Annons

"Stuck pixel" på ny 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

uso

Aktiv medlem
Jag köpte en ny 350d för en dryg vecka sen och har nu upptäckt att jag på de flesta bilderna har en skarp röd fläck som alltid uppträder på samma ställe. Den syns tydligt i 100% visning på skärmen men det värsta är att den även syns vid utskrift på 10x15 kopior.
Detta kan man väl inte acceptera på en helt ny kamera? Bör jag lämna in kameran där jag köpte den och få det åtgärdat om det ens är möjligt att åtgärda?

Nu när man har sett det så är det ju svårt att ignorera.

Kanske bör tillägga att problemet uppstår under korta slutartider, allt från 1/30 till 1/1000. Det är alltså inte fråga om slutartider på flera sekunder och längre.

Nu vet jag inte vad Canon har för policy, men jag skulle aldrig acceptera det på en ny kamera. Pixelnörderi och sånt i all ära, men när det syns till och med på en 10*15 utskrift så är det oacceptabelt. Tänk att retuschera varenda bild man tar!!

Lämna in kameran på service.
Dom kommer att mappa ut den "döda" pixeln med ett speciellt program.

ASK skrev:
Lämna in kameran på service.
Dom kommer att mappa ut den "döda" pixeln med ett speciellt program.

Hur menar du med "mappa ut"? Ändra nåt i kamerans mjukvara så att den döda pixeln alltid antar värdet av sin granne eller liknande?

uso skrev:
Hur menar du med "mappa ut"? Ändra nåt i kamerans mjukvara så att den döda pixeln alltid antar värdet av sin granne eller liknande?
Om de inte byter sensorn i kameran så interpolerar de nog den pixeln på något sätt skulle jag tro.

Tim_H skrev:
Om de inte byter sensorn i kameran så interpolerar de nog den pixeln på något sätt skulle jag tro.
Egentligen oförståeligt att inte fler än Olympus redan har det här inbyggt, så att användaren kan göra det själv, direkt i menyn i kameran..

Vådå, det är ett garantiproblem. Lämna tillbaka kameran och begr en ny. Jag antar att du köpte kameran som privatperson för då har du ett synnerligen starkt skydd i konsumentköpslagan.

elmqvist skrev:
Vådå, det är ett garantiproblem. Lämna tillbaka kameran och begr en ny. Jag antar att du köpte kameran som privatperson för då har du ett synnerligen starkt skydd i konsumentköpslagan.

Jodå, den är privatköpt. Tänkte bara höra här på forumet innan ifall dom börjar hävda att 2-3 döda pixlar är normalt och det får man acceptera. Ungefär som med vissa LCD-monitorer där man får acceptera vissa pixelfel.

elmqvist skrev:
Man skall inte acceptera något pixelfel under garantitiden.

När det inte är ett så stort fel på kameran känns det som att det är viktigt att det inte tar så lång tid att laga den.

Om man lämnar in kameran, hur länge kan man få vänta på att få den fixad? Vill ju absolut inte vara utan den i 2-3 veckor eller nåt sånt. Ska man acceptera det om dom säger att det kan ta så lång tid.
Jag menar, jag köpte den för 9 dagar sedan, då ska man väl inte behöva skicka iväg den det första man gör och sitta utan kamera i flera veckor?

Om du köpt den i någon av de stora kedjorna typ SIBA så har de väl 30 dagars öppet köp numera? Lämna isåfall tillbaka den bara och köp en ny på vägen ut.

Om du köpt den av en liten fotohandlare hade jag försökt att först och främst få den utbytt mot en helt ny i affären alternativt häva köpet pga defekt vara vid leverans.

Att köpa en ny vara och behöva lämna in den på service det första man gör är inte acceptabelt.

Döda pixlar på sensorn går på garantin, därimot så tror jag man får acceptera några döda pixlar på visnings skärmen, vet dock ej hur många.

ANNONS
Götaplatsens Foto