Annons

Style-informationen försvinner i Bridge

Produkter
(logga in för att koppla)

blicke

Aktiv medlem
Hej

Jag har en Canon 40D, och den har ju dom där fina style settings som gör att jag kan välja bildens ton och skärpa. Det går ju även att välja svart-vitt med olika filter.

Jag tar alla bilder i RAW och konverterar sedan till jpg i bridge/CS3.

Det skumma är att när jag tar in bilderna i Bridge för att gå igenom dem, så försvinner alla styles :(

En svart-vit bild som jag plockar in, syns först som svart-vit men så fort Bridga uppdaterar tumnaglarna, så blir bilden i färg igen. Den är även i färg när jag plockar in den i Camera raw.

Hur gör jag för att Bridge/CS3 skall förstå att jag vill använda styles?
Måste jag använda Canons program till RAW-konverteringen?

Är det kanske så att du fotar raw+jpeg och sedan bara tar in raw bilden i Bridge? Eventuella "styles" bilder måste ju vara jpeg.

Att Bridge först visar en svart/vit tumnagelbild beror nog på att den först visar den som följer med raw filen men sedan byter ut den av någon anledning.

Att Bridge först visar en svart/vit tumnagelbild beror nog på att den först visar den som följer med raw filen men sedan byter ut den av någon anledning.

Alla RAW-filer har en lågupplöst preview bild inbakad och det är den som visas först. Bridge (och alla andra RAW-program) gör sedan sin egna previewextrahering. Eftersom Bridge inte förstår Canons picturestyles så försvinner den informationen.

Canons egna program, samt andra RAW-visare som använder Canons utvecklarbibliotek (exvis iMatch) visar dock detta rätt.

Betyder det då att min picturestyle är borta ?
Nja, det beror på vad du menar med borta. Informationen kommer finnas kvar i RAW-filen, så om du öppnar filen i ett program som förstår styleinfon så finns den kvar. Men det programmet kommer med all sannolikhet inte förstå de eventuella förändringar du har gjort i Bridge (eller snarare i Adobe Camera Raw som du kör via Bridge). Så om du planerar att göra förändringar i Bridge och spara i JPEG eller TIFF därifrån, ja då är informationen borta.

Ajaj, då måste jag alltså byta program?
Du har lite olika val:

1. Öppna filen i exempelvis Canons DPP och spara den i TIFF eller JPG och därefter jobba med den i Bridge. Då har du nytta av dina Picture Styles, men du tappar lite av styrkan med RAW när du vill vidarebehandla filen senare.
  2. Börja använda DPP för alla RAW-förändringar du tänker göra, dvs byta program.
  3. Lär dig leva utan dina picture styles och använd de möjligheter som du får i Bridge istället. Det finns färgprofiler att ladda ner och du kan spara dina egna favoritkonverteringar för svartvitt/cross-processing eller vad du nu gillar att göra.
Själv har jag valt alternativ 3 eftersom jag skulle sakna de funktioner som finns i Adobe Camera Raw mer än jag saknar det min kamera bakar in i RAW-filen.

Du har lite olika val:
*Lär dig leva utan dina picture styles och använd de möjligheter som du får i Bridge istället. Det finns färgprofiler att ladda ner och du kan spara dina egna favoritkonverteringar för svartvitt/cross-processing eller vad du nu gillar att göra.

Själv har jag valt alternativ 3 eftersom jag skulle sakna de funktioner som finns i Adobe Camera Raw mer än jag saknar det min kamera bakar in i RAW-filen.

Tackar för bra svar.

Ja det blir nog att jag lutar åt alternativ 3 jag med. Jag gillar verkligen Bridge. Canons program känns lite "Amiga freeware" :)
jag får leta lite efter färgprofiler istället.

Tackar för bra svar.

Ja det blir nog att jag lutar åt alternativ 3 jag med. Jag gillar verkligen Bridge. Canons program känns lite "Amiga freeware" :)
jag får leta lite efter färgprofiler istället.
Nu när jag sitter vid rätt dator kan jag ta fram länken snabbare: http://labs.adobe.com/wiki/index.php/DNG_Profiles. Det finns en massa att läsa om detta i forumen om du är nyfiken, men annars är det hyfsat straightforward om du läser instruktionerna noga.

Men jag tror faktiskt att dessa profiler ska följa med i den senaste ACR uppdateringen (som dock endast gäller för oss med CS4). Jag har ännu inte installerat den själv dock.

ANNONS
Götaplatsens Foto