Annons

Systemkamera i instegsmodell

Produkter
(logga in för att koppla)

TheMadPanda

Ny medlem
Hej!
Funderar på att ta klivet upp från mobilen till en riktig systemkamera och har lite svårt o välja då jag inte vet vad jag väljer mellan. Jag kan teknik och datorer, men inget om kameror egentligen. Har tanken att inte lägga ut för mycket då jag vill kunna använda den utan att vara rädd att ha sönder den. Så tänkte lägga mig mellan 5-8000kr vilket känns som en bra nivå för en instegskamera.

Fick tips av de som har foto som intresse att Olympus PEN -PL8 och Sony A5100 upofyller de kraven. Men vet inte riktigt vad jag väljer mellan. Någon som har tips eller andra råd?

/Alvar

Hej!
Funderar på att ta klivet upp från mobilen till en riktig systemkamera och har lite svårt o välja då jag inte vet vad jag väljer mellan. Jag kan teknik och datorer, men inget om kameror egentligen. Har tanken att inte lägga ut för mycket då jag vill kunna använda den utan att vara rädd att ha sönder den. Så tänkte lägga mig mellan 5-8000kr vilket känns som en bra nivå för en instegskamera.

Fick tips av de som har foto som intresse att Olympus PEN -PL8 och Sony A5100 upofyller de kraven. Men vet inte riktigt vad jag väljer mellan. Någon som har tips eller andra råd?

/Alvar

Du kan grotta ned dig i tekniken så mycket du vill och slutsatsen blir att du aldrig blir nöjd förrän du har det dyraste och nyaste. ;)

Båda kamerorna är bra kameror.

Du väljer mellan två olika sensorstorlekar. Du kan kolla på de båda olika senor-storlekarna och fundera.

APS-C vs M43.
https://www.google.se/search?q=APS-...43&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&ie=UTF-8

M43 (micro 4/3) är en senorstorlek och en standard för objektivfattningen från Olympus och Panasonic. APS-C är i.o.f. också en standard men där skiljer sig objektivfattningen mellan olika kameratillverkare, där man på ena sidan kan säga att Canon 70D och Sony A5100 har lika stor sensor men å andra sidan kan inte rakt av använda Canons eller Sony objektiv på den andra tillverkarens kamera. Å för det tredje så kan du inte rakt av använda Olympus eller Panasonics M43 objektiv på Canons, Sonys eller andra tillverkares APS-C kameror heller. *rörigt*.

Du väljer mellan lika bra fotografier. Jämför olika foton från m43 och A5100. Vill man hitta skillnader så får man nog oftast detaljgranska rawfilerna/originalfilerna.

M43 på flickr
https://www.flickr.com/groups/micro4thirds/pool/

Sony A5100
https://www.flickr.com/groups/a5100/pool/

Du väljer mellan två olika sätt att hantera kameran. Hanteringen av de olika kamerorna, exponeringsinställningar, reglage på kamerorna.

Olympus PEN E-PL8
https://www.dpreview.com/reviews/olympus-pen-e-pl8-first-impressions-review/3

A5100
https://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-a5100/4

Du får två objektiv med a5100.
Du får (troligtvis) en lättare hantering för manuell exponering med kameran från Olympus.

M43 (micro 4/3) är en senorstorlek och en standard för objektivfattningen från Olympus och Panasonic. APS-C är i.o.f. också en standard men där skiljer sig objektivfattningen mellan olika kameratillverkare, där man på ena sidan kan säga att Canon 70D och Sony A5100 har lika stor sensor men å andra sidan kan inte rakt av använda Canons eller Sony objektiv på den andra tillverkarens kamera. Å för det tredje så kan du inte rakt av använda Olympus eller Panasonics M43 objektiv på Canons, Sonys eller andra tillverkares APS-C kameror heller. *rörigt*.

För att göra det lite mindre rörigt: APS-C och 4/3 är två olika sensorstorlekar. APS-C har dubbelt så stor yta som 4/3 och kan därför fånga dubbelt så mycket ljus vilket gör den bättre lämpad för att fotografera i dåligt ljus eller snabba rörelser som kräver kort slutartid. Å andra sidan brukar själva kameran också bli större.

