Annons

Strypa inflödet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Strypa inflödet till bildkritikpoolerna till?

  • 1 bild / vecka

    Röster: 281 26.2%
  • 2 bilder / vecka

    Röster: 235 21.9%
  • 3 bilder / vecka

    Röster: 170 15.8%
  • 4 bilder / vecka

    Röster: 36 3.4%
  • 5 bilder / vecka

    Röster: 33 3.1%
  • 6 bilder / vecka

    Röster: 1 0.1%
  • 7 bilder / vecka

    Röster: 66 6.2%
  • 1 bild varannan vecka

    Röster: 28 2.6%
  • behåll som idag

    Röster: 223 20.8%

  • Totala väljare
    1,073

JazzBass

Aktiv medlem
Har inte satt mig in i denna tråd, men detta är min uppfattning om saken:

Är man inte medlem i flera intressegrupper är det väldigt få som tittar på ens bilder. Trots spärren på 2 bilder per vecka i bildkritikpoolerna (sammanlagt! Där vill jag ha en ändring!) som bronsmedlem, är dock bildflödet in i dessa pooler enormt stort. Alla vill ha kommentarer, och att inte få någon alls känns som inget mindre än en komplett sågning av bilden man laddat upp. När den försvunnit till nästa sida bland nya bilder, minskar chansen att någon ser den. Ju längre tid som går, desto mindre är chansen att någon kommenterar den.

Det borde vara krav på att de egna givna kommentarerna är fler än antalet bilder man lagt in i pooler, antingen sammanlagt eller per pool. Alltså, kommentera några bilder före du lägger upp en egen. Kan/vill du inte kommentera (konstruktivt), lägg inte in någon egen för bildkritik. Det måste vara give and take för att fungera i längden.

Ang. kommentarer, kommentera helst bilder som inte ännu fått någon kommentar. Ge tips för hur bilden kan förbättras om den i ditt tycke är undermålig. På det viset får man input och blir bättre.
 

Sköldpadda

Aktiv medlem
Har inte satt mig in i denna tråd, men detta är min uppfattning om saken:

Är man inte medlem i flera intressegrupper är det väldigt få som tittar på ens bilder. Trots spärren på 2 bilder per vecka i bildkritikpoolerna (sammanlagt! Där vill jag ha en ändring!) som bronsmedlem, är dock bildflödet in i dessa pooler enormt stort. Alla vill ha kommentarer, och att inte få någon alls känns som inget mindre än en komplett sågning av bilden man laddat upp. När den försvunnit till nästa sida bland nya bilder, minskar chansen att någon ser den. Ju längre tid som går, desto mindre är chansen att någon kommenterar den.

Det borde vara krav på att de egna givna kommentarerna är fler än antalet bilder man lagt in i pooler, antingen sammanlagt eller per pool. Alltså, kommentera några bilder före du lägger upp en egen. Kan/vill du inte kommentera (konstruktivt), lägg inte in någon egen för bildkritik. Det måste vara give and take för att fungera i längden.

Ang. kommentarer, kommentera helst bilder som inte ännu fått någon kommentar. Ge tips för hur bilden kan förbättras om den i ditt tycke är undermålig. På det viset får man input och blir bättre.
Det är en bra ide, men man måste tänka på att en del av de som lägger in bilder är amatörer och kanske inte har tillräckligt med erfarenhet för att ge en konstruktiv kommentar, men de kanske vill ha konstruktiva kommentarer för att kunna göra sitt fotande och bild redigerande bättre.
Om de då inte får lägga in bilder utan att ge kommentarer själva så kommer du få en miljon "Bra bild" kommentarer vilka inte hjälper dig i ditt fotande speciellt mycket.
Men jag tycker du har rätt i att något måste göras.
 

Anders Östberg

Guest
"Kommentarer för uppladdningskvot" finns på andra webplatser och det enda det ger är en mängd helt meningslösa standardiserade kommentarer. Det kanske känns kul att få fler kommentarer en stund i början men sedan övergår det bara till att alla skriver plattityder för att jaga uppladdningspoäng, och dom kommentarerna blir ingen bättre fotograf av.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Det är en bra ide, men man måste tänka på att en del av de som lägger in bilder är amatörer och kanske inte har tillräckligt med erfarenhet för att ge en konstruktiv kommentar, men de kanske vill ha konstruktiva kommentarer för att kunna göra sitt fotande och bild redigerande bättre.
Om de då inte får lägga in bilder utan att ge kommentarer själva så kommer du få en miljon "Bra bild" kommentarer vilka inte hjälper dig i ditt fotande speciellt mycket.
Men jag tycker du har rätt i att något måste göras.
Jag är just en sådan amatör, jag började fotografera för mindre än två veckor sen. Jag tycker däremot inte att det är något som helst hinder för mig att ge mina åsikter om en bild. (Har gett 21 kommentarer och tagit emot 8). Dessutom har jag läst på massor om fotografering under denna korta tid, eller i alla fall så mycket som jag nu har haft möjlighet till. För tre veckor sen hade jag ingen aning om vad bländartal var, t.ex.

Man ska ha en förbannad tur som riktig nybörjare som jag med blygsam utrustning (eller i alla fall optik) om man ska lyckas knäppa och redigera en bild som får en kommentar i bildkritik. Bilden passerar på ett huj genom första sidan, och därmed är loppet så gott som kört för en vecka framåt att få in en ny bild. Tråkigt. Jag måste nog bli medlem i Kritisk Massa för att få nån som helst feedback på mitt fotograferande och utvecklas.

Gjorde precis nyss misstaget och använde Bildkritik istället för Mjukstart för min ena nya fjärilbild. Det tycks vara ännu sämre med kommentarer där, speciellt om man lägger in en bild som inte riktigt är på toppnivå. Detsamma gäller mjukstart, men kanske i lite mindre bemärkelse.
 

JazzBass

Aktiv medlem
"Kommentarer för uppladdningskvot" finns på andra webplatser och det enda det ger är en mängd helt meningslösa standardiserade kommentarer. Det kanske känns kul att få fler kommentarer en stund i början men sedan övergår det bara till att alla skriver plattityder för att jaga uppladdningspoäng, och dom kommentarerna blir ingen bättre fotograf av.
Är det alltför blåögt att tro att om man ändå måste skriva en kommentar kan man göra det bra på samma gång?
 

Anders Östberg

Guest
Är det alltför blåögt att tro att om man ändå måste skriva en kommentar kan man göra det bra på samma gång?
Jag tror att dom som kommenterar för att dom vill hjälpa till eller för att dom av andra skäl vill att andra ska veta vad dom tycker om en bild kommer att fortsätta vara konstruktiva under det systemet också, men det stora flertalet som inte kommenterar idag kommer att försöka hitta på något bara för att få ladda upp sina egna bilder. Jag har sett det "in action" och deltagit i det spelet själv. Det fungerar helt enkelt inte speciellt bra att tvinga folk att göra saker dom inte är intresserade av, det blir en massa kommentarer på låtsas eller man gör som jag och lämnar webplatsen.
 
ANNONS