Annons

synfelskorrigerande kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Caltha

Aktiv medlem
Jag är närsynt och ställer därför in skärpan fel, och eftersom min syn stadigt tycks försämras är risken att glasögonen alltid ligger steget bakom... Men jag har hört att det ska finnas kameror med synfelskorrigering, vad heter & kostar de? Om det verkar för dyrt kanske jag kunde nöja mig med autofokus i stället för att ställa in skärpan själv, men då undrar jag om det finns några kameror som är så nya att de har autofokus men ändå så gamla att de har bländarring? Jag gillar nämligen min gamla hederliga bländarring och diggar inte alls idén att pillra med några små knappar och kolla i en display... Detsamma gäller för kameror med synfelskorrigering, finns det några sådana med bländarring?

min canon eos 30 har möjlighet till dioptri inställning i sökaren. Med canon får du dock ingen bländarring på autofokusobjektiven, och de gamla manuella objektiven har fel bajonett.

kolla på nikonöversikten här på fotosidan. där ser du att bla Nikon f80 har dioptri inställning. där tror jag att du har en klassisk bländarring på de flesta objektiven, även med autofokus (jag är dock ingen nikonkännare!)

mvh,

Nic

Hehe, här får man slå ett slag för Pentax igen... Kolla på hela MZ-serien, de har dioptriinställning i sökaren. MZ-5N är nog den mest prisvärda. Alla objektiv (förutom tre nya som inte börjat säljas ännu) har bländarring, dessutom finns alla gamla K-objektiv som passar direkt. MZ-5N har t o m gammal hederlig tidsratt - är du van vid hur kameror såg ut förr i tiden behöver du knappt öppna manualen...

Minolta 7 har bra inbyggd dioptijustering -2,5 till + 0.5 i lilla titthålet.
Dessutom finns det extra korrektionslinser som tillbehör att montera i okularet. 4 typer för närsynta och 5 för långsynta.

Senast ändrad:
Nikon F4 har både dioptrijustering, autofokus (trött sådan) och bländarjustering på ringen.

Med en olympus OM4 slipper du autofokusen och får en fin manuell kamera med dioptrijustering av sökaren. Jag får min i morgon. Ska bli kul och se om den är nåt att ha :)

Canon T-70 har också tillbehör där man kan ställa in sitt personliga synfel. Men jag har ingen aning om det går att få tag på nuförtiden.

Caltha skrev:
Om det verkar för dyrt kanske jag kunde nöja mig med autofokus i stället för att ställa in skärpan själv, men då undrar jag om det finns några kameror som är så nya att de har autofokus men ändå så gamla att de har bländarring?

Alla Pentax systemkameror sedan 1987 har kunnat använda bländarringen på objektiven, utom billigaste instegsmodellen. Alla kameror i MZ-serien har inbyggd synfältskorrigering, men om denna inte skulle räcka till kan du köpa Pentax M korrigeringslinser som sätts framför okularet. Finns i styrkorna -5 till +5 dioptrider med 1 steg emellan. Används lämpligen tillsammans med den inbyggda justeringen för att nå "udda" styrkor som 4,3 eller dylikt.

Jag hade sådan lösning själv ett tag, men jag tröttnade på att jag inte såg någonting när jag tog bort ögat från okularet. :) Så jag använder kontaktlinser istället.

Billigaste Pentax systemkameran med bländarring är MZ-6, som du får från runt 4000:- inklusive standardzoom objektiv. (huset kostar strax under 3500:- ). Men för dig skulle jag rekommendera MZ-5n istället. Den är i praktiken en klassisk manuell systemkamera med autofokus och moderna mätmöjligheter. Bländarring, slutarratt, ratt för exponeringskompensation. Allt sitter på de gamla vanliga ställena och fungerar som gjort sedan urminnes tider. MZ-5n huset kostar runt 3900:- på Cyberphoto.

Men var uppmärksam på att MZ-serien nu håller på att ersättas med Pentax nya *ist serie. Fortfarande bländarring på objektiven (men kan styras från kameran om man vill) och synkorrigering för okularet. Något mindre i storlek, lite annan design och fler finesser (snabbare slutare, autofokus med fler sensorer m.m.). Första modellerna kommer till våren/sommaren och detta torde innebära prisfall på MZ-serien. Borde gå att göra fynd m.a.o.

