Annons

Systemkamera för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Trafo

Medlem
Hej

Skall ut på semester i sommar ... bla till skottland.
Fin natur där så tänkte ta lite kort.

Har stått i valet o kvalet om jag skall köpa en långzoom eller systemkamera.

Men har alltid varit sugen på en systemkammera o börja fota som hobby.

Har läst att Nikor D40 är en av det bästa instegskamerorna så tänkte köpa en med två Objektiv men ....

Behöver jag 2 objektiv eller är det bara prylbögen i mig som spökar?
Läste att Nikors 2 objektiv som jag är sugen på är rätt dåliga.
Enl. Tidningen FOTO 4/2008(AF-S 18-55/3,5-5,6DX ED II & AF-S DX Zoom-Nikkor 55-200mm f/4-5.6G ED)
Märker jag av det som glad amatör?
Bätter o köpa 55-200 med VR?

Har läst en hel del om D40 o tror jag har koll på Nikor kameror men som ny på systemkameror är det en djungel

Hur bra är Canon o Olympus billigaste modeller?

Olympus E-510 verkar vara ett vettigt val oxo?
Den verkar ju bättre än D40 eller?

Om jag har fattat rätt har Olympus o Canons inbyggd AF i huset och Olympus även bildstabilisator.
Hur stort är behovet av detta?

Om man köper kamerahus från Olympus eller Canon är objektiven svindyra eller så?

Oj blev många frågor o har fler ...

Tack på förhand
// Urban
 
Senast ändrad:
Nikons 18-55 och 55-200 är utmärkta och väldigt prisvärda objektiv, men se till att köpa dom senaste versionerna av bägge, dom har VR (bildstabilisering), och dom bägge ihop med en D40x eller ännu hellre dess efterträdare D60 är ett utmärkt bra val för en nybörjare.

/kent
 
Det spelar nog inte så stor roll om du köper Nikon D40x eller Olympus E510 eller Canon 400D eller... Du kommer att kunna ta utmärkt bra bilder med alla dessa kameror! Det viktigaste när du väljer är nog att känna på dem. Köp en kamera som du gillar när du håller den i handen och framför ögat.

När det gäller bildstabilisering så finns det både för- och nackdelar med de två olika metoderna. Om den sitter i kamerahuset (som Olympus, Pentax m fl) är fördelen att du får bildstabilisering i alla objektiv. Om man har den i objektiven (som Nikon och Canon) innebär det att inte bara själva bilden utan även det du ser i sökaren är stabiliserat.
 
Trafo skrev:
Hej

Skall ut på semester i sommar ... bla till skottland.
Fin natur där så tänkte ta lite kort.

Har stått i valet o kvalet om jag skall köpa en långzoom eller systemkamera.

Men har alltid varit sugen på en systemkammera o börja fota som hobby.

Har läst att Nikor D40 är en av det bästa instegskamerorna så tänkte köpa en med två Objektiv men ....

Behöver jag 2 objektiv eller är det bara prylbögen i mig som spökar?
Läste att Nikors 2 objektiv som jag är sugen på är rätt dåliga.
Enl. Tidningen FOTO 4/2008(AF-S 18-55/3,5-5,6DX ED II & AF-S DX Zoom-Nikkor 55-200mm f/4-5.6G ED)
Märker jag av det som glad amatör?
Bätter o köpa 55-200 med VR?

Har läst en hel del om D40 o tror jag har koll på Nikor kameror men som ny på systemkameror är det en djungel

Hur bra är Canon o Olympus billigaste modeller?

Olympus E-510 verkar vara ett vettigt val oxo?
Den verkar ju bättre än D40 eller?

Om jag har fattat rätt har Olympus o Canons inbyggd AF i huset och Olympus även bildstabilisator.
Hur stort är behovet av detta?

Om man köper kamerahus från Olympus eller Canon är objektiven svindyra eller så?

Oj blev många frågor o har fler ...

Tack på förhand
// Urban

Det har sagt tidigare och det står i snart 200 olika forumtrådar:
Gå till en fotobutik och känn på dem!!!!
Ingen kan säga hur du uppfattar olika kameror och hur de ligger i din hand.
 
Tack för svaren.
Antar att utbudet är begränsat i Gävles butiker.
Har en planerad resa till Stockholm i maj så tänkte titta runt i nån butik där.
FotoVideo butiken på Herkulesgatan va det nån som rekomenderade i en annan tråd och på Prisjakt står det att de är mycket kunniga o har bra utbud. Står även att de själva prutar på grejer :)

Nån som har erfarenhet från nån annan eller denna butik?
 
Både Fotovideo och Scandinavian Photo (på Norr Mälarstrand 78) är bra ställen om man vill titta och klämma. Personligen tycker jag nog personalen ofta är lite bättre på Scand.
 
Trafo skrev:
Olympus E-510 verkar vara ett vettigt val oxo?


Precis som nämnts tidigare, testa och känn på kamerorna, bara du kan avgöra vad som passar dig bäst.

Men eftersom du önskar olika förslag....

E-510 blev utsedd av EISA till bästa "Consumer Camera" 2007/2008
http://www.eisa-awards.eu/node/759


Är inte bildstabilisering ett måste finns Olympus E-410 för under 4.990:- och snart kommer E-420

Så här säger DPreview om "kit" objektiven som följer med E-410 "Good quality lightweight kit lens makes for lightweight 'carry around' kit"
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse410/page28.asp


DPreview menar att E-410 ger förbättrad detalj och textur jämfört med Nikon D40x.
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse410/page22.asp


MVH
.
 
