Annons

Strömförsörja D50 via USB ?

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Hej!

Kan man strömförsörja sin D50 via datorns USB eller så? Tänkte om man kunde bygga ihop nåt (eller köpa billigt). Den har ju DC in.. Bara klurade på detta när jag inser att jag bara har ett batteri (som är på laddning) nu när jag vill föra över. Den naturligaste lösningen är ju ett batteri till - men just nu är jag mest nyfiken om det funkar? ;-)

/Fredrik

Nej, inte direkt. USB ger 5V och D50 kräver 9V. Det finns en nätadapter som heter EH-5 från Nikon. Alternativt köper du en 9V-adapter på Clas Ohlson. Vet dock inte hur pass standard kontakten är.

Stoppa för tusan inte in 9V genom USB kontakten.

Första frågan du bör ställa dig är vilken kontakt ska jag mata kameran med ström, antar att det finns en vanlig kontakt för en nätadapter,
sen så finns det ju även en USB kontakt, frågan är kan kameran strömförsörjas genom USB kontakten eller inte?

Beroende på vilken kontakt du vill använda för att driva kameran behöver du ta reda på vilken spänning behövs för att kunna driva kameran.

Sen är frågan vilken spänningskälla vill du använda, om du vill använda en spänningskälla som har för låg spänning så behöver du en step-up converter.
Har du för hög spänning så behöver du en voltregulator.

Sen behöver du även kontrollera att den lösning du väljer klarar att leverera den mängden ström du behöver.

Enklaste lösningen är ju så klart att skaffa sig en nätadapter som är avsedd för kamerans anslutning av extern ström

Hej!

Kan man strömförsörja sin D50 via datorns USB eller så? Tänkte om man kunde bygga ihop nåt (eller köpa billigt). Den har ju DC in.. Bara klurade på detta när jag inser att jag bara har ett batteri (som är på laddning) nu när jag vill föra över. Den naturligaste lösningen är ju ett batteri till - men just nu är jag mest nyfiken om det funkar? ;-)

/Fredrik

Den naturligaste lösningen kan knappast vara ett extra batteri, däremot en minneskortsläsare.

Stoppa för tusan inte in 9V genom USB kontakten.

Första frågan du bör ställa dig är vilken kontakt ska jag mata kameran med ström, antar att det finns en vanlig kontakt för en nätadapter,
sen så finns det ju även en USB kontakt, frågan är kan kameran strömförsörjas genom USB kontakten eller inte?

Beroende på vilken kontakt du vill använda för att driva kameran behöver du ta reda på vilken spänning behövs för att kunna driva kameran.

Sen är frågan vilken spänningskälla vill du använda, om du vill använda en spänningskälla som har för låg spänning så behöver du en step-up converter.
Har du för hög spänning så behöver du en voltregulator.

Sen behöver du även kontrollera att den lösning du väljer klarar att leverera den mängden ström du behöver.

Enklaste lösningen är ju så klart att skaffa sig en nätadapter som är avsedd för kamerans anslutning av extern ström

Det där var ju inte särskilt klargörande eller upplysande så vi tar det igen:

På D50 finns en speciell kontakt DC in som ska ha 9V för att driva kameran. Den har inget med USB att göra.

Nikon säljer en adapter som heter EH-5 som är avsedd för ändamålet. Om man inte kan få tag på den eller tycker den är för dyr är alternativet att köpa en generisk nätadapter med 9V ut, förutsatt att man kan hitta en kontakt som passar.

Strömförbrukningen är inget problem, en DSLR drar som max bara några hundra mA. Välj en som ger åtminstone 1A. Kostar en hundring eller så hos Classe eller Kjell.

Strömförbrukningen är inget problem, en DSLR drar som max bara några hundra mA. Välj en som ger åtminstone 1A.
Det varierar nog mellan olika modeller. Det är inte säkert "några hundra mA" räcker om kameran behöver mer en kortare tid, t.ex. när slutarmekanismen spänns efter en exponering. Minolta Dynax 7D behöver t.ex. ett nätdel som klarar 2A. Försöker man med en klenare nätdel, som en del har gjort, fungerar inte kameran. Titta i instruktionsbok för kameran eller originalnätdel innan ni köper något otestat.

Du har rätt, jag tänkte på strömförbrukningen vid fokusering och mätning som är ett par hundra mA. Andra funktioner kan förstås dra mer ström.

Men trådskaparen skulle ju överföra bilder vilket inte torde dra så mycket ström. Fast nu kläcktes ju den brilianta idén att använda en kortläsare.

Japp, tänkte kortare än vanligt, så case closed kan man väl säga. Kul ändå med lite tekniksnack som inte är specifikt kamerarelaterat *s*

Må gott!
/Fredrik

Men trådskaparen skulle ju överföra bilder vilket inte torde dra så mycket ström. Fast nu kläcktes ju den brilianta idén att använda en kortläsare.

Det fanns ingeting på min D70 som drog så mycket ström som just överföring av bilder. :( Lösningen blev som tidigare nämnts en kortläsare, vilket också var bra i dubbel mening då D70 bara hade USB1.1 .

/Karl

Det fanns ingeting på min D70 som drog så mycket ström som just överföring av bilder. :( Lösningen blev som tidigare nämnts en kortläsare, vilket också var bra i dubbel mening då D70 bara hade USB1.1 .

/Karl

Mätte du verkligen strömförbrukningen momentant när slutaren spänns (några bråkdels sekunder) eller när blixten laddas?

ANNONS
Götaplatsens Foto