Annons

Omstart av "Hård kritik"

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Några tummar har jag fått...

fujicanon skrev:
..men ser ingen relevans i dom heller :)
Halvparten är från kompisar.........
Jag måste i och för sej medge att jag ger tummen upp på alla kommentarer som inte är direkt dumma (och vad jag vet har jag inte fått några såna). Så "tummen upp" på kommentarer vet jag inte hur mycket indikator det är...
 
Re: Re: Några tummar har jag fått...

EriKarlsson skrev:
Jag måste i och för sej medge att jag ger tummen upp på alla kommentarer som inte är direkt dumma (och vad jag vet har jag inte fått några såna). Så "tummen upp" på kommentarer vet jag inte hur mycket indikator det är...

Indikatorn är ju att tumme-grunkan endast tillför en mysfaktor, lite sosse-skolsystem där det inte går att bli underkänd ;)
Man riskerar ju inget så länge det inte går att få en "tumme ned" varpå folk kan fortsätta leverera vilka kommentarer som helst.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Indikatorn är ju att tumme-grunkan endast tillför en mysfaktor, lite sosse-skolsystem där det inte går att bli underkänd ;)
Man riskerar ju inget så länge det inte går att få en "tumme ned" varpå folk kan fortsätta leverera vilka kommentarer som helst.

/Johan
Hehe....
Så kan man ju också beskriva det.
Jag förstår vad du menar. Lite frustrerande är det ju att se kommentaren "fin hund" och betyg 4 på en bild av en jycke som är uppenbart felkomponerad, felfokuserad, felexponerad, kanske lite skakig och på toppen av allt inte tillför nånting alls och egentligen borde raderats redan i kameran. I alla fall på en sida som denna. Hade det varit på www.hundfolk.se (om det nu finns en sån) så hade det väl varit OK. Kanske.

Håller med om att man skulle vilja ha en möjlighet att såga såna kommentarer. Tack och lov har jag sluppit från såna - men så har jag inte så många bilder här heller. Men jag har sett en och annan.
 
Vevo skrev:
Om man har 20-års erfarenhet och är kanske är rätt duktig på det man gör, och snubblar över fotosidan. Är det rimligt att den personen ska ligga i en mjukstartspool om man går med som medlem? Nä det skulle inte fungera något vidare.

mvh/Ove
Håller med om det. Jag tycker om frivilligheten i "mjukstart" och "bildkritik" så som den är idag. Vem som helst som själv känner det lämpligt lägger sina bilder i den pool de känner för. Däremot när det gäller "hård kritik", som jag alltså tycker är nåt annat, så tycker jag ribban ska vara högre. Både på bilder och kommentarer. Kanske man ska kunna nomineras till poolen? Vad vet jag...
 
EriKarlsson skrev:
Däremot när det gäller "hård kritik", som jag alltså tycker är nåt annat, så tycker jag ribban ska vara högre. Både på bilder och kommentarer. Kanske man ska kunna nomineras till poolen? Vad vet jag...

Det tycker jag var en bra idé! Man kanske kan ansöka till hårdkritik när man känner sig mogen, och om man inte är tillräckligt erfaren eller aktiv så får man fortsätta i bildkritik poolen ett tag till!
 
Apropå det där med värdet på kommentarer och betyg: Jag kommenterade nyss ett porträtt av ett jättegulligt litet barn bärande sitt allra charmigaste leende. En sån där riktig hjärtsmältare!

Men... Fokuset var helt fel och blixten hade gett barnet röda ögon. Jag tänkte ge bilden betyget 1, baserat på artikeln om betygssättning, men tyckte att det fanns en poäng i hur ögonblicket fångats och bilden presenterats. Rätt skärpa och utan röda ögon hade den varit ett toppenporträtt! Jag satte betyget 2 istället.

Direkt efter mej kommer någon in och sätter betyg 4 på samma suddiga bild! Läser man artikeln så betyder 4 i det närmaste "perfektion".

Är det att man känner nåt behov av att trösta, eller?! För ingen kan tycka att den bilden var bra. Barnet var bland det sötaste man kan tänka sej och ögonblicket måste värma hjärtat på vilken förälder som helst. Men bilden har nog inget värde för andra än föräldrarna och föräldrarnas föräldrar.

Hade bilden fått gott betyg på www.beundra_barn.se (om det nu finns en sån) så skulle jag acceptera det men inte här. Motivet ska ha betyg 5 men inte bilden av det.

Förlåt om jag spårar ur tråden men exemplet visar svårigheten att använda betyg som kriteria...
 
ANNONS