M43 (Micro four thirds) å andra sidan är en standard som är uppbyggd kring 4/3-sensorn. Standarden gör att man kan använda alla m43 objektiv på alla m43 kameror oavsett märke. Det har tidigare funnits kameror med 4/3-sensor som inte var m43-kompatibla, men de är utdöda sedan länge. Någon sådan standard finns inte för APS-C-kameror.

Först och främst: Gå till en välsorterad fotohandlare. Känn på kamerorna, och tänk att det ska kännas komfortabelt och naturligt att hålla i kamerorna. Se också om du får en naturlig logik i hur knappar och rattar sitter.

Hej!

/Alvar

Båda bra kameror i den meningen att de ger bra bildkvalitet. Det gör för övrigt nästan allt du kan köpa numera. Sonyn nog aningen bättre i svagt ljus tack vare större sensor.

Båda dock mindre bra i den meningen att de inte har någon sökare som du sätter till ögat. Detta innebär att det blir svårt att se sökarbilden utan i starkt ljus. Det blir även svårare att hålla kameran stilla i och med att man inte kan använda huvudet sin extra stödjepunkt. Du får inte heller lika bra möjlighet för synkorrektion. De är dessutom spegellösa vilket innebär att de drar mycket ström så du bör nog vara beredd att lägga ut ytterligare någon tusenlapp på extra batterier.

Överhuvud taget kanske du ska fundera över varför du behöver en systemkamera. Olika skäl ger olika bästa val. T.ex. behöver du ju helt olika objektiv för att fotografera fåglar på långt håll och arktektur byggnadsinteriörer. Med din budget blir det dock inte pengar över till några avanceade telen eller vidvinklar såvida du inte ämnar att utvidga din utrustning över tid. Vad du får råd med är någon form enklare kit objektiv som brukar säljas tillsammans med kamerorna. De brukar vara zoomobjektiv med ungefär samma brännviddsomfång som man brukar ha på bättre kompaktkameror. Om målet främst är bättre bildkvalitet och inte att du vill kunna behärska ytterligare något nytt motivområde som t.ex. fåglar på långt håll, kan nog en avancerad kompaktkamera vara ett bättre val.

Alla kameror du kunnat köpa nya de senaste fem åren kommer att vara ett rejält steg uppåt jämfört med mobiltelefonen, så fokusera på att få tag i något som är enkelt att använda tör dina motivområden. Till att börja med se till att den har riktig sökare, att sökaren är tillräckligt bra för att du ska kunna ställa skärpan manuellt, eller åtminstone märka ifall autofokusen är ute och reser. Se till att du har fysiska reglage för vanligt använda funktioner som att ändra iso dvs "filmkänslighet", bländare och tid så att du slipper gå in och rota i menyer vilket tar lång tid och du behöver släppa motivet med blicken. Helst separata riktiga rattar för bländare och tid då det blir mera snabbarbetat.

Om det inte är så att du har något specialintresse som gör att systemkamear är lämpligast skulle jag titta på Panasonic LX-100 som har mycket bra optik och bra konsekventa reglage, Den är dock inte vädertätad vad jag vet. Den bör ge ungefär samma bildkvalitet i mörker som olympusen du nämner men har betydligt behagligare reglage.

Vill du ha något robust titta på Pentax instegsmodeller, som har stomme i stål överdragen med slagtålig plast. De har mycket bra vädertätning och ett regnvädere bekommer dem inte. Finns gott om filmer på youtube där folk lekt med dem i öken/sandlåda och sedan sköljt av dem i duschen. De är dock inte vattentäta nog att dyka med. Genom att de har spegelreflex sökare (du tittar genom objektivet via en spegel) blir de aningen större än de båda spegellösa du nämnt men i gengäld drar de mindre ström.

Undvik Sony, om du vill ha något lättanvänt. Kommer inte exakt ihåg hur A5100 ser ut men de flesta Sony modeller har ganska kluddiga menyer. Inte heller objektivutbudet .

Skaffar du spegellöst tänk på att skaffa några extra batterier. Spegellöst drar mycket ström eftersom det behövs ström så snart du tilttar i sökaren.

wow, bra och vettiga tips!

