Annons

Sv/v film för porträtt (Fuji Neopan 400?)

Produkter
(logga in för att koppla)

nysteanders

Aktiv medlem
Hej alla,

Jag tänkte ägna helgen åt lite sv/v porträttfotografering, mest inne i befintligt dagsljus, kanske även ute.

Jag tänkte använda Fuji Neopan 400 för detta. Någon däremot?

Jag har inte använt denna film tidigare så jag undrar om någon som brukar använda den har något att säga om denna till för/nackdel med tanke på porträtt?

om du ska ta prträtt så tycker jag att du ska välja en annan film. Enligt mig är neopan lite för "tonlös", dvs. den saknar nyanser av gråtoner och är lite väl grafisk. I alla fall för mig.
Ilford Delta (100/400) däremot är mycket bra, väldigt finkorninga dessutom om det är önskvärt.
Lycka till och lägg gärna upp resultatet här sen...

Nu är ju smaken väldigt olika men . . . . .

För fotografering inomhus. Prova Fuji Neopan 1600. Jag gilla skarpt, den lätt korniga samt relativt höga kontrast filmen ger.

/Pingo

Ilford Pan F en är höjdare men bara 50 film.
Klassiska TriX är bra på att separera mörka toner. Mörkt hår.
Iflord delta 400 är bra på att separera ljusa toner. Ljust hår.

Någon bra 100 film kan jag inte rekommendera.
Men just nu så har jag börjat testa APX 100, negativen verkar lovande.
Den gamla APX 25 var fantastisk men tillverkas inte mer.

Tmax har jag aldrig förlikat mig med, det blir mest grått.

Neopan har jag aldrig använt.

Soppar i Ilford finkornsframkallare Perceptol, långa tider mycket fint korn och bra skärpa.

Kör du lugnt med Neopan 400, det är en bra 400 ASA-film. Jag har använt den mycket till porträtt, främst i 120-format, och den ger en fin tonskala och den exponeras och framkallas bra (liksom all s/v film). Jag soppar min i Xtol.

BW Photography, den engelska tidningen, gjorde ett test i förra numret av olika svart/vita 400-filmer. En av slutsatserna var, i alla fall min slutsats både från tidningen och egen erfarenhet, att det inte är så förfärlig stor skillnad mellan filmerna, i alla fall inte om man jämför filmer med klassisk korn med varandra. Slutresultatet blir mer annorlunda beroende på vilken framkallare som används.

Hej , Jag har goda erfarenheter av Neopan 400 ,både som allround film och porträttfilm.Vid porträtt har jag använt mellanformat,framkallat i Rodinal 1:50 (11minuter tror jag det var men då får man exponera
efter 250asa ).Vid småbild har jag använt HC-110 som gett kontrastrika negativ ( 7 min. har jag för mig ).Filmen tycker jag kan mycket gott resultat,fint korn ,hög skärpa och vacker gråskala,
men både exponering o framkallning måste lika mitt i prick eftersom den den inte är så tolerant
mot fel exp. , så har jag i alla fall upplevt den.
Bengt

Emil-G skrev:
Hade inte Fuji någon ny sv/v 100iso-film på gång?

Något som vet nåt om den?
Japp , ACROS 100 heter den , har läst någon test
där den fått bra betyg , den lär bl.a. ha väldigt fint korn och man behöver inte kompensera för recipr.förrän vid exponeringstider över 100 sek.Är sugen på att testa den själv men har inte kommit så långt.
Bengt

Hej Anders,
om du inte ska framkalla filmen själv så kan jag varmt rekommendera Kodaks Portra 400 BW (framkallas i vanlig c41färgframkallning).
Jag gick en portträttkurs med Stockholmsbild förra helgen och vi tränade i befintligt ljus med reflexskärm. För att få lite extra kontrast och "stuns" i bilderna pressade jag filmen ett steg. Filmen framkallades på Diabolaget och jag beställde sepiatoning (brun) av råkopiorna. Som glad amatör blev jag mycket positivt överraskad av kvaliteten på bilderna. Viss ljuset var idealiskt (under västerbron) men filmen ger fantastiska hudtoner med extremt bra korn. Har även provat med normal exponering och resultatet blir då som förväntat med "normal" kontrast.
Har dock råkat ut för mindre trevliga färgstick på kopiorna (grönt) vid tidigare försök. Se till att du anlitar ett bra labb som vet hur denna film ska kopiera.
/Andreas

BlueKent skrev:
Hej , Jag har goda erfarenheter av Neopan 400 ,både som allround film och porträttfilm.Vid porträtt har jag använt mellanformat,framkallat i Rodinal 1:50 (11minuter tror jag det var men då får man exponera
efter 250asa ).Vid småbild har jag använt HC-110 som gett kontrastrika negativ ( 7 min. har jag för mig ).Filmen tycker jag kan mycket gott resultat,fint korn ,hög skärpa och vacker gråskala,
men både exponering o framkallning måste lika mitt i prick eftersom den den inte är så tolerant
mot fel exp. , så har jag i alla fall upplevt den.
Bengt
Oj då , nu blev det fel ! Vid rodinalframkallningen har jag visst exponerat efter 400asa och HC-110 var tiden 5min.Har nu också testat med T-max , några kopior har det inte blivit men negativen ser lovande ut.
Bengt

ANNONS
Götaplatsens Foto