Annons

Strypa inflödet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Strypa inflödet till bildkritikpoolerna till?

  • 1 bild / vecka

    Röster: 281 26.2%
  • 2 bilder / vecka

    Röster: 235 21.9%
  • 3 bilder / vecka

    Röster: 170 15.8%
  • 4 bilder / vecka

    Röster: 36 3.4%
  • 5 bilder / vecka

    Röster: 33 3.1%
  • 6 bilder / vecka

    Röster: 1 0.1%
  • 7 bilder / vecka

    Röster: 66 6.2%
  • 1 bild varannan vecka

    Röster: 28 2.6%
  • behåll som idag

    Röster: 223 20.8%

  • Totala väljare
    1,073

Piet

Aktiv medlem
clindh skrev:

..Men det är ju helt sant att olika bilder drar till sig olika mängd kommentarer. Så prio ett tycker jag är att dessa kommentarer skall spridas ut lite mer jämnt på fler bilder och där tror jag inte inflödesbegränsningen har så stor inverkan..
Ambitionen att "sprida" kommentarerna känns rätt men hur gör man? Vi är ju överens om inflödesbegränsningens ringa verkan i sammanhanget.

clindh skrev:

..Dessa bilder är svåra att kommentera tycker jag, de är tekniskt och ofta kompositionsmässigt helt OK, man ser att fotografen har koll på tekniken och ett hyfsat bildöga men de har inte "pricken över i:et" - de är fina iofs men tämligen ointressanta. Det är svårt att ge förslag om hur man skulle kunna förbättra dessa.
Kul att du förstår vad jag menar med att en del bilder är svårkommenterade. Precis som du uttrycker det känner jag, men jag måste nog tillägga att jag ofta även avstår från att kommentera de riktigt bra bilderna. Nu är detta ingen absolut regel, men när jag är ganska säker på att fotografen medvetet och med skicklighet lyckats skapa en bra bild, då kommenterar jag sällan. Han vet ju redan vad han gör, och ofta vet han det dessutom bättre än jag, känns det som. Kanske är det dumt - alla mår väl bra av uppmuntran - men vad skall jag säga annat än "bra"..?

Jag tror mer på att synliggöra behovet än att försöka begränsa/tvinga fram något, dvs att på nåt sätt kanske göra det än mer tydligt i layouten att en kommentar verkligen förväntas redan på thumbmailnivån. Nån banner eller nåt, kanske, men här är jag hemskt osäker. Förstår du vad jag menar?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Re: Gäster ingen alls?

Sköldpadda skrev:
Tror inte det kommer hända. Ägarna av fotosidan vill nog att folk ska kunna prova på.
Precis - man måste kunna komma igång.

Dock står gästernas bilder faktist för en mindre del av inflödet 10-15% i vanliga bildkritikpoolen, de flesta av deras bilder läggs i Mjukstart. Gäster har bara kunnat ladda en bild var fjärde dag och det är nu ändrat till en i veckan.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Piet skrev:
Ambitionen att "sprida" kommentarerna känns rätt men hur gör man?
Här har vi funderar på en idé snodd från PhotoSIG: ett poäng/rankingsystem som ger ett incitament att kommentera. Första kommentaren på en bild ger 10 poäng, nästa 5 och efterföljande 2 poäng (talen är bara exempel). Att kommentera en okommenterad bild ger alltså mest poäng.

Poängen då - de ger en ranking på sajten, som kan göra det lite kul att stoltsera med - men kan även användas för att styra regeln för pooler; en duktig kommentator skulle kunna få lägga in fler bilder.

Nackdelen med detta är dock uppenbar: en del kommer sätta det i system att ösa på med ogenomtänkta korta kommentarer för att komma först och få många poäng. Det kan bli en sån "Först!"-hets som man kan se på en del sajter (tex Buzz). Även om många av er tycker att en enkel kommentar är bättre än ingen kan detta slå negativt mot de mer genomtänkta kommentarerna.

