Annons

Omstart av "Hård kritik"

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kanske skall prova själv att lägga en bild i "Hård kritik" Johan, det var ett tag sedan?

En annan sak: det finns (minst) två olika föväntningar på den poolen; dels att det är givande och ärliga kommentarer på alla bilder - dels att det är där man hittar riktigt bra bilder. Det är kanske ett av problemen här, att både vi och ni tror att det ena ger det andra?
 
clindh skrev:
Du kanske skall prova själv att lägga en bild i "Hård kritik" Johan, det var ett tag sedan?

En annan sak: det finns (minst) två olika föväntningar på den poolen; dels att det är givande och ärliga kommentarer på alla bilder - dels att det är där man hittar riktigt bra bilder. Det är kanske ett av problemen här, att både vi och ni tror att det ena ger det andra?

Jag har ingen bild för närvarande som jag önskar kritik på och motivationen har under en tid inte varit på topp, men den lär återvända.

Ser bra ut med den förifyllda kommentarsrutan. Misstänker dock att det blir slentrian att radera texten och kommentera som vanligt i alla fall. Kombinera det gärna med en teckengräns på förslagsvis 250 tecken så får man bort de värsta exemplen.

Visst går det bra att bränna ut sig i eviga diskussioner med folk som fått sina bilder/kommentarer raderade och jag kan förstå ilskan och irritationen hos de drabbade. Men tillämpar man t.ex standardsvar blir det mycket enklare. Anmäler mig på stående fot att delta i arbetet.

/Johan
 
Jag är väl en av dem som enligt er kommenterar helt fel. Men jag undrar vad alla dessa "krav" på kommentatorerna leder till. För mig är det i varje fall så att alla dessa diskussioner av typen "begränsa antalet kommentarer", "fel sorts kommentarer" eller "X får för många kommentarer" fullständigt tar död på lusten att överhuvudtaget skriva något.

Jag har oftast varken tid eller lust att ge en längre kommentar och ifrågasätter varför en kort kommentar skulle sakna värde. Är det inte bättre för fotografen att få höra att bilden ifråga är sedd och uppskattas än ingenting alls?

Och en fråga till Johan. Din bild Höstmorgon ligger ju ute i Hård kritik. Merparten av kommentarerna är ju rena (och välförtjänta) hurrarop men närapå ingen av dem uppfyller väl ditt framtida krav på kommentarer (250 tecken o.s.v.)? Har du inte haft någon glädje av dessa kommentarer? Har de inte hjälpt dig som fotograf.

- fredrik

http://gruppof.blogspot.com
 
Lättare att göra rätt bild än att göra rätt på FS?

Se detta som en reflektion från mig, lite tankar som jag försöker sätta ord på.

Jag tycker det är jättebra att det finns engagerade medlemmar som Johan m.fl. som kommer med idéer och även är villiga att göra en insats. Plus i kanten!

Men jag börjar fundera på om det inte börjar bli alltför komplicerat att göra "rätt" på FS. Vi inför fler och fler begränsningar, regelverk och krav. Finns det kanske ett sätt att göra det enklare i stället? Jag vet inte, jag har inget svar just nu. Så kanske borde jag knipa käft... :)

Tidigare fanns det färre pooler. Det var inte bra, det blev för få kommentarer och de som gavs var inte kvalitativa. Då infördes fler pooler för att "kategorisera" bilderna och på det sättet få fler relevanta kommentarer. Det blev inte så (hävdar en del i alla fall). Nu håller inte kommentarerna i "Hård kritik" tillräcklig kvalité och det skall skapas nya begränsningar för att öka kvalitén. Vi får då ett läge där vi efter att ha bedömt en bild skall bedömmas om vi gjort en bra eller dålig bedömning. Och tillräckligt lång. Därefter kommer med all sannolikhet nya trådar att dyka upp där det diskuteras om det var rätt att radera den ena eller andra kommentaren. Vilket kommer att resultera i nya förslag om regler för att det skall funka bättre med kommentarerna som är både för få och inte håller måttet. Och så snurrar ekorrhjulet igång igen.

Personligen känner jag just nu det som det är lättare att ta en hyfsad bild än göra rätt på FS. Och det känns inte bra, det borde vara precis tvärtom.

Johan, förlåt om jag låter negativ. Det är inte min mening att såga ditt förslag. Det är i stället så att detta är en känsla som byggts upp under lång tid vid läsandet av ett antal trådar liknande denna. Jag hoppas att du m.fl. kan fortsätta att vara kreativa. Men en önskan från mig är att vi försöker förenkla i stället för att försvåra.

Jag är medveten om att denna diskussion i första hand gäller "Hård Kritik", men bli inte förvånade om det framöver kommer att diskuteras samma sak om andra pooler...

En annan reflektion jag gör är: Om det nu är så att kommentarerna i "Hård Kritik" inte är tillräckligt bra, varför är det så. Det borde vara så att de som är duktiga på att ge hård och rättvis kritik gör det där. Men...det gör de tydligen inte? Varför? Även om det ges ett antal "sämre" kommentarer utesluter det ju inte att de kunniga också kommenterar samma bild. Eller? Bilden är ju inte förändrad för det. Skulle ett mer komplicerat regelverk locka fler kunniga till att kommentera?

Kanske har jag en dålig, negativ dag, men jag kände att jag måste uttrycka min lilla oro.

Ha det gott alla och en God Jul på er!!
 
Arne: Förstår din känsla då jag sitter med samma 'svarte petter' men av en annan anledning.

Som det är nu är min uppfattning att Hård kritik används på samma sätt som Bildkritik och det kan ju inte vara meningen. Då kan man lika gärna stänga den.

