Annons

Studioblixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Eftersom ingen annan svarar ska jag åtminstone ge mina tankar utan att ha använt setet. Fördelen är ju priset helt klart. 2900kr och få tre blixtar, ljusformare mm är ju otroligt. Kvaliteten på billiga Kinagrejer har ökat. Tidigare ramlade allt sönder. Hur kvaliteten på detta set är kan jag inte svara på men kan nog hålla ett tag iallafall. Jämför vi med tex Elinchrom så lär deras produkter hålla bättre dock.

Nackdelar: 1/8 av 120ws betyder 15ws som lägst. Kan ställa till problem speciellt om du vill fota med stora bländaröppningar men det går att köpa sig runt på annat vis.
Sändaren triggar blixtarna men förmodligen måste du höja och sänka antal ws på själva blixten. För 20år sedan gjorde alla det både på enkla blixtar och proffsblixtar så fungerar bra såklart. Jag vill dock inte vara utan den funktionen.
Billiga blixtar brukar ha svårt att hålla en jämn temperatur på ljuset vilket kan betyda lite ompyssling gällande vitbalans i efterhand.

Jag tänker så här. Vill du bara testa lite att fota studio utan att det kostar så mycket så åk och kolla på grejerna. Har setet använts lite men ändå sömmarna på softboxarna börjat gå upp, skruvar hänger löst på stativen mm så låt bli men annars så köp.

Vill du ha något dyrare alternativ som jag kan rekommendera så skulle jag säga ett set med Elinchrom rxone. Lite mindre kraft på toppen men går ner till 6ws. Kan styras från kameran och är relativt jämna temperaturmässigt. Personligen gillar jag också Elinchroms centralt placerade paraplyfäste med möjlighet även för olika deflektorer. Det kan ta ett tag innan dessa dyker upp begagnade såklart och nytt med 3 blixtar, stativ och softboxar så drar det iväg.

Bästa alternativet är Elinchrom Style rx300 x 2 och en rx600 i set. Detta är förra generationens proffsblixtar från Elichrom. Ibland säljs dessa för 5000-6000kr med sändare och separata mottagare som sätts fast i blixtarna. Du kan sedan komplettera med de ljusformare du själv tror är bäst. (Finns intresse så fråga mer kring varför jag rekommenderar dessa.

Hoppas mitt svar hjälpt dig något. Lycka till.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag köpte ett elechrom paket en gång från cyberphoto. Den ena blixten slutade dock att blixtra typ var 4e bild så kontaktade cyberphoto och skickade in blixten. Fick den utbytt direkt. Sedan dess funkade blixten galant. Nackdelen om du köper i andrahand är ju då att du tappat den garantin.
 
ANNONS