Annons

Ström till Studioblixt

StudioG

Aktiv medlem
Hejsan ..

Äger ett gäng FX 400 blixtar och har planer på att skaffa ett bensidriven elverk har kollat lite på Hondas grejjer.En som heter EU 10 och ett som heter EU 20 !! Nu e frågan den .. Räcker något av dessa till å ge ström åt 2st FX400 ??

Tack för alla svar
 
StudioG skrev:
Hejsan ..

Äger ett gäng FX 400 blixtar och har planer på att skaffa ett bensidriven elverk har kollat lite på Hondas grejjer.En som heter EU 10 och ett som heter EU 20 !! Nu e frågan den .. Räcker något av dessa till å ge ström åt 2st FX400 ??

Tack för alla svar

Kontrollera först att aggregatet ger sinusformad 50 Hz växelspänning på 240volt. Det krävs ca 1000VA/blixt på full effect för att driva/ladda blixtarna. (4Amp x 240Volt=960VA). Det är inte alla blixtar som tål/går att köra på simulerad sinuskurva. Det är billigare och enklare att köra med en UPS eller ett aggregat från Innovatronix.
 
Om elverket har en riktig generator borde det ge vanlig sinusformad spänning, och om motorn går med rätt varvtal ska det hålla 50Hz.

Har inte använt blixtar men jag har testat med dator, tv, video, borrmaskin, vinkelslip, micro-ugn, brödrost, och belastat med ca 2000W, mest frekvens/varvtals-svaj uppkommer när man slår av en stor förbrukare.




Själv är jag lite skeptisk till såna där elektroniska inverter-elverk som EU10/20 så det skulle va intressant att höra hur dom fungerar i praktiken.


Elverket jag har testat är nån honda-kopia med motor och generator i en ram med tanken överst, liknar den här http://www.hondapower.se/?id=1065 .
Man kan inte bära det själv några längre sträckor men det går bra att lyfta i och ur backluckan på bilen.
 
Re: Re: Ström till Studioblixt

Maxieboy skrev:
Kontrollera först att aggregatet ger sinusformad 50 Hz växelspänning på 240volt. Det krävs ca 1000VA/blixt på full effect för att driva/ladda blixtarna. (4Amp x 240Volt=960VA). Det är inte alla blixtar som tål/går att köra på simulerad sinuskurva. Det är billigare och enklare att köra med en UPS eller ett aggregat från Innovatronix.

http://www.hondapower.se/?id=1210 Här finns dom tekniska spec på Elverket jag e intresserad av !!
 
ANNONS