Annons

Synkar två Sb-600

Produkter
(logga in för att koppla)

pontus.orre.foto

Avslutat medlemskap
Hej

Jag funderar på att köpa en till sb-600 för att kunna få lite häftigare ljus. Men nu undar jag om en SB-600 kan ge singnal till en annan SB-600. och om det ger utslag??

Snälla hjälp mig !

Mvh Pontus Orre

Vilket kamerahus har du?? Om du har t ex D80 kan du köra två sb600 trådlöst.

Dock har inte SB600 någon inbyggd "slavmottagare" som kan utlösa den när en annan blixt avfyras.

Man måste väl ha en SB-800 som master om jag förstått det rätt. Alltså en SB-600 kan inte styra en annan SB-600 utan dessa kan bara vara "slave" till SB-800.

En SB-600 monterad på en kamera kan inte styra en annan SB-600. Måste vara en SB-800 på kameran för att det ska funka. Både D70, D80 och D200 kan styra SB-600 trådlöst via "commander-läge" på den inbyggda blixten. Har kört en hel del med denna funktion och måste säga att det funkar mycket bra.

På D70 går du in i menyn och ställer blixtläge till kommandoläge. Där väljer du automatik eller manuella inställningar också.
På blixten (jag har sb-800 så det kanske skiljer sig lite) trycker du ett par tre sekunder på mittknappen så öppnar sig menyerna där, ställ blixten i remoteläge. (två blixtar och slingriga pilar på ikonen)

Blixten måste vara inställd på kanal 3 och grupp A för att kunna prata med kamerans blixt. Kolla instruktionsboken till blixten och kameran

ANNONS
Götaplatsens Foto