Annons

Sync till blixt, hur funkar det egentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

marco

Guest
Det här med blixtar är ett mörker för mig ;-) Så...

Jag har en Minolta Dimage 7 och en lös blixt, Sunpak auto 331 heter den.

Går det att få dessa att fungera ihop? Skulle vilja använda blixten som lös blixt som inte sitter på kamerans blixtsko.

Finns en ingång på blixten som är märkt "sync". Går det att bygga/köpa kabel till blixten?

Kan man i så fall köra den externa blixten samtidigt som den interna i kameran?

Hur standardiserat är det med sync till en blixt? Måste man ha saker som passar ihop från samma tillverkare? Om jag köper en blixt idag. Kan jag använda den sen när jag köper mig en riktig kamera? Eller är det "beror på"?

Någon som kan upplysa mig?

Om du har tänkt att använda den lösa blixten tillsammans med kamerans inbyggda blixt rekommenderar jag en slavtändare istället för synkkablar.

En slavtändare är en fotocell som man kopplar antingen till blixtens fot eller synkuttag (beror på modell) och denna tänder den lösa blixten när din vanliga blixt blixtrar. Slavtändare kostar ca 200 och finns på postorder (cyberphoto, scandinavian etc) och hos hyfsat välsorterade fotohandlare.

tobias.o skrev:
Om du har tänkt att använda den lösa blixten tillsammans med kamerans inbyggda blixt rekommenderar jag en slavtändare istället för synkkablar.

En slavtändare är en fotocell som man kopplar antingen till blixtens fot eller synkuttag (beror på modell) och denna tänder den lösa blixten när din vanliga blixt blixtrar. Slavtändare kostar ca 200 och finns på postorder (cyberphoto, scandinavian etc) och hos hyfsat välsorterade fotohandlare.

Tänder inte slavtändaren blixen då kamerans blixt skickar ut sitt "pre-flash". Om jag fattat det rätt så kommer först en blixt för att mäta ljus och sen den riktiga. Det borde väl leda till att slavtändaren tänder på den första blixen och missar den riktiga??
Eller kan man ställa in sånt på slavtändarna?

Du har alldeles rätt. Ifall den inbyggda blixten har en förblixt så funkar det inte med slavtändare. Såvida du inte kan stänga av eller fördröja förblixten så länge att slavblixten hinner ladda upp sig.

Så här gör jag med mitt canon-system som använder förblixt:

Efter att jag bestämt utsnitt och sånt gör jag en exponeringslåsning, dvs att jag skickar ut förblixten och mäter ljuset utan att ta bilden. Sedan väntar jag tills slavblixtarna hunnit ladda upp sig igen innan jag tar bilden. Eftersom exponeringen är låst slipper jag förblixten när jag verkligen tar bilden.

Kanske du kan göra nåt liknande?

Vad jag vet så finns det inget sätt att slippa förblixten på en dimage7...

marco skrev:
Vad jag vet så finns det inget sätt att slippa förblixten på en dimage7...
Testa manuell exponering. Med blixten påslagen då borde ingen förblixt avfyras. I alla fall fungerar Canon G2 så.

En ytterst spartansk blixtsynkroniseringssladd kan man för övrigt få om man tejpar fast två sladdar mellan blixt och blixtsko (ena mot själva skon, andra på mittkontakten).

till dimage finns en prytel så att du får ett blixt sync uttag.

kabel mellan för du hade uttag i blixten om jag haja det rätt.

Hej

det finns slav-blixtar som bortser från för blixt-fråga mig inte hur det fungerar. Fö tycker jag att förblixtar är ett otyg, folk hinner ju blunda på bilderna!

Mvh
Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto