Annons

Tål inte utvikningbrudar kritik??

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Utseende resp handling

Är det inte någonstans i bilbeln det står någonting i stil med att man inte ska tycka illa om syndaren utan om hans handlingar. Nu menar jag inte att någon här ska anses vara syndare. Däremot tror jag att det är legio att att anse att handlingar får man kritisera men inte utseenden och lyten. Problemet i denna diskussion blir väl att bröstförstoringar och liknande förvisso har med utseendet att göra men har föregåtts av en medveten handling. Alltså enligt ovanstående resonemang bör man inte säga till någon att dennes förstorade tuttar är fula, medan det däremot skulle vara ok att anse att det är förkastligt att låta en plastikkirurg göra förstoringen.

/Thomas
 
Jag antar att det ar ok att referera till min egna bild??

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/764525.htm

Bilden var tagen i samband med en videoinspelning till en av Suzannes latar. Ga och kika pa videon pa http://www.suzannecarlsson.com sa kan ni aven fa er att gott skratt nar ni ser mig i den :)

Hursomhelst jag forstar inte varfor det ar sa mycket klagande fran Maths och liknande personer gallande mig och min fru. Kanske ar det avundsjuka, vad vet jag?

Hursomhelst, jag ar nojd och tillfreds med bade typen av mina diskuterade bilder och mitt yrke. Inte nog med det jag har aven lyxen av att jobba otroligt mycket tillsammans med min hustru, nagot som vi bada tva givetvis alskar eftersom vi da far spendera mycket mer tid tillsammans.

Anledningen for att jag beslutade att betala for medlemskap har var bland annat for att fa konstruktiva kommentarer angaende bilder. Eftersom jag ar yrkesfotograf sa ar jag standigt angelagen om att utecklas och inte sta stilla. Jag har alltid valkomnat kritik, men jag kommer aldrig att tillata personliga pahopp pa varken mig sjalv eller min hustru, och det skall aven inte ske mot nagon annan har heller. Jag forstar inte varfor vissa finner det sa svart att halla en savlig ton och ge KONSTRUKTIV kritik utan att ga over gransen och blir otrevlig, sarande mm.

Jag tycker inte det tillhor nagon somhelst bildkritik om modellen ifraga har utfort nagon skonhetsoperation eller inte. Maths, om du kanner sa starkt for alla tjejer och bryr dig sa mycket om dem - tycker du inte da ocksa att du kanske skall uppfora dig som en "gentleman" mot dem? Jag betvivlar starkt som jag sa tidigare hade du hade vagat uttala samma personliga pahopp till mitt eller min frus ansikte?? Jag tycker det ar fegt att hava ur sig en massa saker bara for att man ar skyddad "bakom datorskarmen". Nej Maths, jag tycker verkligen att du imanga fall ar otroligt otrevlig, men det viktigaste av allt ar att du inte tillfor nagot for utvecklingen av nagon har med den typen av kommentarer och jag trodde att det var utveckling av varat fotograferandet som var skalet till att vi ar har, inte for att fa moralpredikningar fran dig?>>

Martin
 
tormig skrev:
Vem skall bestämma vad som är "seriös plastikkirurgi", du, jag, eller politiker? Fast för en 40-talist som är kvar i 60-talets tänkande är det ju förstås inget problem att styra folks val, de vet ju som bekant inte sitt eget bästa.

Såvitt jag förstår så får man betala för den här sortens ingrepp ur egen ficka så det tar inga resurser från vården.

Det var ett himskans tjat om generationer här. Får väl kontra lite då. Jag vet inget om dig o din generation eftersom du tillhör "smygarna" här på sidan som tycker mycket & ofta men bjuder på väldigt lite om dig själv. Det räcker med att kolla din profil för att fatta. Det allra mest basala, inte mer. Du är veteran här på siten bl.a

Hursomhelst en hypotes; Jag leker med tanken att du är född just på sextiotalet eller möjligen tidigt 70-tal?. Varför gör jag det då? Jo, du verkar ha ett omättligt behov av att hacka på just 40-taggarna. Som ett litet tonårsuppror ungefär. Mao dina föräldrar är 40-talister? Man får inte vara dum(C;?

