Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkamera till Rio

Produkter
(logga in för att koppla)

Paroli

Ny medlem
Hej! I November ska jag till Rio de janeiro.
Undrar lite hur det ser ut med rånrisk och liknande.
Står i valet och kvalet om jag ska ta med mig min D90 +18-200 eller
Om det är bäddat för problem?
Som jag har förstått så är det ok om man har den på dagtid?
Är det verkligen så extremt att man ska tejpa över namn, byta band, lägga den i
Plastpåsar osv?
Har inte hela Rio rykts upp ganska rejält nu med tanke på VM och OS?
Känns dumt att inte ta med den..
Eller räcker det med en G12??

Tacksam för svar :)
 
Jag var i Rio i ca två månader 2008. Bodde på ett hostel i en av de mindre farliga favelorna precis vid Copacabana.

Jag hade vanlig kompaktkamera och hade inga problem med att ta med mig den överallt. Räknade med att den eventuellt kunde bli stulen, så jag överförde alltid dagens bilder till en server ifall att. Kameran hängde med hem till Sverige utan problem.

Det var två andra svenskar som bodde på samma hostel som både jobbar inom media. De hade med sig både systemkamera och videokamera av dyrare modell. Dels berättade de att de var försäkrade samt att de aldrig tog med grejerna kvällstid. Väl på hostelet låste de alltid in alla prylarna osv. De klarade sig bra också.

Under min tid där mötte jag en hel del personer som hade blivit rånade. Många på kvällen men också vissa mitt på dagen när de åkt lokalbussarna eller tunnelbanan. Ofta var det på mobiltelefoner av dyrare modell men också smycken som t.ex. guldhalsband som de hade på sig. Andra hade blivit bestulna på stranden när de lämnat sina grejer oövervakade i några sekunder.

Slutsatsen är att det beror lite på hur du vill turista. Kommer du bo på hotell och alltid färdas i grupp och mestadels åka taxi till de mer kända turistplatserna så kommer det nog inte vara några problem. Vill du t.ex. ta med dig kameran till de fina stränderna kommer du nog behöva ha noggrann uppsikt över sakerna.

Jag skulle inte rekommendera att ta med dig systemkamera kvällstid om du vill ut och festa. Då skulle jag ta med en billigare kompaktkamera som det inte svider så mycket att bli av med.

Var några år sedan jag var där så jag vet ej om det har förändrats nu inför VM.
 
Jag har varit i Rio två gånger och bägge gångerna har jag stått som killen på Corcovado och blivit muddrad på värdesaker. Som tur är har dom aldrig varit intresserade av kreditkort, så semestern har alltid kunnat fortsätta. En videokamera och en DSLR har jag blivit v med så alla mina bilder från Rio är tagna med engångskameror som inhandlats efter dessa incidenter.

Sista gången var 2005 09:00 (när det var fullt solljus) mitt på Copacabana.

/Karl
 
ANNONS