Annons

svartvita bilder får en brun ton i ps

Produkter
(logga in för att koppla)

benkebly

Medlem
hallå! har ett litet problem! :)

har precis köpt ny dator. när jag öppnar mina scannade svartvita bilder i photoshop får de en brun ton. när jag öppnar dom i t.ex. visningsprogrammet blir de svartvita som vanligt!!!!

nån som vet hur jag ska ta itu med detta irriterande problem?
 
Märker du nån skillnad i färgton på färgbilder åxå?

Det låter ju onlekligen som något som har med färgrymder att göra.
 
Om bilderna är svart-vita men ändå ligger i RGB eller CMYK-läge kan det bero på att de har en ICC-profil och att din dator tolkar dina skärminställningar så att de får en brunton för att kompensera för felkalibrering, men det är bara en gissning. Prova att kalibrera skärmen med Adobe Gamma eller något annat skärmkalibreringsprogram och konvertera sedan bilderna till svart-vitt ifall de inte redan är det och se ifall det blir någon skillnad...
 
Intressant.

Jag har en kalibrerad skärm som jag tycker fungerar bra. Färgbilder ser jag exakt som de kommer ut från labb när jag använder deras profil.
Men S/V bilder får en brunton i PS. Lite iriterande måste jag säga.
Kan jag kalibrera så fel varje gång jag gör det. Jag använder en Spyder.
 
Daniel.l skrev:
Intressant.

Jag har en kalibrerad skärm som jag tycker fungerar bra. Färgbilder ser jag exakt som de kommer ut från labb när jag använder deras profil.
Men S/V bilder får en brunton i PS. Lite iriterande måste jag säga.
Kan jag kalibrera så fel varje gång jag gör det. Jag använder en Spyder.

I så fall borde det ju inte bli fel, spyders ger i allmänhet väldigt bra kalibrering. Men använder du RGB eller SV som läge för bilderna?
 
ANNONS