Annons

Studiobelysning

Produkter
(logga in för att koppla)

Urr

Aktiv medlem
Hur det är med kvalitén på grejerna är jag osäker på.
Du ska dock vara medveten om att blixtarna inte är så starka. (150 ws.)
Så det beror ju givetvis på vad du ska använda dem till.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Tittade på specen och där stod det 0,5-5s uppladdningstid. Effekten är låg, 150Ws, så man kör nog ofta på nära fulleffekt. Personligen skulle jag bli galen om jag var tvungen att vänta >5 sek mellan exponeringarna. Säkerligen modellen också.
5 exponeringar a 5 sek blir minst 30 sek totalt och det är inte lätt att hålla minen så länge.
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Billebro är inte att rekommendera! Jag har själv ingen erfarenhet av Billebro men internet kryllar av trådar som varnar!

Köp från kaffebrus eller något annat företag. Men inte Billebro!

/Hannes
 

Hajjen

Aktiv medlem
Tack så mycket för era svar. Då skippar jag att köpa därifrån.

Jag är i startgropen att bygga upp en studio. Hittills har jag haft en ministudio/ljustält men vill ha något riktigt där jag också jag fota större objekt.
Kommer troligtvis köpa detta http://www.kaffebrus.com/bakgrundsstativset-172.html och använda papper som bakgrund. Vad för sorts lampor rekomenderas?
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Det är lättare att ge dig goda råd om du talar om vad du har för budget att röra dig med. Om det är för hobbybruk för att fota kompisar och familjemedlemmar så duger de enklaste grejor mycket bra. Om du skall börja en egen rörelse med studiofoto så får du satsa mycket mer pengar. Om du kollar på E-bay så finns det färdiga studioset där du bara behöver tillsätta modell, till bra priser. Allt anpassat till amatörer som fotar lite då och då. Tänk på att en bra kamerablixt från Nikon eller Canon kostar dubbet så mycket som ett blixtset från Kina. Det är inte sämre grejor det är bara det att du slipper betala en massa mellanhänder.
 

Hajjen

Aktiv medlem
Har väl tänkt att bygga upp i efterhand, och bara köpa det mest nödvändiga nu. Har just nu en budget på 10 000, men som sagt har jag inte tänkt att köpa in allt på en gång.
Studion är tänkt både till eget bruk och till fotojobb.
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Varför börja med att köpa ett "dåligt" kit för 2000 när du kan lägga 10 000 sammanlagt? Du kommer bara att ångra dig.
Satsa på ett fint Elinchrome kit för runt 7000 kr, det kommer att uppfylla dina krav läääänge! (ett billigt svagt kit med lång uppladdningstid och omtålig konstruktion tröttnar man på rätt snabbt, och då är 2000 kr borta ur budgeten)

/Hannes
 

Hajjen

Aktiv medlem
Jag gjorde tråden för att få råd om vad jag skulle välja? Jag vill ha kvalité och är beredd att lägga ut en del på det. Men jag är tyvärr inte så hemma på just belysning och dyl. Därav frågar jag här på forumet för att få hjälp och tips av de som kan.
 

photoboy

Aktiv medlem
Jag föreslår som någon tidigare svarat ett av de billigare paketen från Elinchrom (D-lite). De håller bra kvalité utan att vara svindyra, och laddar upp snabbt.

För att kunna fotografera gruppbilder på ISO100 och med helt vit bakgrund kanske man behöver 400Ws-blixtar eller starkare, men för det mesta räcker det med 200Ws-blixtar eller ännu lägre. Dessutom kan man ju gå upp till ISO200 eller till och med 400 ISO om det behövs på dagens digitala systemkameror.

Jag kör i stort sett alla studioblixtar jag använder på ca 75-100Ws. Jag har använt Elinchroms RX600, FX400, 500BXRi, 250BXRi och olika D-lite-varianter. Alla blixtar fungerade exakt lika bra för 90% av all tänkbar fotografering.

Ett tips är annars att börja med fler än två blixtar direkt. Går du en kurs i studiofotografering eller lär dig själv med böcker och guider på nätet så kommer du snart vilja experimentera med raster för att skapa fint hårljus eller highlighteffekter. Det går att skapa superfina bilder med endast en eller två blixtar, men friheten ökar enormt med 4 eller fler blixtar.

Om du ändå väljer att köpa från kaffebrus eller andra billigare ställen, så se till att köpa ett kit om har samma bajonettfattning för tillbehör som elinchrom, eftersom du då kan byta ut blixtarna i framtiden om du vill, utan att det kostar en förmögenhet eftersom du då kan behålla dina tillbehör.


