Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Supertele

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
är det nån som hört nåt om "EXAKTA Varioplan 650-1300"?

Är det skräp?

Det är inte så att jag tänkte köpa ett, men priset verkar ju vara ganska lågt för en sån brännvidd. Kostar ca 3900:-

Ljussyrkan är 8-16 och det har fast bländare. Skärpan, dvs upplösningen är nog Ok men kontrasten, dvs hur klar och tydlig bilden upplevs är nog lite sämre. Du får ofta vad du betalar för. Ett "riktigt" 600mm tele kostar ju som en mindre bil.

Skulle tro att Olle menar at ljusstyrkan glider så mycket mellen kortaste o längsta brännvidden.

Jag vet inget om just denna optik men för många år sedan gjorde jag ett prov med min gamla Pentax MX med en kikaradapter o en bra målkikare för skytte o det gav hyfsat resultat, jag vet inte vad brännvidden var men mycket blev det :)

Ljusstyrkan är 8 vid 650mm och 16 vid 1300mm. Objektivet saknar bländarlameller och kan alltså inte bländas ner. Det är alltid full öppning om än ganska liten sådan. Fokuseringen blir alltså inte så enkel då säkaren blir mycket mörk.

Jag har provat ett spegeltele som Photax också sålde. Det var riktigt dåligt, varken skärpa, kontrast eller färgåtergivning var tillräcklig, ens för lågt ställda krav. Troligen blir det inte bättre resultat med en jätte-zoom, men man kan ju alltid testa och returnera... Om du gör så, berätta gärna hur det fungerade!

Det finns inga genvägar till bra bilder. Kvalité kostar och då får man också vara beredda att betala.. Det låter inte som något bra köp i mina öron iallafall.

ANNONS
Götaplatsens Foto