Så då kan den så många gånger föreslagna "tummen upp/ner" komma in här också (också från PhotoSIG) - att man på en kommentar man tycker är bra skriven kan klicka "tummen upp", och dess författare får då mer poäng. (Alla utom kommentarförfattaren kan klicka upp/ner - inte bara fotografen, för kommentarer är till för alla)

Hängde ni med... Det är komplicerat både att skriva koden för detta och att förklara för alla hur det funkar så vi har dragit och tvekat på detta rätt länge. Sunpunkter?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Piet skrev:
Jag tror mer på att synliggöra behovet än att försöka begränsa/tvinga fram något, dvs att på nåt sätt kanske göra det än mer tydligt i layouten att en kommentar verkligen förväntas redan på thumbmailnivån.
Vi har en knapp "Bli först att kommentera" under varje bild - är det någon som sett den?

Den var faktiskt illgrön från början, man missade den inte... Men det vart ramaskri när vi införde det och vi ändrade till en mer neutral färg. Men jag tror nog vi skall låta den sticka ut lite mer än nu iallafall.
 

nonno

Aktiv medlem
clindh skrev:
Vi har en knapp "Bli först att kommentera" under varje bild - är det någon som sett den?

Den var faktiskt illgrön från början, man missade den inte... Men det vart ramaskri när vi införde det och vi ändrade till en mer neutral färg. Men jag tror nog vi skall låta den sticka ut lite mer än nu iallafall.
"Bli först att kommentera"-knappen är synlig, går inte att missa den fastän den är snyggt neutral. Missar man den, har man nog andra bekymmer som måste åtgärdas först.
/Nonno
 

avslutad140924

Avslutat medlemskap
men efter att ha läst lite så måste jag säga att kommentarer i sig inte ska vara något självändamål

personligen så blev jag inte överförtjust över kommentaren "Sååååååååååååååååååååååå sööööööööööööööööööööööööt!" som jag fick på en av mina bilder av en viss elin

jag tycker att poolerna skulle vara mer åtskilda och att det skulle finnas större krav på fotograferna i högsta poolen - exempelvis skulle man kunna införa att det är som vanligt i nybörjarpoolen och sedan färre bilder i nästa o sedan lite mindre i översta samt ett betygsystem som gör att man måste arbeta sig upp till översta nivån och därmed gjort sig förtjänt av att posta bilder i bildpoolen hård kritik

vad tycker ni om det? jag är för elittänkande och högre kvalite!
 

Piet

Aktiv medlem
clindh skrev:
Vi har en knapp "Bli först att kommentera" under varje bild - är det någon som sett den?

Den var faktiskt illgrön från början, man missade den inte... Men det vart ramaskri när vi införde det och vi ändrade till en mer neutral färg. Men jag tror nog vi skall låta den sticka ut lite mer än nu iallafall.
Jo, jag vet, men jag tänkte lite i samma banor som de som tvingar på tobaksbolagen de där "RÖKNING DÖDAR"-rutorna på paketen. Alla vet det, men lik förbannat så ger det effekt att folk tvingas läsa det.
Det kan vara så att tanken inte är applicerbar här, men jag har faktiskt ingen bättre idé just nu. :)

clindh skrev:

Här har vi funderat på en idé snodd från PhotoSIG...
Jo, jag har läst om det och jag tror egentligen på konceptet även om jag också tror att det kommer att missbrukas enl. det du skrivit, christer. Fast frågan är om det spelar så stor roll, dvs om inte vinsten i stort blir större än problemet med missbruk? Jag hoppas väl det iallafall.
 

Anders Östberg

Guest
Jag var med på PhotoSIG ett tag och det var så uppenbart att folk bara kommenterade för poängen att jag ruttnade på hela siten och avslutade medlemskapet. Dom flesta bilder fick exakt tre kommentarer, standardiserade floskler som "bra komposition", och tillförde ingenting. Jag tror hellre på en kommentar som är skriven frivilligt utan sådan personlig vinning.
 

