Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Superzomobjektiv Canon 600D upp till ca 300...

Produkter
(logga in för att koppla)

Foxen83

Ny medlem
Hej,

Är ny här på forumet och har precis inskaffat en Canon 600D med 18-55 objektiv, måste säga att jag är otroligt nöjd med kameran men känner samtidigt att jag inte kan utnyttja den i alla lägen, så därför har jag börjat titta på Superzoomobjektiv, dock finns de ett relativt brett utbud av dessa.

Så åter till saken, jag har en kvarvarande budgett på ca 5000 kr och jag står i valet och kvalett mellan ett allroundobjektiv och ett Superzoombojektiv, kravet är att den ska klara upp till minst 270... Känner också att de finns risk att man tappar lite av bildkvaliten om man satsar på ett allround, visst kan de vara bekvämt men man vill få så bra bilder som möjligt och samtidigt en bra skärpa genom hela zoomomfånget...

Tacksam för era åsikter och svar...

Allroundobjektivet har du ju redan, så varför inte köpa ett bra telezoom att ha som komplement? En av poängerna med systemkameror (tycker jag) är att man kan byta objektiv och inte behöver begränsa sig till ett enda som ska kunna allt på en gång och inte gör det så bra.

EF-s 55-250 är ett billigt alternativ (~2000) för att prova, upp till 5000 kan du väl hitta något 70-300 som har fått bra kritik. Ett par av Canons 70-200 går att få för runt 5000, åtminstone om du köper begagnat.

Tackar, ska titta in vad begagnatmarknaden har att erbjuda, men ett 55-250 eller 70-300 låter intressant, läste lite om Canon EF 70-300 f/4-5,6 IS USM och de ser ut att vara ett bra funktionellt objektiv, man kanske till och med lyckas komma ner i pris så pass så man får över till ett macro....;)

ANNONS
Götaplatsens Foto