Med vänlig hälsning
Roland

nic_k skrev:
kolla på nikonöversikten här på fotosidan. där ser du att bla Nikon f80 har dioptri inställning. där tror jag att du har en klassisk bländarring på de flesta objektiven, även med autofokus (jag är dock ingen nikonkännare!)

Vill du använda bländarring med en Nikon, och inte vill köpa en gammal begagnad, så är det F100 och F5 som gäller. Resten har enbart elektronisk bländarkoppling som gör att du förlorar ljusmätningen om du rör bländarringen på objektiven. Nikons framtid tycks vara deras G-serie, utan bländarring.

Med vänlig hälsning
Roland

Till Canon finns det okular med korrigeringslins att köpa, kan tänka mig att det finns till andra kameror också.

tillbehör till Canon FTb?

jag har en uråldrig helmanuell Canon FTb, nån som vet om sånt där synfelskorrigeringstillbehör passar till den?

Kolla med ån välsorterad begagnathandlare. De har säkerligen nåt sånt i nån låda. Länkarna här på fotosidan borde hjälpa dig.

har tittat lite på såna där korrigeringslinser men det verkar ju vara fasta styrkor som gället.. så om min syn ständigt försämras måste jag ju köpa nya hela tiden precis som nya glasögon och kan inte lita på att de fungerar perfekt.. så det är kanske inget för mig, borde kanske börja med linser i stället...

Canos EOS 300V

Hej Tove,

Nya Canon EOS300V har både autofokus och manuella möjligheter. Nytt på modellen jämfört med föregångaren EOS300 är bl a dioptriinställning som sträcker sig från -2,5 till +0,5. Jag är själv mycket nöjd med funktionen eftersom jag också använder glasögon.

Men bländarring är det sämre med. Däremot diverse semiautomatiska program där Du tex kan välja bländare manuellt. Mycket enkelt.

Jag gav 3795:- för en ny inklusive 28-90 DC-objektivet.

Att dina närsynta ögon behöver allt starkare glas tyder på att du är ganska ung, om så är fallet så har du säkert fortfarande en mycket bra ackommoderingsförmåga, d v s en bra närgräns även med glasögon. I så fall behöver du nog inte ha korrektionslinser som är helt "perfekta", se bara till att de inte är för svaga. Om ett nytt glasögonrecept säger att du behöver t ex -2,5 dioptri så är en korrektionslins på -2 för svag, medan det säkert går bra med -3.
Priserna på korrektionslinser (Scandinavian Photo) varierar oerhört: Canon (Eos) 295:- (!!), Minolta 195:-, Nikon 160-250:-, Pentax 105:-.
Trots allt billigare än ett glasögonbyte, för att inte tala om ny kamera :).
PS. Dålig synskärpa resulterar "bara" i att avståndsinställningen blir svårare och mer osäker, själva skärpeläget påverkas inte.

Ja men om jag inte kan hitta korrektionslinser som passar till just FTb så kanske jag ändå måste köpa ny kamera...
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att skärpeläget inte påverkas, vad som händer om man tex är närsynt och kollar i kameran är ju att man kan använda kameran som "glasöga" och ställa in så det ser skarpt ut på en viss punkt, fast man inte kan se skarpt på den punkten annars, men tyvärr inte alls den punkt där skärpan egentligen hamnar... Så att jag tex skulle behöva ställa in skärpan en bit framför där jag egentligen vill ha den...

Nej, det är som tur är inte så det funkar. Ditt öga fokuserar på bilden som skapas i mattskiveplanet, inte på motivet i sig.

Om dina bilder har skärpa på något annat ställe än det du ser i sökaren så är det kameran det är fel på, inte dina ögon. Spegeln kan ha fått en törn eller mattskivan halkat ur läge till exempel.

Inte?

Det var väldigt märkligt. För varför har jag då trott att jag ställt in skärpan på min kompis ansikte när den hamnat bakom honom på negativen? Kameran är det såvitt jag vet inget fel på, och när jag skaffade glasögon första gången hade jag börjat ställa in skärpan fel, sen blev det bra igen....

Kan det inte bara vara så att du får dålig precision när du ser suddigt? Jag kan absolut inte fokusera utan glasögon/linser/korrigeringslins men det skärpefelet hamnar lite varsomhelst, inte alltid bakom objektiet :)

ANNONS