Anders Östberg

Guest
Ett förtydligande, det som egentligen gjorde att jag slutade med PhotoSIG var att jag själv lockades in i "racet". För att få ladda upp mina egna bilder började jag leta efter bilder att skriva kommentarer på, inte efter bilder jag själv hade intresse av att titta på eller skriva någon konstruktiv kommentar på - fel anledning att kommentera helt enkelt och jag gillade inte att jag själv mer eller mindre tvingades till det.
 
Senast redigerad av en moderator:

timlu

Aktiv medlem
Tanken på ett poängsystem tycker jag är bra. Vill man sedan pusha för lite mer kvalité i kommenterandet så borde man ju kunna fixa med ett godkännandesystem, typ "Denna kommentar var givande" med en lite ruta att kryssa i. Jag tror detta system har diskuterats tidigare i tråden.
 

Anders Östberg

Guest
Tror det var så på PhotoSIG att poängen inte tillgodoräknades förrän mottagaren klickat i "givande kommentar", vilket bara också leder till kompiskommenterande. Alla spelar samma spel och ger varandra uppladdningspoäng istället för genomtänkta kommentarer. Visst, man får fler kommentarer, men vad är dom värda?
 

timlu

Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
Tror det var så på PhotoSIG att poängen inte tillgodoräknades förrän mottagaren klickat i "givande kommentar", vilket bara också leder till kompiskommenterande. Alla spelar samma spel och ger varandra uppladdningspoäng istället för genomtänkta kommentarer. Visst, man får fler kommentarer, men vad är dom värda?
Jag tror att det är hetsen efter konstruktiv kritik som gör att många inte kommenterar. Om jag lägger upp en bild som jag själv är nöjd med så vill jag ju veta hur andra reagerar på den. Får jag kommentaren "fin bild" så visar det ju att andra också gillar bilden vilket ger mig en sådan där varm och skön känsla inom mig som inspirerar mig att ta fler bilder. Om någon skriver något negativt vill jag naturligtvis veta hur jag ska förbättra mig. Problemet är alltså inte kommentarer av typen "fin bild" utan snarare att man skrämmer bort folk från att kommentera över huvud taget.

Jag ser också alltid till att ha en positiv kommentarsdifferens (ligger på 30 just nu) och jag försöker alltid "tack-kommentera" när jag får kritik, även om någon bara har skrivit "Fin bild". Tyvär tycker jag det verkar som om tack-kommenterandet håller på att dö ut på sidan, förmodligen på grund av hetsen efter djupa analyserande konstruktiva kommentarer.
 

alf109

Aktiv medlem
Jag tror också att det vore bättre att försöka uppmuntra till att kommentera över huvud taget än att lägga fokus på hur kommentarer/kritik skall se ut, detta har säkert skrämt bort många. Sen tror jag att valet av just ordet "kritik" är olycklig. Många uppfattar detta ungefär som konstkritik eller filmkritik alltså en akademisk verksamhet som utförs av ett fåtal "initierade" (kritikerna). Det ligger lite i begreppets natur att "kritikerna" skall tala om för massan vad som är bra och dåligt. Vidare är det ganska få som är intresserade av "kritik" från någon som man kanske inte tycker tar bättre bilder själv. Däremot vill de flesta veta om deras bilder når fram till betraktaren, och då räcker många gånger "gillar din bild" eller "tycker inte att bilden riktigt håller".
Sedan är det även så att man knappast gillar allt och detta betyder inte att man tycker att det man inte gillar eller kommenterar är dåligt, det kan också vara bilder i en genre som man inte är intresserad av.
 

Sköldpadda

Aktiv medlem
Uppmuntran

Dom kan ju alltid fixa en tävling där den som lyckats klämma in flest hjälpsamma kommentarer på en månad vinner.
 

Mesch

Aktiv medlem
Varför inte kräva typ 2-3 kommentarer för varje ny upplaggd bild i kritikerpool? Man får 2 fria uppladdningar sedan måste man börja kommentera.

Vill man sedan höja kvalitén på kommentarerna skulla man kunna mäta kommentarer som motttagaren tycker är relevanta, alltså att kritiken är konstruktiv, även om man kanske inte håller med. Det skulle dock kräva en ny funktion, en slags "tack för kritiken, ska fundera på detta", men bara synlig för de inblandade.
Bra förslag tycker jag.

Någon form av koppling mellan uppladdning och kommentarer (helst relevanta, svårt att hålla koll på)
 

pettisson

Aktiv medlem
Jag tycker det är helt okej att minska inflödet i bildkritikpoolerna.

Jag menar; en bild per dag hela veckan... tanken är väl att man ska få kritik i den poolen och bli bättre eller utvecklas - inte bara visa upp sina bilder.
Om man lägger upp en bild er dag - när är man ute och fotograferar då? Har man tagit till sig kritiken från dagen innan och tar en ny bild som man lägger upp dagen efter eller? Det kan gott gå en dag eller två innan man ivrig vill lägga upp en ny bild för kritik och visa vad man lärt sig.

Jag röstade för 3 bilder per vecka. Sedan är bildkritikpoolen så otroligt stor att man orkar inte kolla på alla bilderna ändå så.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Notera att denna tråden startades för nästan 2.5 år sen. Mycket har hänt sen dess, bla Intressegrupperna.
 

2L8

Avslutat medlemskap
Notera att denna tråden startades för nästan 2.5 år sen. Mycket har hänt sen dess, bla Intressegrupperna.
Visst har mycket hänt men mer kan göras! Funktionen som gör att man kan bevaka nya bilder från medlemmar gör att det blir en massa kompiskommentarer. Ett evigt ryggknackande!
Jag tycker man ska få lägga upp 1 bild/vecka i poolerna samt att bilderna är anonyma som i galleri Fotosidan! Idag påverkas antalet kommentarer för mycket av vem som lägger upp bilderna!

/Mvh
magnus
 

mannbro

Aktiv medlem
Visst har mycket hänt men mer kan göras! Funktionen som gör att man kan bevaka nya bilder från medlemmar gör att det blir en massa kompiskommentarer. Ett evigt ryggknackande!
Jag tycker man ska få lägga upp 1 bild/vecka i poolerna samt att bilderna är anonyma som i galleri Fotosidan! Idag påverkas antalet kommentarer för mycket av vem som lägger upp bilderna!

/Mvh
magnus
Vari ligger problemet med "ryggknackande"? Är du trött på att få ryggdunk-kommentarer av de du känner? Är det avundsjuka baserat på att andra som känner massa människor och är sociala får fler kommentarer?

Eller är det en förhoppning att ryggdunkskommentarer, om de på något sätt begränsades, istället skulle bli konstruktiva kommentarer på andra bilder än vänners? I så fall tror jag att du har fel. Att uppmuntra någon vän med en enkel "bra bild"-kommentar konkurrerar inte med genomtänkta, konstruktiva kommentarer för att hjälpa sig själv andra att bli bättre fotografer och utveckla sin bildsyn. Det är två helt skilda saker, den första har en rent social funktion.

Anonyma bilder skulle kanske göra att kommentarerna fördelar sig lite mer jämnt, men jag är övertygad om att det skulle ske till priset av betydligt sämre kommentarskvalitet. Det kan vara svårt att avgöra på vilken nivå en fotograf ligger utifrån en enda bild, liksom det kan vara svårt att förstå syftet bakom bilden utan att veta något om fotografens andra bilder, varför det då skulle bli omöjligt att kommentera bilder på annat sätt än att "mäta" dem utifrån någon slags mall (hur väl komposition och annat följer "reglerna").
 
ANNONS