Annons

Styrka på lampa i förstoringsapparat?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Tjo!

Har lite funderingar kring det här med lampa till förstoringsapparater. Just nu använder jag en vanlig 75 watts glödlampa, har hört att det ska duga med en sån men nu börjar tvivla på att det fungerar så bra egentligen. Tycker att den verkar belysa jämnt och bra men jag får otroligt korta belysningstider. Är nere på 3-5 sek för att få bra bilder. Använder en apparat som heter Omega eller nåt för tillfället. Även fast jag bländar ner max (6 steg) får jag 3-5 sek belysningstid. Är felet lampan? Kan inte komma fram till så mycket annat. Bör man använda en opallampa istället, gör det så stor skillnad? Ska man ändå ha 75 watt då eller?

Mvh Mange

Gå genast och köp en riktig lampa för förstoringsapparater!!!

Att det skulle duga med en vanlig lampa är helt fel. En lampa för förstoringsapparater ger ett mycket jämnare ljus (vilket kommer att märkas om du gör lite större kopior. Och den kostar inte så fruktansvärt mycket att man kan motivera att använda en vanlig lampa itället.

Jag misstänker att du gör ganska små kopior och att du därför har ganska kort väg mellan förstoringsapparat och papper. Detta ger korta belysningstider på modernt papper. De korta tiderna blir sannolikt ännu kortare tider med en vanlig glödlampa eftersom denna inte sprider ljuset så väl (utan ger en mera "koncentrerad" ljuskägla och mer ljus på pappret.

Använd en opallampa förförstoringsapprater med effekten 75W. det kommer att ge dig ett bättre ljus och något längre belysningstder. Om det inte hjälper kan du lägga ett gråfilter i filterlådan på din förstoringsapprat (om sådan finns)

Lycka till

Fredrik

Fredrikpersson skrev:
Gå genast och köp en riktig lampa för förstoringsapparater!!!

Att det skulle duga med en vanlig lampa är helt fel. En lampa för förstoringsapparater ger ett mycket jämnare ljus (vilket kommer att märkas om du gör lite större kopior. Och den kostar inte så fruktansvärt mycket att man kan motivera att använda en vanlig lampa itället.

Jag misstänker att du gör ganska små kopior och att du därför har ganska kort väg mellan förstoringsapparat och papper. Detta ger korta belysningstider på modernt papper. De korta tiderna blir sannolikt ännu kortare tider med en vanlig glödlampa eftersom denna inte sprider ljuset så väl (utan ger en mera "koncentrerad" ljuskägla och mer ljus på pappret.

Använd en opallampa förförstoringsapprater med effekten 75W. det kommer att ge dig ett bättre ljus och något längre belysningstder. Om det inte hjälper kan du lägga ett gråfilter i filterlådan på din förstoringsapprat (om sådan finns)

Lycka till

Fredrik

Ord och inga visor ;-)!

Tack för det, ska genast inhandla en riktigt opallampa.

Mycket riktigt så kör jag relativt små kopior, 18*24 som störst.

Mange

ANNONS
Götaplatsens Foto