Jag gjorde tråden för att få råd om vad jag skulle välja? Jag vill ha kvalité och är beredd att lägga ut en del på det. Men jag är tyvärr inte så hemma på just belysning och dyl. Därav frågar jag här på forumet för att få hjälp och tips av de som kan.
 

equinoxus

Aktiv medlem
Använder ett studiokit av märket Dörr från Cyberphoto. 2 stycken á 110Ws och fungerar bra, sällan jag använder full effekt. Fotar porträtt och helporträtt.

Inga problem med konstruktionen. Rekommenderar att du köper en radiotrigger till blixtarna. Själv använder jag numera en Cactus v4, som även fungerar till vanliga kamerablixtar. Mycket användbart!
 

Monty

Aktiv medlem
Om du nu har en budget på 10000, så kan jag rekommendera detta kit som jag själv precis har köpt: http://www.cameranu.nl/en/artikel/68944/Visico_VC-500LR_Novel_kit.html
Helt OK prylar för pengarna (hamnar på ca 7500:). Laddtiden ligger på strax över två sekunder på full effekt (har inte klockad dom, men jag hinner räkna till tusentvå innan jag kan ta nästa bild). Även två sekunder kan kännas länge i många fall, men jag använder inte studioblixtar så ofta utan valde att leva med lite längre laddtid mot att få ett billigt paket. Jag skulle däremot absolut inte vilja ha längre laddtid vilket brukar vara en nackdel med de allra billigaste blixtarna.
Dessa blixtar går att ställa ner så lågt att man kan blända ner till 2,8 vid porträttfoto med softboxen. Tyvärr så blir inte laddtiden superkort när man drar ner effekten, men kortare blir den i alla fall.
Photax har svagare varianter av dessa (300Ws) som räcker långt. Jag valde dock att gå på lite starkare främst för att klara större gruppfotograferingar.
Kan passa på att lägga ett gott ord om CameraNU som fungerat mycket bra att handla från och att ha kontakt med i olika frågor.
Ps. Titta även på Elincrom D-lite. Brukar även dyka upp begagnade ibland.
 

Hajjen

Aktiv medlem
Kollade på photax sida och hittade detta. Vad tycker ni? Led mig rätt =)

"Visico Intelligent LR är nyaste generationens blixtar från Visico som ersätter Excel-serien

Visico LR intelligent Plus är en serie toppmoderna mikroprocessorstyrda studioblixtar, som kan styras antingen direkt på aggregatet eller via trådlös fjärrkontroll. Den trådlösa fjärrkontrollen ger fotografen fullständig kontroll av blixtarnas viktigaste funktioner, med ett par enkla knapptryckningar på fjärrkontrollen. Samma information som visas i LCD-displayen på blixten visas i LCD-displayen på fjärrkontrollen! Systemet stöder ett "obegränsat" antal Visico LR studioblixtar i max 7 grupper.


Visico Intelligent 300LR Plus -paketet är ett perfekt studio-paket och lämpar sig utmärkt för t.ex porträtt (även större grupper) och produktfotograferingar. De stora softboxarna (60x90 cm) ger ett mjukt och behagligt ljus, som är idealiskt för t.ex porträttfotograferingar. De luftdämpade belysningsstativen är superkompakta och har även riktigt bra minimihöjd (cirka 80 cm), så att blixten kan placeras närmare golvet för effektfullare ljussättning. (Eftersom blixtarna levereras med softboxar i paketen så ingår det inga reflektorer.)

Paketet innehåller följande:
2 st Visico Intelligent VC 300LR +
2 st Halogenlampor (ledljus) till d:eek:
2 st Långa Skyddskåpor f. blixtrör
2 st Visico Belysningstativ 8008K
2 st Softboxar 60x90 cm
1 st Förvaringsväska
2 st Synksladdar, Nätkablar 240v + Manualer
Denna extrautrustning ingår också:
1 st Visico Radiosystem VS604 (Värde 495 kr)
1 st Fjärrkontroll LR2000 (På köpet)"
 

Hajjen

Aktiv medlem
Kollade på photax sida och hittade detta. Vad tycker ni? Led mig rätt =)

"Visico Intelligent LR är nyaste generationens blixtar från Visico som ersätter Excel-serien

Visico LR intelligent Plus är en serie toppmoderna mikroprocessorstyrda studioblixtar, som kan styras antingen direkt på aggregatet eller via trådlös fjärrkontroll. Den trådlösa fjärrkontrollen ger fotografen fullständig kontroll av blixtarnas viktigaste funktioner, med ett par enkla knapptryckningar på fjärrkontrollen. Samma information som visas i LCD-displayen på blixten visas i LCD-displayen på fjärrkontrollen! Systemet stöder ett "obegränsat" antal Visico LR studioblixtar i max 7 grupper.


Visico Intelligent 300LR Plus -paketet är ett perfekt studio-paket och lämpar sig utmärkt för t.ex porträtt (även större grupper) och produktfotograferingar. De stora softboxarna (60x90 cm) ger ett mjukt och behagligt ljus, som är idealiskt för t.ex porträttfotograferingar. De luftdämpade belysningsstativen är superkompakta och har även riktigt bra minimihöjd (cirka 80 cm), så att blixten kan placeras närmare golvet för effektfullare ljussättning. (Eftersom blixtarna levereras med softboxar i paketen så ingår det inga reflektorer.)

