Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Svårt att välja objektiv....Hjälp!
- Trådstartare E.E.E
- Start datum
bruset
Aktiv medlem
Zoomobjektiv är alltid en kompromiss. Ju större omfång i brännvidd, desto sämre kvalité generellt. För 3-4 tusen kan du antingen få en dålig zoom med stort omgång, mindre dålig zoom med mindre omfång (typ sigma 17-70 eller 18-50, t.ex.) eller ett mycket bra och ljusstarkt fast objektiv. Om du har Canon så finns det fasta ibjektivet 50/1.8 för 900 spänn som är bra (trots priset) eller det otroligt bra objektivet 85/1.8 för 3500kr. Om du prompt vill ha en zoom, så ta en zoom med mindre omfång t.ex. de jag nämnde ovan.
Av de objektiv som du nämnde så är nog bara Sigma 50-150 som kan vara hyggligt. Har inte testat något av dem, men ljusstryka på 6,3 håller inte om du inte vill använda stativ, eller blixt eller hög iso. Det finns då heller ingen möjlighet till kort skärpedjup vilken är en (av flera) av poängerna med att ha systemkamera. Men om du ska köpa 50-150 så får du ingen vidvinkel och kommer bara att kunna foto telefoton (typ porträtt och liknande) och då är det ändå bättre att köpa de två bra fasta gluggar som jag nämnt. Ett skarpt, ljusstarkt zoomobjektiv på 18-200 mm finns inte.
Mvh
David
Av de objektiv som du nämnde så är nog bara Sigma 50-150 som kan vara hyggligt. Har inte testat något av dem, men ljusstryka på 6,3 håller inte om du inte vill använda stativ, eller blixt eller hög iso. Det finns då heller ingen möjlighet till kort skärpedjup vilken är en (av flera) av poängerna med att ha systemkamera. Men om du ska köpa 50-150 så får du ingen vidvinkel och kommer bara att kunna foto telefoton (typ porträtt och liknande) och då är det ändå bättre att köpa de två bra fasta gluggar som jag nämnt. Ett skarpt, ljusstarkt zoomobjektiv på 18-200 mm finns inte.
Mvh
David
bruset
Aktiv medlem
Här är ett exempel på kortskärpedjup. Bländare 2.5 på mitt Canon EF 85/1.8 USM.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=836951&target=_blank
Otroligt bra optisk prestanda, snabb autofokus och ljusstarkt. För 3500!
Ett tips är att kolla in recensionsdelen här på FS. Den säger oftast mer än en fråga i forumet.
Mvh
David
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=836951&target=_blank
Otroligt bra optisk prestanda, snabb autofokus och ljusstarkt. För 3500!
Ett tips är att kolla in recensionsdelen här på FS. Den säger oftast mer än en fråga i forumet.
Mvh
David