Jag var inne på samma spår som du i början (aug -07). Men sedan gick jag och kände på kamerorna. EOS 400D och D40 gick bort direkt! Fruktansvärt små och jobbiga att hålla i. Sedan började jag kika på D80 och 40D(tror det var den som fanns då). EOS'en låg inte alls bra i min hand vilket däremot D80'n gjorde! Jag ångrar inte en sekund att jag valde Nikon. Ergonomi som är helt underbar vilket gör att man fotar allt man kommer åt! Lättanvänd för en nybörjare som jag dessutom. Innan den var det mobilkamera som gällde så man skulle kunna säga att jag har bytt upp mig lite.

Sedan kan jag väl passa på och varna dig... Kameror är en dyr drog! Köpte med kitobjektiven 18-70 och 55-200. Har hitills köpt:
*AF 50mm/1.8, Ett måste! sjukt skarp glugg för minimala pengar.
*MB-D80, batterigrepp som du får med vid nyköp nu för tiden. Detta gör enligt mig att du borde överväga D80(om den nu passar i din hand)!
*SB-800, rejäl blixt är ett måste!

Framtida köp:
70-200/2.8 VR
tamron 17-50/2.8
samt en riktigt bra vidvinkel =)
 
Jo verkar som om alla säger det ... kläm o känn o sen köp ... hoppas bara mina små händer passar nån av de "billigare" modellerna
 
Personligen tycker jag att manin på att klämma är överdriven.
Jag klämde på; EOS 400D/450D, 40D. Nikon D60/D70/D200, Pentax K10D/K100D, Olympus 410 och Sony A300. Alla var precis lika obekväma. Köpte till slut K10D och det hade inget med bekvämlighet alls att göra. Men nu efter ett tags användade är den otroligt bekväm.
 
Rockoholic skrev:
Jag var inne på samma spår som du i början (aug -07). Men sedan gick jag och kände på kamerorna. EOS 400D och D40 gick bort direkt! Fruktansvärt små och jobbiga att hålla i. Sedan började jag kika på D80 och 40D(tror det var den som fanns då). EOS'en låg inte alls bra i min hand vilket däremot D80'n gjorde! Jag ångrar inte en sekund att jag valde Nikon. Ergonomi som är helt underbar vilket gör att man fotar allt man kommer åt! Lättanvänd för en nybörjare som jag dessutom. Innan den var det mobilkamera som gällde så man skulle kunna säga att jag har bytt upp mig lite.

Sedan kan jag väl passa på och varna dig... Kameror är en dyr drog! Köpte med kitobjektiven 18-70 och 55-200. Har hitills köpt:
*AF 50mm/1.8, Ett måste! sjukt skarp glugg för minimala pengar.
*MB-D80, batterigrepp som du får med vid nyköp nu för tiden. Detta gör enligt mig att du borde överväga D80(om den nu passar i din hand)!
*SB-800, rejäl blixt är ett måste!

Framtida köp:
70-200/2.8 VR
tamron 17-50/2.8
samt en riktigt bra vidvinkel =)

Hur kan du säga att Eos 40D är liten att hålla i? En Nikon D80/D300 är ju lika stora...
 
Personligen vill jag ha en lite rejälare kamera än 400D eller D40. Beroende på vad det får kosta samt hur flexibel du vill vara så kan ju antingen ett Nikon D60 kit med 18-135 optiken för 8900 kr vara ett alternativ, eller en D80 med 18-200 optiken för ca 12500 kr.

mvh

Fredrik
 
Trafo skrev:
Jo verkar som om alla säger det ... kläm o känn o sen köp ... hoppas bara mina små händer passar nån av de "billigare" modellerna

Troligen gör de det. Jag har också små händer och tycker att t.ex D40 sitter utmärkt.

Många här klagar på att instegskamerorna (D40, 400D, etc) är för små och köper batterigrepp till dom. Det slipper ju du, om du har små händer.

Beträffande kameravalet, så är det mesta redan sagt. De flesta rekommenderar nog sitt "eget" märke, men det är värt att veta att om det är bildkvalitet du är ute efter, spelar det nog ingen roll vilket märke du väljer.

Per.
 
Trafo skrev:
Jo verkar som om alla säger det ... kläm o känn o sen köp ... hoppas bara mina små händer passar nån av de "billigare" modellerna
När man råder folk att "känna" på kamerorna avser man nog inte bara storleken. Det är viktigt att man tycker knapparna sitter på vettiga ställen -- man vill kunna ändra en hel del inställningar medan man tittar genom sökaren. De allra flesta tycker t ex att två inmatningshjul är bättre än ett.

Sen handlar det inte bara om handhavandet. Minst lika viktigt är hur kameran känns framför ögat. Ser du hela sökarbilden utan problem? Känns det stort och ljust eller litet och mörkt? Jämför olika modeller. Skillnaden är större än de flesta tror.
 
@ Erland

Jo jag har förstått att det inte bara o känna på den utan hur man når o kan hantera inställningar.
Tack för tippset om hur den känns framför ögat...
 
Som sagt svårt att rekommendera något med tanke på hur de känns att hålla i , det är ju väldigt personligt.
Jag tänker dock rekommendera en kamera rent prismässigt! Olympus E-510 med 14-42 + 40-150 och desutom en blixt Olympus FL-36 för endast 6998:-.
Spring till närmsta Expert-butik och slå till om du söker en kompetent och sanslöst prisvärd entry-level-systemkamera.

mvh
Martin
 
Vet inte hur intresserade ni är men....
Det blev en Nikon D80 med 18-135 objektiv.
Jätte nöjd ....
 
ANNONS