Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioblixt Snälla hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

grongoling

Medlem
Ska fota porträtt foton och produkt foton i studio kommer ej fota utomhus, behöver hjälp med vad och vilka blixtar jag ska köpa in och extra tillbehör har frågat runt men inget vettigt svar, har ca 40.000.- att tillgå, Snälla hjälp. Alla svar uppskattas

Nu vet jag inte vad som skulle in i 40 kkr men valde bara ett grundpaket med 4 blixthuvuden, 2 extra softboxar och radiostyrning. Priser från www.bostroms.nu

Hamnade på ca 35'

Bra prylar (har samma själv) och dessa håller för att användas!

Behöver du en bakgrund skulle jag skaffa:

Lastolite HiLite Bakgrund 1.8 x 2.15 m XL

Hamnar då precis på 40'

Bilagor

• Studio.jpg
    Studio.jpg
    34.4 KB · Visningar: 309
Nu vet jag inte vad som skulle in i 40 kkr men valde bara ett grundpaket med 4 blixthuvuden, 2 extra softboxar och radiostyrning. Priser från www.bostroms.nu

Hamnade på ca 35'

Bra prylar (har samma själv) och dessa håller för att användas!

Behöver du en bakgrund skulle jag skaffa:

Lastolite HiLite Bakgrund 1.8 x 2.15 m XL

Hamnar då precis på 40'

Nyfiken fråga, e de bättre med ett 300 paket och ett 600 paket?

Enda gången jag saknat effekt är när jag fotograferat lagbilder för hockeylag i ishall. Då körde jag 4 st RX300 och jag tror jag gick upp något steg i ISO. Men visst ett set var är väl kanske inte helt fel.

Nu är väl det här inte ngt direkt svar på din fråga vilka grejer du ska köpa men.., jag köpte Scott Kelby's bok "Ljussätt Plåta Retuscha" & i den så får man förutom "recept" på hur man gör för att få till olika typer av ljussättningar också tips på vilka blixtar, softboxar mm han använder, en mkt bra bok som jag tror jag kommer ha mkt nytta av.

Råkar du äga en iPad så kan du ju ladda ner appen Light Recipes där Scott går igenom hur han gör & vilka grejer han använder, den är dessutom gratis!!

Lycka till med inköpen & med din budget tror jag inte du kommer ha några problem att få ihop en kanonutrustning... =)

Mvh / Sladdfantomen

Enda gången jag saknat effekt är när jag fotograferat lagbilder för hockeylag i ishall. Då körde jag 4 st RX300 och jag tror jag gick upp något steg i ISO. Men visst ett set var är väl kanske inte helt fel.

Sitter och funderar, du har rätt, kommer nog aldrig fota ett lag, ifall de uppstår så får jag hyra ett, 2 softboxar, (2) 300 paket, 1 radiostyrning, ska nog klara mig med de.

Nu är väl det här inte ngt direkt svar på din fråga vilka grejer du ska köpa men.., jag köpte Scott Kelby's bok "Ljussätt Plåta Retuscha" & i den så får man förutom "recept" på hur man gör för att få till olika typer av ljussättningar också tips på vilka blixtar, softboxar mm han använder, en mkt bra bok som jag tror jag kommer ha mkt nytta av.

Råkar du äga en iPad så kan du ju ladda ner appen Light Recipes där Scott går igenom hur han gör & vilka grejer han använder, den är dessutom gratis!!

Lycka till med inköpen & med din budget tror jag inte du kommer ha några problem att få ihop en kanonutrustning... =)

Mvh / Sladdfantomen

Jag är ute efter en så pass kontrollerad miljö så att jag inte behöver tänka fan jag saknar en ljuskälla, finns absolut budget alternativ och man får fantastiska bilder, men kreativiteten behövs och några av kunderna är ganska tidspressade så behöver rätt material och utrusting så jag slipper huvudvärk och de slipper känna sig ännu mer stressade, mina 3 senaste jobb har gjort så att kunderna ställer högre krav på mig.. och de e därför jag är i det dilemmat att jag måste uppgradera mig väsentligt, jag använde bara kamerablixt och retusch till de 3 sista, men de e kunderna i USA och UK som kräver hmm inte direkt kräver, men vill att jag ska kunna utföra de mesta..
De gick ifrån hobbyverksamhet till något jag inte riktigt fattar....................

Tack för all hjälp =)

Kul att det går så bra för dig!! =)

Mitt tips var väl lite otydligt men tanken med mitt råd var att Scott går igen vilka grejer som han använder för att klara dom olika typerna av ljussättningar han visar i sin bok & det var inte menat som ett "så här gör du..." utan mer "den här utrustningen är den jag rekommenderar för att kunna ta den här typen av bilder..."

Hur som helst så kör Scott med liknande utrustning som Maxe tipsade om så du är nog redan inne på rätt spår...

Kul att det går så bra för dig!! =)

Mitt tips var väl lite otydligt men tanken med mitt råd var att Scott går igen vilka grejer som han använder för att klara dom olika typerna av ljussättningar han visar i sin bok & det var inte menat som ett "så här gör du..." utan mer "den här utrustningen är den jag rekommenderar för att kunna ta den här typen av bilder..."

Hur som helst så kör Scott med liknande utrustning som Maxe tipsade om så du är nog redan inne på rätt spår...

Perfekt, införskaffade böckerna precis Vol 1-3 vet inte om fyran har kommit ska plugga in dem, tack för hjälpen..
All hjälp uppskattas =)

ANNONS
Götaplatsens Foto