Såå, goddagspiltarna tar saker och ting för självklara. "-Vill man operera sig så ska man fan få göra det!
"
Det har ingen annan med att göra minsann. En självklarhet! Allt går att fixa, tron på vetenskap, teknik och sin egen suveränitet är total! Bara man betalar ur egen ficka så går allt att ordna?
Bara gå till banken å låna - Ös upp ös upp ...Tjenare!

Tyvärr så har du rätt men bara delvis som tur är; Det mesta har ett pris, så gott som allt går att köpa för pengar MEN dock inte allt. Förr eller senare så kommer du att upptäcka det. Då kan du ju ha det här "samtalet" i salig åminnelse. Skyll inte på mig, jag har varnat dig(C;=

Det här om egen ficka och att inga resurser snos från vården är ju också en villfarelse och en ballast du bör göra dig av med. Tror du att det är gratis för samhället att utbilda läkare och vårdpersonal? Tänk om fler läkare som skolas in på våra högskolor skulle slå sig på lukrativ kosmetisk kirurgi och stå och operera helt friska funktionabla lökar hela dagarna?

Hur fint skulle det bli för medborgarna med ännu färre medicinmän? De som redan fått vänja sig vid vårdgarantin och tre månaders väntetid (i bästa fall). För en betydligt mer medicinskt motiverad och NÖDVÄNDIG operation dessutom. Vi kan ju ta läkare utifrån som inte ens kan språket förstås men frågan är om det var så vi hade tänkt oss resultatet av läkarutbildningen?
JANNE
 
Senast ändrad:
Mattsen skrev:
.....Är jantelagen, avundsjukan resultatet av vårt klimat? Resultatet av politisk uppfostran? Vore nåt att studera för internationella psykologer.
Det finns en avhandling i ämnet. Kanske möjlig att låna på biblioteket också?

Titel: Estetik på klinik - Den estetiska kirurgins legitimerade retorik
Författare: Anita Andersson
 
lottawe skrev:
Det finns en avhandling i ämnet. Kanske möjlig att låna på biblioteket också?

Titel: Estetik på klinik - Den estetiska kirurgins legitimerade retorik
Författare: Anita Andersson

Tack för länken Lotta. Men nu var det inte den estetiska kirurgin jag reflekterade över.

Snarare den "svenska avundsjukan" & jantelagen.

Jag tror den har en stor roll bland dem som förfasar sig över att kvinnor (och män) söker upp en plastikkirurg för att förändra sin kropp.

"Tro inte att du är något", "du ska va nöjd med du har fått". Men för att dölja denna nedtryckande inställning döljer man det i begrepp som "sjuka ideal".

Sverige - landet lagom.
Stick ut och du får jantedrevet efter dig.

Säga vad man vill det stora landet i väster, det har många avigheter, fel och brister. MEN, där får man beröm om man lyckas och uppmuntran för att nå vägen dit. Här bromsas man och får glåpord på vägen.

Sverige, sverige mitt fosterland det ser mörkt ut...
 
Mattsen skrev:
Tack för länken Lotta. Men nu var det inte den estetiska kirurgin jag reflekterade över.

Snarare den "svenska avundsjukan" & jantelagen.

Jag tror den har en stor roll bland dem som förfasar sig över att kvinnor (och män) söker upp en plastikkirurg för att förändra sin kropp.

"Tro inte att du är något", "du ska va nöjd med du har fått". Men för att dölja denna nedtryckande inställning döljer man det i begrepp som "sjuka ideal".

Sverige - landet lagom.
Stick ut och du får jantedrevet efter dig.