Gissar att det du menar med spegellösa är "titthålet" som finns på tex en nikon D5600

Farsan och min bror har båda Nikon och har tidigare testat hur det är att fota med dom. Har även testat manuellt fokus och inställningar via objektivet, även gjort manuella inställningar på mobilen för bättre kontroll. Så har grundläggande förståelse men är annars ganska begränsad. Planerar att främst fota fasta objekt och inte så mycket människor eller ja fåglar ;). Men man ska inte begränsa sig för mycket när man vill lära sig och bli bättre.

Problemen jag har idag är att det är svårt att ta bra bilder på de objekt jag fotar för recensioner (skriver på frilans för Sweclockers.com) ofta datorprylar som fotas inomhus. Ibland med hjälp av softboxar eller lampor. Har ett enklare stativ som gjorde mobilen väldigt mycket bättre och har även standardfäste för "vanliga" kameror.
Var aldrig bra på att ta foton eller gillade det, sen blev det en del av jobbet och då blev det plötsligt kul och intressant. Vill nu bli bättre på det och har inte tillräckligt bra kontroll med kameran och den hanterar inte ljus/fokus och sånt tillräckligt bra.

Planerar att åka ner till Scandinavian Photo i Malmö nästa helg och känna på lite olika modeller och se vilka jag gillar bäst. Är nog det ultimata testet man kan göra innan man köper. Att läsa tester säger inte jättemycket då jag inte förstår tekniksnacket i dom.

Hade varit kul om kameran kunde filma live via en HDMI port och ser att de alla kan det, dock varierar antalet pixlar per sekund vilket hade varit kul att få 1920*1080p i 60p. Dock inget krav mer en kul grej om det fungerar.

Budgeten jag satte på 5-8000 är inte spikad utan vill mest inte lägga ut för mycket på något jag idag inte lägger så mycket tid på, dvs är det värt pengarna?

Om det är värt det eller ej är ju upp till dig att avgöra. Är du villig att lära dig allt så kan det vara värt det tycker jag.
Mitt generella tips är i så fall: välj kamerahus efter komfort och satsa det mesta på objektiven, för det är där det mesta av bildkvalitén ligger. Det som främst skiljer mellan kamerahus/sensorer sett till bildkvalité är brusprestanda och dynamiskt omfång.

En instegskamera med kitobjektiv är ju dock en bra början för att lära sig allt. Sen om du utvecklas och intresset växer så kommer du vilja köpa fler och bättre objektiv :)

Och spegellösa kameror är kameror utan spegel, dvs. inte en D5600, det är ju just en spegelreflexkamera(DSLR) :)
Spegellösa är nyare än DSLR och bättre på vissa punkter, men även sämre på en del.

Nej Nikon D5600 är ett exempel på digital kamera med spegelreflexsökare (DSLR). Dvs sådana där bilden från objektivet speglas upp mot en mattglasskiva som du sedan tittar på genom titthålet

Även bättre spegellösa har ett titthål, fast här tittar du på en liten minibildskärm (Electronic View Finder, EVF) som visar bilden från sensorn istället.

Oavsett om du väljer spegellös eller DSLR kan du hålla kameran stadigare om du tar stöd mot huvudet istället för att titta på en skärm på armlängds avstånd. Du får som sagt tidigare även mindre problem med starkt ljus om du har en riktig sökare att titta genom.

Ska du filma är spegellösa att föredra, eftersom du på DSLR är hänvisad till att ha skärmen på baksidan som sökare.

Att få bra bilder av produkter har väldigt lite med kameran att göra men allt med ljussättning och bildbehandling. Problemet med din smartphone är väl här att du inte har något sätt att dra igång studioblixtar. När det gäller kamera se till att den har kort blixtsynctid. Här skulle Panasonic LX-100 vara bra, då den till skillnad från de flesta systemkameror under fritidshusprisklass har centralslutare, som borde kunna syncronisera med blixt på vilken tid som helst så länge du använder den mekaniska slutaren. Eftersom du har ljuset med dig blir det heller inte lika viktigt att välja stor sensor, blir det brusigt häll på mer ljus.

