Annons

storformatsoptik och szabad

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var ett Super Angulon 75 mm, f/8, ganska modernt. Känner någon till något om optiken? Den är monterad på en Linhofplatta (nedsänkt, inåtböjd eller hur man nu ska säga) - går den att sätta på en vanlig szabadplatta?
/ F.

Nu är den köpt :)
Tack för hjälpten!

Bästa,
F.

PS! Känner någon till Super Angulon 75/8?

Skoj, då blir det lite plåta i helgen då?

Lite tips om du ska köra polapan 55...
Jag exponerar negativet efter iso 25 annars blir det lite tunt. Men då blir positivet överexponerat 1 steg.

Jag har aldrig haft en Super angulon någongång, men har förstått att det är en bra och populär optik.
75mm borde bli som en 28mm på småbild ungefär på 4x5"

Lycka till och glad påsk!!!

Jodå, får experimentera. Kanske ska börja med rullfilmsbakstycket.

Något som jag funderar på är vad man bör tänka på vad gäller storformatsexponering? Detta med bälgutdrag och exponeringskompensation - hur fungerar det? Andra tips?

Förresten, ett eget storformatsforum här på fotosidan kanske vore något?

Tips ang. Angulonen tas också tacksamt emot - om någon annan känner till något om den och möjlighet att sätta den på en Szabadplatta.

Bästa,
F.

Expneringskompensation: Om B är bränvidden och L bälgutdraget så får du en kompenseringsfaktor f enligt:
f=(L/B)^2

eller om du vill räkna i steg, s,:
s=2*log(L/B)/log(2)

Ett tipps är att göra en kurva som ger kompensationen som funktion av bälgutdraget. En kurva för varje bränvid på optiken du har och plotta detta i samma figur och plasta in och lägg i kameralådan. Jag har en sådan sittande i min pärm med exponeringsformulär.

Rent strikt så tappar man ljus så fort man fokuserar närmare än oändligheten.

En tumregel är dock att man kan strunta i att kompensera för bälgutrdraget om man fokuserar på något som är 10 gånger bränvidden bort för negativ film och det dubbla för dia.

Skott skrev:

Något som jag funderar på är vad man bör tänka på vad gäller storformatsexponering?
Skaffa ett mantra att jobba efter. Det är väldigt lätt att glömma något.

Det klassiska är att man glömmer att stänga slutaren efter att man ställt skärpan innan man tar ur darksliden.

Du hittar mycket tipps på
http://www.largeformatphotography.info

Rullfilmsbakstycke gör att du inte behöver bekymra dig om bladfilmsframkallning till att börja med, även om det finns många bra alternativ där också.

Galaxens President skrev:
Expneringskompensation: Om B är bränvidden och L bälgutdraget så får du en kompenseringsfaktor f enligt:
f=(L/B)^2

eller om du vill räkna i steg, s,:
s=2*log(L/B)/log(2)

Ett tipps är att göra en kurva som ger kompensationen som funktion av bälgutdraget. En kurva för varje bränvid på optiken du har och plotta detta i samma figur och plasta in och lägg i kameralådan. Jag har en sådan sittande i min pärm med exponeringsformulär.

Rent strikt så tappar man ljus så fort man fokuserar närmare än oändligheten.

En tumregel är dock att man kan strunta i att kompensera för bälgutrdraget om man fokuserar på något som är 10 gånger bränvidden bort för negativ film och det dubbla för dia.

Hjälp! Nu förstod jag föga och inser mina begränsade kunskaper i matematik.

Orkar du ge exempel, baserat på 105 mm optik? Bälgutdraget - räknar du det i cm eller mm? Vad är log?

Tumregeln? Menar du då t.ex. något som är längre bort än 105 cm när det gäller 105 mm optik och negativ film?

Bästa,
F.

Den där skivan skall fungera bra och många kör med den. Jag tycker dock det verkar bökigt att placera ut den och mäta hur stor den bli på mattskivan varje gång.

Hemma har jag ett excellark jag satt ihop för att generera en figur man kan läsa av kompenseringen utifrån. Jag kan ta fram en sådan plot åt dig och skicka dig efter påsk (bortrest just nu).