Säga vad man vill det stora landet i väster, det har många avigheter, fel och brister. MEN, där får man beröm om man lyckas och uppmuntran för att nå vägen dit. Här bromsas man och får glåpord på vägen.

Sverige, sverige mitt fosterland det ser mörkt ut...

Jag tycker att du har missat nåt här. Talar för mig själv då förstås. Vad har det med avundsjuka och Jantelagen att göra om man har en annan syn än din på plastikkirurgi tex? Visst åk till det stora landet i väster men du kommer att möta folk som har åsikter som skiljer sig från dina där också. Det mesta som vi har här i Svedala finns även där fast i mycket större skala - Ingen klen tröst va?

Det här "lilla landet lagomsnacket" håller inte tycker jag. Särskilt inte som du och dom som har samma åsikt som din har varit i klar majoritet härinne. Beröm gör man sig förtjänt av, ingenting man kan kräva som jag ser det. Mats, nu är du kinkig! JANNE
 
cw-op skrev:

Det här om egen ficka och att inga resurser snos från vården är ju också en villfarelse och en ballast du bör göra dig av med. Tror du att det är gratis för samhället att utbilda läkare och vårdpersonal? Tänk om fler läkare som skolas in på våra högskolor skulle slå sig på lukrativ kosmetisk kirurgi och stå och operera helt friska funktionabla lökar hela dagarna?

Hur fint skulle det bli för medborgarna med ännu färre medicinmän? De som redan fått vänja sig vid vårdgarantin och tre månaders väntetid (i bästa fall). För en betydligt mer medicinskt motiverad och NÖDVÄNDIG operation dessutom. Vi kan ju ta läkare utifrån som inte ens kan språket förstås men frågan är om det var så vi hade tänkt oss resultatet av läkarutbildningen?
JANNE
Ja, det är ju för jävligt när folk gör som de vill efter utbildningen! P.C. Jersild borde bota folk istf att skriva böcker t.ex. Kollegan maskiningenjören som nu säljer datorer har givitvis slösat bort samhällets resurser genom att inte syssla med rätt saker och den här ekonomen jag känner som aldrig tittat på en balansräkning efter utbildningen och som envisas med att skriva om musik istället borde givitvis betala tillbaka kostnaden för utbildningen som samhället tillhandahållit.
 
tormig skrev:
Ja, det är ju för jävligt när folk gör som de vill efter utbildningen! P.C. Jersild borde bota folk istf att skriva böcker t.ex. Kollegan maskiningenjören som nu säljer datorer har givitvis slösat bort samhällets resurser genom att inte syssla med rätt saker och den här ekonomen jag känner som aldrig tittat på en balansräkning efter utbildningen och som envisas med att skriva om musik istället borde givitvis betala tillbaka kostnaden för utbildningen som samhället tillhandahållit.

Ja det tycker jag!
 
cw-op skrev:
Det här om egen ficka och att inga resurser snos från vården är ju också en villfarelse och en ballast du bör göra dig av med. Tror du att det är gratis för samhället att utbilda läkare och vårdpersonal? Tänk om fler läkare som skolas in på våra högskolor skulle slå sig på lukrativ kosmetisk kirurgi och stå och operera helt friska funktionabla lökar hela dagarna?

Hur fint skulle det bli för medborgarna med ännu färre medicinmän? De som redan fått vänja sig vid vårdgarantin och tre månaders väntetid (i bästa fall). För en betydligt mer medicinskt motiverad och NÖDVÄNDIG operation dessutom. Vi kan ju ta läkare utifrån som inte ens kan språket förstås men frågan är om det var så vi hade tänkt oss resultatet av läkarutbildningen?
JANNE

