Annons

Synpunkter på detta paket?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kantorn

Medlem
Jag skall snart köpa min första digitalkamera. Det blir förmodligen Nikon D50. Pengarna man spar genom en billigare modell tänkte jag lägga på optik istället. De objektiv jag sedan tidigare har är Tamron SP AF DI 90mm f/2.8 Macro och Sigma AF 28-70 F/2.8 ex asp df.
Jag funderar på att köpa Nikon AF 24/2,8 D som skulle bli mitt inomhusobjektiv. Lite dyr bara, men liten. Då skulle pop-up blixten räcka till och hela kameran skull bli skapligt liten och smidig också.
Finns det någon som vet om ovanstående paket kan vara en bra kombination?. Andra förslag?

Mvh Anders

Kantorn skrev:
Då skulle pop-up blixten räcka till och hela kameran skull bli skapligt liten och smidig också.

Mvh Anders

Jag är iofs ingen Nikonist men det låter väl helt ok att satsa på bättre optik.
Jag hänger upp mig på ovanstående citat.
Visst "räcker" blixten rent styrkemässigt, men den inbyggda blixten ger hårda och trista bilder. Fundera på en externblixt som ger dig helt andra inomhusbilder om du satsar på att fota mycket inomhus.

Re: Re: Synpunkter på detta paket?

js1 skrev:
Jag är iofs ingen Nikonist men det låter väl helt ok att satsa på bättre optik.
Jag hänger upp mig på ovanstående citat.
Visst "räcker" blixten rent styrkemässigt, men den inbyggda blixten ger hårda och trista bilder. Fundera på en externblixt som ger dig helt andra inomhusbilder om du satsar på att fota mycket inomhus.

Tanken är på sikt att kanske köpa en externblixt men för enkelhetens skull bara använda pop-up blixten plus litet objektiv när man är på någon enkel tillställning och inte vill ha en stor monsterkamera för mig och även min fru som enkelt, smidigt vill ta kort.
Om man ändå skall använda externblixt är det då en fördel att köpa D70s istället som kan hantera trådlös blixt eller går det att lösa det på annat sätt om man vill ha lite frihet med blixtplaceringen?
Vid ett ev. köp av blixt kanske jag törs snåla in på köpet av Nikon 28/2.8 och prova ett tag med Sigman som då får omfånget 42-105.

Kantorn skrev:
Jag funderar på att köpa Nikon AF 24/2,8 D som skulle bli mitt inomhusobjektiv. Lite dyr bara, men liten. Då skulle pop-up blixten räcka till och hela kameran skull bli skapligt liten och smidig också.
Om du vill ha ett ännu ljusstarkare objektiv för inomhusbruk så kan jag rekommendera Sigma EX 24/1,8. Det är stort och klunsigt, men billigt och väldigt trevligt optiskt. Finns även 20/1,8 som är en aning dyrare, och 28/1,8 som är billigare. Smidighet är väl kanske inte så viktigt inomhus heller, utan när man ska släpa på kameran längre sträckor.

Personligen fotar jag enbart utan blixt, och f1,8 är guld såväl inomhus, som utomhus såhär års. Försökte fota lite med kitobjektivet, men f3,5 räcker fan inte ens med ISO 1600 inomhus om det är inte är redig belysning. Med blixt går det ju utmärkt, men då kanske du lika gärna kan köra med Sigma-zoomen.

Jag hade nog hellre satsat på en bra blixt än ett dedikerat "inomhusobjektiv", eftersom du inte behöver särskilt ljusstarka objektiv om du ska använda blixt.

Edit: Nu ser jag varför du vill ha ett litet objektiv. Tänk på att brännvidderna verkar 1,5 gånger längre än på analog kamera (vilket jag antar att du haft innan), så ska du ha vidvinkel så måste du ner mer i brännvidd. Tyvärr blir det dyrt då, om man ska ha ljusstyrka.
Vill du kunna placera blixtar och greja så ska du nog välja D70 istället. Vad jag vet finns det inget sätt att synka D50:n trådlöst med blixtar.

ANNONS
Götaplatsens Foto