Så länge du mäter bränvidden och bälgutdraget i samma enhet så spelar det ingen roll om du mäter i mm, cm, meter, ljusår eller skäggsekunder (definieras utifrån den sträcka ett medel skägg växer i medel under en sekund) ;-).

Kompenseringsfaktorn är kvoten mellan utdraget och bränvidden, kvadrerad.

De justeringar som är gjorda till andra formeln är bara en omräkning till steg dvs, där en faktor f=2 motsvara i steg s=1, dvs 1 steg, f=4, två steg (s=2), f=8 -> s=3, f=16 -> s=4 osv. men den gör det även för bråkdelar av steg.

Jag hade ju excell på burken jag satt vid också så jag snickrade ihop ett diagram i all hast.

Här kan du läsa av kompenseringen i steg för givet bälgutdrag i mm (du kan välja två punkter, en på främre och en på bakre standarten, att mäta ifrån genom att ställa in skärpan på oändligheten då utdraget är lika med bränvidden och gör några markeringar på dessa punkter och mät sedan alltid utifrån dessa punkter när du har just den optiken).

Det blir lite litet när jag lägger upp bilden här men jag kan skicka dig excellfilen med diagrammet eller en större bild om jag får din mejl adress (kontakta mig via profilen)

mvh
Richard

Bilagor

• bälgkomp105mm.jpg
    bälgkomp105mm.jpg
    48.8 KB · Visningar: 183
Skott skrev:

Tumregeln? Menar du då t.ex. något som är längre bort än 105 cm när det gäller 105 mm optik och negativ film?

Precis, jag är lite osäker på faktorn om 10 är lagom men det är lätt att kolla ifrån figuren ovan vilken faktor som är lagom genom att ställa bälgutdraget på den felexponering som är godtagbar, kanske 1/3 steg (ca 120mm med 105mm optik) och sedan kolla vilket avstånd fokus då ligger på. På längre avstånd är få ljusförlusten försumbar.

Jag har en liten linjal (ca 35cm) som jag tror kommer från Linhof...
På den ena sidan är det exponeringskompensation för 90, 150 och 180mm och på den andra är det 240, 300 och 360mm.

När man ställt in skärpa och inställningar så sätter man den mot kameran och mäter bälgutdraget och ser exponeringskompensationen. Mycket enkelt och snabbarbetat och är enkelt att tillverka själv.

jonasgauffin skrev:
Jag har en liten linjal (ca 35cm) som jag tror kommer från Linhof...
På den ena sidan är det exponeringskompensation för 90, 150 och 180mm och på den andra är det 240, 300 och 360mm.

När man ställt in skärpa och inställningar så sätter man den mot kameran och mäter bälgutdraget och ser exponeringskompensationen. Mycket enkelt och snabbarbetat och är enkelt att tillverka själv.

Hej! Linjalen verkar mycket intressant. Har du möjligen fotografi på den? Bästa, F.

Jag fortsätter att terrorisera dig med matematik: Ta en linjal och markera den med kompenseringen, s, där linjalen visar:
l=b*2^(s/2)
där b är bränvidden. För ditt b=105mm objektiv och tredje dels steg så markera
s=0 vid l=105mm
1/3 vid 117.9mm
2/3 vid 132.3mm
1 vid 148.5mm
1 1/3 vid 166.7mm
1 2/3 vid 187.0mm
2 vid 210mm
2 1/3 vid 235.7mm
2 2/3 vid 264.6mm
3 vid 297mm
3 1/3 333.4mm
3 2/3 vid 374.2mm
4 vid 420 mm
4 1/3 vid 471.4mm
4 2/3 vid 529.2mm
5 vid 594.0mm

Längre linjal och bälgutdrag har du nog inte :).

Stort tack alla!

Discen fungerar vid närmare eftertanke endast halvbra. Vid fullt bälgutdrag räcker den inte till (maxförstoring 1:1). Tror att en linjal borde passa mig. Bälgen har maxutdrag på 38 cm.

Bästa,
F.

ANNONS
Götaplatsens Foto