Kan du öka budget titta även på Fujifilms produkter, Vill du filma kanske Canon 80D eller M5

Hallå!
Var på Scandinavian Photo i Malmö idag och kollade in lite olika kameror. Föll ganska snabbt på en Sony A6000.
Ville sova på saken så köpte inte den direkt i affären men kommer nog beställa en i nästa vecka. Allt kändes bra med den, var lätt att komma åt reglage för manuella inställningar på slutartid och bländare, inte lika enkelt med manuell fokus och iso justering men kändes lagom enkelt ändå.

Ska hitta ett snabbt SD-kort som fungerar till den, ser att den stödje SDXC så borde inte vara så svårt att hitta något. Tänkte köpa en på 64GB minne så man klarar sig ett tag. ¨

Men känner mig ändå nöjd så här långt, blir nog en bra kamera, ska kolla lite mer på tillbehör o sen blir det nog ett köp på måndag, tack för hjälpen! :)

Hej!

/Alvar

Köp en lättsåld kamera..Nikon , Canon ifall du tröttnar. Modellerna som finns är många , men alla tar bra bilder.

Hallå!
Var på Scandinavian Photo i Malmö idag och kollade in lite olika kameror. Föll ganska snabbt på en Sony A6000.
Ville sova på saken så köpte inte den direkt i affären men kommer nog beställa en i nästa vecka. Allt kändes bra med den, var lätt att komma åt reglage för manuella inställningar på slutartid och bländare, inte lika enkelt med manuell fokus och iso justering men kändes lagom enkelt ändå.

Ska hitta ett snabbt SD-kort som fungerar till den, ser att den stödje SDXC så borde inte vara så svårt att hitta något. Tänkte köpa en på 64GB minne så man klarar sig ett tag. ¨

Men känner mig ändå nöjd så här långt, blir nog en bra kamera, ska kolla lite mer på tillbehör o sen blir det nog ett köp på måndag, tack för hjälpen! :)

Jättefin kamera (gillar den starkt, och mycket prisvärd) men tyvärr så tycker jag att ekosystemet med objekiv till inte det allra bästa. Speciellt gäller det APS-C-anpassad sådan ser jag personligen stora brister.

Nu kan jag bara tala för mig, men hade jag varit du så skulle jag övervägt kanske större och mer kompletta APS-C-ekosystem så som Fuji X eller det något mindre sensorformatet som Olympus/Panasonic m43, eller för Sony att gå upp i format på sensorn till A7-serien (Sony satsar nästan enbart på FF-optik vad jag noterat, och väldigt begränsat på APS-C).

Säger inte att det är fel på kameran (gillar den själv som sagt), men precis som med datorsystem, telefoner och spelkonsoler så är inte en produkt mer värt än dess kompletta ekosystem (i de fallen tillgången på spel/appar, och gällande systemkameror tillgång på objektiv).

Så ta dig en funderare på när du börjar investera i ett system, att du skall leva med det länge (förhoppningsvis), och att kamerahuset bara är en liten del av totalinvesteringen och ekvationen.

Lycks till!

Jättefin kamera (gillar den starkt, och mycket prisvärd) men tyvärr så tycker jag att ekosystemet med objekiv till inte det allra bästa. Speciellt gäller det APS-C-anpassad sådan ser jag personligen stora brister.

Nu kan jag bara tala för mig, men hade jag varit du så skulle jag övervägt kanske större och mer kompletta APS-C-ekosystem så som Fuji X eller det något mindre sensorformatet som Olympus/Panasonic m43, eller för Sony att gå upp i format på sensorn till A7-serien (Sony satsar nästan enbart på FF-optik vad jag noterat, och väldigt begränsat på APS-C).

Säger inte att det är fel på kameran (gillar den själv som sagt), men precis som med datorsystem, telefoner och spelkonsoler så är inte en produkt mer värt än dess kompletta ekosystem (i de fallen tillgången på spel/appar, och gällande systemkameror tillgång på objektiv).

Så ta dig en funderare på när du börjar investera i ett system, att du skall leva med det länge (förhoppningsvis), och att kamerahuset bara är en liten del av totalinvesteringen och ekvationen.

Lycks till!