Och jag har lite av gett upp hoppet om att det går att förändra genom uppmuntran, förenklingar, debatter och liknande metoder. Det har uppstått en användarkultur som är mycket svår att förändra. Återstående alternativ är de jag beskriver i mitt förslag och det gäller bara i en enda pool. Alla andra pooler, och de är ganska många, påverkas inte.

/Johan
 
Senast ändrad:
Tänkte skaka lite liv i den här tråden...

Tänkte skaka lite liv i den här tråden, för något måste hända!

Ser att våra värdar har lagt till ett förtydligande i kommentarfältet - bra. Men hjälper det?

Själv tycker jag att alla - rent ut sagt "skit dåliga" bilder (som borde hamnat i "Mjukstart") drar ner "Hård kritik". Dessa bilder blir nästan alltid utan kritik och bidrar till att de bilder som "står ut" får lite väl onyanserad positiv kritik.

Faktiskt så upplever jag poolen "Bildkritik" som jämnare och med generellt bättre bilder.

Vad göra????
 
Hej alla kritiker! ;)

Jag håller med er om att det är för lite konstruktiv kritik på fotosidan, så jag har klurat ut en lite nytänkande lösning!

Vad sägs om att testa ett system där man kan betygsätta betygsättarna. Alltså de som har lagt ut bilden får möjligthet att sätta betyg på de kommentarer man får. Man kan ha en topplista med dem som är bäst på att ge kommentarer och det blir plötsligt roligt att ge kritik ;)

Är jag helt ute och cyklar eller skulle det fungera? :p
 
elmfeldt skrev:
Det är ett mycket bra förslag.

Det är även ett förslag som jag har sett cirkulera kring detta ämne till och från de senaste två åren (det har talats om tummar och betyg och kommentarer på kommentarer etc). Ska jag tolka dig David som att det är nära nu? :)
 
Och kanske t.o.m låta andra än mottagarna tycka till om kommentarerna som ges också? Jag tror det är först då det kan fungera. (PhotoSig kör ett sånt system med upp och nertummar för kommentarer.)

Förslaget har iof varit uppe förr och mötts av några ilskna röster men jag tror på det.
 
Nära är ett jobbigt ord. Men säg så här att jag pinsamt medveten om att det sagts många ggr innan.
 
Hur skulle det vara om man den första 6-månadsperiden(eller mer)man var medlem enbart fick ladda bilder i mjukstart,för att med tiden få möjligheten att avancera till den "hårda" poolen.Då får tiden utvisa om man är entusiastisk nog.
/Janne
 
kiwawa skrev:
Hur skulle det vara om man den första 6-månadsperiden(eller mer)man var medlem enbart fick ladda bilder i mjukstart,för att med tiden få möjligheten att avancera till den "hårda" poolen.Då får tiden utvisa om man är entusiastisk nog.
/Janne
Om man har 20-års erfarenhet och är kanske är rätt duktig på det man gör, och snubblar över fotosidan. Är det rimligt att den personen ska ligga i en mjukstartspool om man går med som medlem? Nä det skulle inte fungera något vidare.

mvh/Ove
 
Det vore kanske rimligt att begära att den som VILL HA ha kritik också GER kritik.

Då skulle "låset" till "Hård kritik" öppnas genom att man åtminstone en gång givit en kritisk kommentar (kritisk=konstruktivt kritisk) till en bild som finns där.
 
Poompe skrev:

Vad sägs om att testa ett system där man kan betygsätta betygsättarna. Alltså de som har lagt ut bilden får möjligthet att sätta betyg på de kommentarer man får. Man kan ha en topplista med dem som är bäst på att ge kommentarer och det blir plötsligt roligt att ge kritik ;)
fungera? :p

Är det bara jag eller gick mitt förslag typ igenom? :p
 
Poompe skrev:
Är det bara jag eller gick mitt förslag typ igenom? :p

Ja betyg på kommentarer finns numer (tummen upp, men inte tummen ner). :) Vi lanserade det under senhösten. Vi har inte gjort ngn topplista ännu, men det är nog något som vi skall lägga till.
 
God idé!
Jag föreslår i så fall ett tillägg: En moderering så att endast bilder som verkligen platsar där läggs in dit. Kanske även moderering av kommentarer så att inte irrelevanta kommentarer kommer med.

Vilka kriteria, då?
- "Erkänt" duktig fotograf
* flera bilder som valts ut som favoriter
* genomgående goda betyg på bilder
* minst 20 bilder passerat poolen "bildkritik"
* proffsfotograf
- Viss nivå på medlemsskap
- Nåt mer/mindre?

Jag vet inte. Bara en idé. Fritt fram att hissa eller dissa förslaget!
 
EriKarlsson skrev:
God idé!
Jag föreslår i så fall ett tillägg: En moderering så att endast bilder som verkligen platsar där läggs in dit. Kanske även moderering av kommentarer så att inte irrelevanta kommentarer kommer med.

Vilka kriteria, då?
- "Erkänt" duktig fotograf
* flera bilder som valts ut som favoriter
* genomgående goda betyg på bilder
* minst 20 bilder passerat poolen "bildkritik"
* proffsfotograf
- Viss nivå på medlemsskap
- Nåt mer/mindre?

Jag vet inte. Bara en idé. Fritt fram att hissa eller dissa förslaget!

Topplistan skulle väl avse bra kommentarer, eller i alla fall vilka som har fått flest "tummen upp" på sina kommentarer. Då är det väl ovanstående kriterier rätt irrelevanta? Man skriver ju inte nödvändigtvis bättre kommentarer för att man har många bilder som valts som favoriter?
 
ANNONS