Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

SV/V-fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)

VW-55

Aktiv medlem
Jag undrar är det någon som vet var jag kan få tag i Ilford Ilfobrom B1 fotopapper för svartvitt framkalning? Har annvänt det och är väldigt nöjd med det.Eller ett likvärdigt med samma egenskaper.

Ilfobrom Galerie Fiber ï fasta hårdhetsgrader tillverkas ju fortfarande och finns i blankt och matt enligt Ilfords hemsida. Blankt grad 1-4 och matt grad 1-3. Men om det är detta papper du menar vet jag inte? Har heller inte sett det i fotohandeln sedan 80-90-talet. Bromsilverpapper med kallare/neutralare ton finns ju andra av också och vill du ha ett sådant i varicontrast/multigrade-variant så har ju Ilford Multigrade IV som är ett papper med mycket djup svärta och som går att få ut ca en grad hårdare kontrast med än andra variabla papper. Skulle rekommendera det om det är den neutrala/kalla tonen du vill ha. Det papperet ger också lite mera kontrastförändring i högdagrarna vid filterbyte vilket inte alla variabla papper ger.

ANNONS
Götaplatsens Foto