Hade inte TS intresse av tips till "Systemkamera i instegsmodell"?

Vi har sett sedan tidigare din "reklam" för Fuji, Olympus/Panasonic även nu tar du upp ett dyrt format FF, t.ex. Sony A7.
Datorsystem, telefoner och spelkonsoler är inte mera värda än dess kompletta ekosystem, anser du.
De är väl i högsta grad värda vad de utger sig för att vara, - finns ingen logisk koppling till ett kamerasystem.
Min mobiltelefon använder jag, som det är tänkt, praktisk att ringa med, skicka sms och e-post, även ladda ner "appar" till.
"Appar" kan laddas ner, oavsett till vilket system en mobiltelefon arbetar med.

Om ett kamerasystem inte har en drös av objektiv, att erbjuda enligt dig, - innebär knappast att kamerasystemet är mindre intressant!
Gör skillnad på en fotonörd, med behov av mängder av prylar och en amatör fotograf, som ofta har ett kamerahus med den medföljande kitzoomen, - det räcker för de allra flesta tillfällen.
Amatör fotografer utgör ändå den största skaran av alla fotografer, behåller sin kamera i många år.

Generellt

Säger inte att något är rätt eller fel. Vi har alla olika behov och krav. Konstigare än så är det inte. Vad jag dock bara vill få TS att fundera på är att se på hela systemlösningen. Det är ett vanligt fel hos "nybörjare", eller rättare sagt fotografer som är nya på systemkameor (kan ju vara jätteduktiga som fotografer i övrigt) att bara fokusera på ett enda kamerahus att köpa, och missar hela den vikitga (i mitt och en del andras tycke viktigaste) frågan gällande optiken.

Prisfrågan

Har sett mycket attraktiva priser på såväl Panasonic som faktiskt riktigt bra priser på A7 (bla. ifrån CyberPhoto på vissa kampanjer) och även lite äldre Fujimodeller (med eller utan cashback). Man kan få mycket bra lite äldre kamerahus för relativt lite pengar, gällande såväl nytt som beg. Finns många utmärkta instegmodeller och alternativ där.

Nu kanske inte TS tånkt sig det, men är man lite osäker på vilket system man skall satsa på så tycker jag själv att beg. är ett utmärlt val och en bra start där man kan få ett fint system för ganska lite pengar (och små/inga förluster om man ångrar sig och vill sälja). Själv gav jag 1800.- för mitt första spegellösa kamerahus (och ca 5500.- för mina två första beg. objektiv som prov av systemet, men som jag faktiskt fotar med än idag).

Sedan, återigen, en stor del som avgör både prestanda, men även kostnaden, är just objektiven. Därav att jag verkligen tycker att TS skall överväga att fokusera lite mer där än på enbart/främst inköp av ett kamerahus.

Men det kan man säkert ha olika åsikter om, och är bara min personliga rekommendation till TS (och andra nya) att fundera på innan man investerar en massa pengar i ett nytt system. Speciellt om man både är ny och lite osäker på sina krav.

Det sagt är jag dock ganska ödmjuk för att andra kanske håller sig eventuellt med något annorlunda åsikter (som kan vara bra och rätt de också), och det är alltså bara en liten rekommendation till TS, i all välmening, att försöka se helheten i ett systemkamerainköp (med betoning på just system).

Det låter i bland som om A6000 är någon form av en engångs kamera, väljer man den är man i trubbel resten av livet ser det ut som. Objektiv till A6000 passar givetvis också till nyaste i serien A6500 och kommer att passa till senare A6700 och A7000. Som Lars skriver så kan makalöst många nöja sig med 2 objektiv till sin kamera, så var det åtminstone förr, man köpte sig en Canon 500D i paket med 2 objektiv så hängde den med under flera år, en del var nöjda med bara Kit-objektivet. Kanske annorlunda i dag när tillverkarna sägs satsa mera på dyrare varianter av kameror, sälja mindre antal, men ge bättre vinster.

Absolut behövs flera objektiv till Sony APS-C. samtidigt undrar man om varför A6000 ändå sålt relativt hyggligt i vissa perioder, vad använder dom för objektiv till A6000, är det någon form av marknadsföringsbluff av något slag, har A6000 sålt dåligt i verkligheten eller har alla dessa huvudet under armen eller vad kan det vara för något.

