Annons

Svartvit film gröna kopior prolabbet?

Produkter
(logga in för att koppla)

PatrikAdolfsson

Aktiv medlem
Hej,

Hämtade kopior idag från en svartvit film på prolabbet. (De ska ju va så bra...)

Men jag tycker att kopiorna har alldeles för mycket grönstick i sig... Ser nästan ut som om jag tagit kopior från digitala bilder...

Har ni andra upplevt detta? Ska jag gå tillbaka och be dem göra om?

Mvh,

Patrik

Du, det där hände mig nyligen.

Mina mellanformatsbilder skulle kopieras till papperskopior. Man menade från labbets sida att de kunde använda färgpapper, men att rsultatet skulle bli bra.
Jag var skeptisk då jag sett hur snabblabben kopierar Sv/vit (c-41) och alltid får ett färgstick.
Labbet som anses proffsig menade att så var det inte hos dem.
Just så blev det hos dem. Men de ville inte erkänna att bilderna blev rödrosa, gröna, och blå.
Alltså inte ens en enhetligt färgstick (flera olika kopior från samma film)

Jag går inte tillbaka till det labbet.

jag kan givetvis inte uttala mig om de aktuella kopiorna, men eftersom jag gissar att dom är utkörda i en digital printer så bör dom vara relativt neutrala om inte ett rent fel är begånget. Då återstår själva problemet vilket är svv bilder på färgpapper.
svv bilder på färgpapper är otroligt känsliga för betraktningsljuset. en kopia som är neutralt svv i dagsljus kan i olika ljus få kraftiga färgstick i magenta, rött eller grönt. lysrörsljus är speciellt olämpligt som betraktningsljus, tänk på att sk sparlampor är lysrör i annan förpackning/form. det bästa betraktningsljuset är norrljus, nästbäst och enklare att få tag i på dygnets alla mörka timmar är halogenljus av typ modern skrivbordslampa.

ovanstånde påstående om betrakningsljus gäller givetvis även för färgbilder, men där är även vår eminenta hjärna med i färghanteringen och kompenserar för en stor del av de färgfel som betraktningsljuset medför.

olle

PS:undersöker fn möjligheten att skriva bildfiler på svv fotopapper. preliminära testerna ger uppmuntrande resultat.
DS

Jaghar tittat på kopiorna nu i lite olika ljus. Dagljus, glödlampa samt halogenlampa.

I alla fall är det grönt i bilderna. Mer eller mindre i de olika fallen...

Varför skriver man ut svartvitt på färgpapper?.

När jag skriver ut mina digitala bilder i svartvitt på Crimson lägger jag på en aning varmnyans för att slippa oönskade stick.. Tyvärr ger detta att jag aldrig har riktigt svartvita bilder :)

Jag ska testa Crimson med min nästa rulle svartvitt.

Patrik

PatrikAdolfsson skrev:

Patrik

en direkt hård anledning är att endast ca 1,5% av alla rullar som säljs är svv. av dom kanske endast 1/3 framkallas utanför "badrummet". marknaden är för liten för att ta fram maskiner som kan stå i butik och producera på svv material. det finns ett antal företag som framkallar, kopierar svv. av dom finns det några som jobbar med "maskinkopior".

En annan hård anledning är att de flesta konsumenter har glömt hur en BRA svv kopia ser ut. man accepterar ett dåligt resultat i tron att det ska se så ut.

olle

Olle Lundström skrev:
En annan hård anledning är att de flesta konsumenter har glömt hur en BRA svv kopia ser ut. man accepterar ett dåligt resultat i tron att det ska se så ut.

olle

Jadu.. det kommer jag aldrig att göra :) Får väl börja slabba själva för att få en "riktig" svartvit kopia ;)

Patrik

Det är väl det som just är kruxet.

I Göteborg är det inte lätt att hitta ett labb som KAN kopiera sv/vitt. De labbet jag lämnat HAR kunnat men svarvat bort sin kunskap (tycker jag) kanske beroende på det ni sade; att kunden inte vet vad som är bra.

Skicka till mig vettja!

PatrikAdolfsson skrev:
Jaghar tittat på kopiorna nu i lite olika ljus. Dagljus, glödlampa samt halogenlampa.

I alla fall är det grönt i bilderna. Mer eller mindre i de olika fallen...

När jag skriver ut mina digitala bilder i svartvitt på Crimson lägger jag på en aning varmnyans för att slippa oönskade stick.. Tyvärr ger detta att jag aldrig har riktigt svartvita bilder :)

Jag ska testa Crimson med min nästa rulle svartvitt.

Patrik

Vad betalar man för ett gäng kopior hos prolabbet då?

Annars kan du skicka rullen till mig så slipper du garanterat grönstick eller annat obehag.

/ JIM

ANNONS
Götaplatsens Foto