Paketet innehåller följande:
2 st Visico Intelligent VC 300LR +
2 st Halogenlampor (ledljus) till d:eek:
2 st Långa Skyddskåpor f. blixtrör
2 st Visico Belysningstativ 8008K
2 st Softboxar 60x90 cm
1 st Förvaringsväska
2 st Synksladdar, Nätkablar 240v + Manualer
Denna extrautrustning ingår också:
1 st Visico Radiosystem VS604 (Värde 495 kr)
1 st Fjärrkontroll LR2000 (På köpet)"
Länk till sidan:
http://www.photax.se/std/blixtpaket/blixtpaket.htm
 

Hajjen

Aktiv medlem
Någon som har en åsikt om paketet i inlägget ovanför? :) Duger det gott åt mig som mest kommer fota porträtt och smådjur i en studio på 3 meters bredd?
 

ingemarh

Aktiv medlem
Jag skulle välja att köpa ett begagnat kit, men tillbehör.

Om du väljer något av de större märkerna; Elin, Bowen, Profoto eller så; och får med tillbehör kan man göra en bra affär och vara nöjd länge. Jag köpte två "kit" för ca 5 år sedan, beg. elin (RX och 400) Och har kompletterat med några nya strip-boxar från Creative Light. Jag fick med ett helt lass tillbehör, som annars kostar en hel del att köpa.
Tänk på att du kommer vilja ha: Bra stativ, Radio utlösare, skärmar, reflektorer, olika boxar etc.....

Beg. proffskit = håller bra, presterar bra, finns många tillbehör, kan lagas.

Lycka till !
 

Monty

Aktiv medlem
Någon som har en åsikt om paketet i inlägget ovanför? :) Duger det gott åt mig som mest kommer fota porträtt och smådjur i en studio på 3 meters bredd?
Det paketet duger gott (om du klarar dej med två ljuskällor).
Visst finns det tydliga skillnader mellan detta paket och mer kända märken, men...

Vid köp av begagnat vet man inte vad man får. Även proffsprylar tar slut någon gång.
Jag har t.ex. tre äldre Profoto-blixtar liggande där tyvärr bara en fungerar. De är inte mina egna, utan lånade av ett företag som haft dom liggande långa perioder, vilket kan vara orsaken till att de gett upp. Kondensatorerna gillar inte att vara oanvända tydligen.
Därför köpte jag själv ett Visico-paket nyligen och de funkar, trots att de är gjorda i Kina och kostar en bråkdel av vad Profoto gör. Laddtiden är längre vilket kan vara irriterande ibland och byggkvaliteten är inte alls i samma klass, men inte heller dålig utan fullt acceptabel för hemmabruk (bedömning enbart baserad på den upplevda känslan).
Visico har samma tillbehörsfäste som t.ex. Bowens, vilket innebär att det finns hur mycket tillbehör i alla tänkbara prisklasser som helst att få tag på. Bl.a. från Creative light.
Stativen som följer med är helt ok och bra mycket bättre än de jag har hemma som det står Profoto på.
Fjärrkontrollen gör att jag slipper hissa ner högt uppsatta blixtar för att ställa om styrkan. Till de äldre Profoto-blixtarna finns ingen fjärrkontroll.
Visico går att ställa ner betydligt lägre i styrka än de äldre Profoto Compact 300 som jag har liggande, vilket är en stor fördel i t.ex. ett mindre rum eller om man vill köra med en större bländare.

Ja, så där kan man hålla på ett tag om man vill. Jag hade också ögonen öppna länge efter bra begagnade blixtar till vettigt pris, men det dök aldrig upp något. Antingen för gammalt eller för dyrt, så jag skriver inte detta för att sänka ingemarh:s förslag på att köpa begagnade blixtar av mer etablerade märken, utan för att övertyga dej om att ett billigt nytt paket faktiskt kan vara riktigt prisvärt också.
Allt beror på vilket behov man har.
Proffs köper Profoto och Elincrom etc. av olika anledningar. Bl.a. så håller de bättre och laddar snabbare. Hemmapulande amatörer på liten budget klarar sig väldigt långt med Visico. Photax lagar dessutom Visico om det behövs ( om du köpt dom av Photax ), så det är inte kört om det går sönder heller.

Själv drömmer jag vidare om batteridrivna blixtar från Elin eller Profoto, men då måste jag nog sälja både bilen och lite annat först, så därför får det duga med Visico så länge :)

Lycka till med ditt val och håll ögonen öppna på annonssidorna. Det kan ju dyka upp något...

MVH
Thomas
 
ANNONS