Absolut säkraste tryggaste kamera köpet för resten av livet anser jag personligen att Canon/Nikon är med lite mera plus för Canon, därför att så otroligt många har objektiv liggandes i skåpen över hela världen och även andra saker med tillbehör och liknande och bra gjorda kameror.

För att göra det lite mindre rörigt: APS-C och 4/3 är två olika sensorstorlekar. APS-C har dubbelt så stor yta som 4/3 och kan därför fånga dubbelt så mycket ljus vilket gör den bättre lämpad för att fotografera i dåligt ljus eller snabba rörelser som kräver kort slutartid. Å andra sidan brukar själva kameran också bli större.

APS-C har inte dubbelt så stor yta utan bara 63 % större yta om man jämför med Nikons. Jämfört med Canons blir skillnaden mindre.

Mitt bästa tips är : Köp en beg Nikon D70!
Du får en mycket bra kamera för en nybörjare , billig , och om du tröttnar på foto , så ligger du inte ute med en massa pengar. 5,6 mp , men mycket fina bilder. Tycker du sedan att foto är det roligaste du gjort med brallorna på , så har du en referens att utgå ifrån när du vill uppgradera.
Med vänlig hälsning Kent

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/367405/3400321.htm

Kan hålla med både Bengt och Kent här;

Vill man köra DSLR istället för spegellöst (det är väl ett av valen och funderingarna att starta med innan man väljer varumärke kan jag tycka) så har ju Canon, tätt följt av Nikon, det absolut största ekosystemet av tillbehör, och inte minst optik att tillgå.

Även om jag gillar mycket med Pentax kamerahus, som är väldigt bra och prisvärda (precis som Sony APS-C-kamerahus som A6000), så brister det även där bitvis ganska stort just på objektivsidan.

Man har ett klart mindre utbud, och när man väl har saker att välja mellan så får man ibland antingen välja något sämre, ofta lite äldre objektiv, eller vara beredd att betala mer än vad motsvarande optik kostar på Canon/Nikon-sidan (återigen lite som tidigare diskuterade system).

Vilket som sagt är väldigt synd då kamerahusen är verkligen gedigna, vädertätade och mycket prisvärda. Gillar väldigt mycket med Pentaxhusen måste jag säga. Tycker även de har en bra ergonomi och många fina unika och ofta innovativa användarfunktioner.

Men som sagt; enbart ett kamerahus gör oftast ingen glad, utan det är just först när man kan para det med bra objektiv som man har ett komplett system att fotografera med.

En systemprodukt är många gånger inte mycket mer värd än värdet på det ekosystem som produkten är en integrerad del av (på gott och ont).

APS-C har inte dubbelt så stor yta utan bara 63 % större yta om man jämför med Nikons. Jämfört med Canons blir skillnaden mindre.
Dessutom har en 4/3-sensor ett annat sidoförhållande (4:3) jämfört med en APS-C-sensor (3:2). En del tycker att det är lättare att utnyttja bildytan med sidoförhållandet 4:3 jämfört med 3:2 och för dessa blir skillnaden mellan de båda formaten ytterligare något mindre.

Men YMMV, som jänkarna brukar säga.

Objektivval och lite smått att fundera över

Gissar att TS tar en del närbilder. En del kitobjektiv har macroläge som kanske kan fungera, men det kan ev vara problem med närgränsen på vissa kitobjektiv. Så en en normal, ev mellanringar eller ett macroobjektiv kanske ska in i ekvationen. Sen om det skall plåtas med studioblixt tämk på arr välja en kamera dör tid och bländare kan ställas in med rattar utan att pilla i menyer. Även att det finns pc-synk uttag för studioblixt och uttag för fjärrutlösare samt saknas ofta på imstegsmodeller. Var även någon fundering om hdmi, kan vara värt att titta på om kameran kan anslutas direkt till dator och styras från datorn thetering, bekvämt vid produktfoto etc. Mycket av detta är inga nybörjargrejer, men utifrån vad TS skrev så kan det vara värt att tänka på.

ANNONS
Götaplatsens Foto