt vad den kan vara värd?
Men en svart Szabad i bra skick med normaloptik brukar man kunna hitta för runt 2500-3000:- i bra skick.

Men sen hänger det ju på optikerna, vilket skick det är på dem. En fin Tessar 150mm T* tycker jag är värd runt 2-3000:- bara den. Och en fin Super Horseman 105mm 3-4000:-

Så det är svårt att säga. Kolla in de gamla auktionerna på LP-foto.se där har det gått många Szabader och andra storformatare, så får du lite prisidéer.

Skott skrev:
Jo, vad tycker du att det är vettigt att ge för kameran (sen modell), 3 kassetter, rullfilmsbakstycke och optik (2 st)?
Bästa,
F.

Har för mig www.lpfoto.se hade någon Szabad på deras senaste auktion. De brukar hävda att de auktionspriserna är goda fingervisningar om vad kameror är värda. De listar priserna på deras hemsida.

Begagnade bladfilmskasetter (4x5") brukar jag räkna 100kr/st (det är där någonstans de brukar hamna om man köper begagnat på ebay, eller tradera och blocket ifall de dyker upp där).

Ett av mina 6x9 horseman rullfilmsbakstycke sålde jag till en bekant för tusenlappen.

Optik finns i alla prisklasser

Senast ändrad:
jonasgauffin skrev:
Bor du i Stockholm är det bara att komma förbi så kan du testa mina kameror/optiker och polapan 55...
Har alltid Polaroid 55 hemma.
Går det att komma över 55 till rimliga priser någonstans? Scandinavianphoto tar över tusenlappen för ett 20 pack vilket man får mer än 10 gånger fler Efke PL100 blad för hos photax. Har en hållare jag inte testat än.

Ja dom höjde priset från 795:- till 1095:- i vintras, det var lite trist...
Jag tyckte 40:- per framkallat negativ var överkommligt men nu börjar det bli dyrt.

Jag har hört att man kan köpa den billigare i tyskland. Har dock inte testat. Jag beställde från england förrut men där är det samma pris nu som i sverige.

Men jag kan fortfarande rekommendera att testa den :)
Det är en skoj film...extremt finkorning men ändå mjuk.

Det var en Horseman 4.5 som följde med, liksom en Super Angolon (monterad på fel platta dock). Funderar dock på att låta bli att köpa både rullfilmsbakstycket och super angolonen, som iofs säkert är bra, för att få ner priset.

/ F.

ANNONS
Götaplatsens Foto