Det har under några års tid pågått en diskussion bl a i läkartidningen om det moraliskt riktiga i att utföra kosmetisk kirurgi på helt friska individer. All kirurgi innebär risktagande och implantaten håller inte hur länge som helst. Komplikationer blir till stor del en sak för hälso- och sjukvården att ta hand om. Nu tror jag inte det utgör någon jättestor post i alla utgifter men jag tycker diskussionen är helt relevant. Det finns ju syndrom där personen vill bli amputerad. Detta är än så länge inte någon godkänd indikation för kirurgi men borde det inte i så fall vara helt okej utifrån samma synsätt som det är okej med annan kosmetisk kirurgi. Jag vill poängtera att jag är lite kluven i frågan och att det inte är helt självklart. Själva fenomenet som sådant är dock värt att diskutera.
 
cw-op skrev:
Folkskola realskola gymnasium. Jag är "vaktmästare", du själv? JANNE
Jag undrade bara allmänt om du arbetar med det som staten har utbildat dig till eftersom jag fick uppfattningen att du tyckte det var det man skulle göra.

Jag har ett par olika utbildningar men jobbar inte med någon av de för att jag i efterhand tröttnat på de.
 
gesoulis skrev:
Jag undrade bara allmänt om du arbetar med det som staten har utbildat dig till eftersom jag fick uppfattningen att du tyckte det var det man skulle göra.

Jag har ett par olika utbildningar men jobbar inte med någon av de för att jag i efterhand tröttnat på de.

Väljer man de långa utbildingarna som leder fram till en akademisk kompetens så har man ju en 5-10 år på sig att ångra sig sas. Självklart måste man få göra det. Det finns ingen anledning att gå och vantrivas med sitt jobb det tycker inte jag heller. Sett ur samhällets synvinkel så är det ju inte bra förstås men svårt att komma runt.

Nu hamnar vi delvis på sNisKaN om diskussionen som rörde de lukrativa kosmetiska plastikingreppens vara eller icke vara men skit samma.. Heders åt de plastikkirurger som nöjer sig med landstingens "låga löner" och inte bara sneglar efter guld o gröna skogar iaf! Plastikkirurgi -vars "status" har blivit litet naggat i kanten-är ju en disciplin som VERKLIGEN behövs. Kom just nu att tänka på brännskador - Behöver jag säga mer? JANNE
 
Så länge man inte jobbar svart så får väl staten tillbaka en del oavsett vad man jobbar med.
De duktiga läkare som kommer hit från utomlands har ju inte heller kostat något för oss att utbilda.
Men det är OT. Jag konstaterar bara att marknadskrafterna styr, även hur vi bör se ut. Och utan dessa krafter hade vi inte haft något FS att gnabbas i.
Så fortsätt skälla på allt och alla. Men vill ni kyssa vackra flickor så får ni tänka på hur ni beter er.
 
Tomasz skrev:
Så länge man inte jobbar svart så får väl staten tillbaka en del oavsett vad man jobbar med.
De duktiga läkare som kommer hit från utomlands har ju inte heller kostat något för oss att utbilda.
Men det är OT. Jag konstaterar bara att marknadskrafterna styr, även hur vi bör se ut. Och utan dessa krafter hade vi inte haft något FS att gnabbas i.
Så fortsätt skälla på allt och alla. Men vill ni kyssa vackra flickor så får ni tänka på hur ni beter er.

Håller helt med dig och ja Janne, vi seglar bort från ämnet.

Ang vackra flickor låter jag de vara vackra på det sätt de själva vill utan att för den skull kalla de dumma eller vilseledda även fast det inte behagar mig. Deras val helt enkelt...
 
Tomasz skrev:
Så länge man inte jobbar svart så får väl staten tillbaka en del oavsett vad man jobbar med.

Det är inte BARA pengar det handlar om. Om staten får sina pengar eller ej. Vad hjälper pengar om det inte finns folk som kan göra jobben? Men visst så småningom när EU är som ett enda land. Då gäller det att folk ska trivas här uppe i mörka karga Norden också och det är då stålarna kommer in i bilden. En läkare från kontinenten vill nog ha väldigt bra betalt för att komma hit. Särskilt om levnadsstandarden och lönerna är ungefär lika inom hela EU? JANNE
 
husander skrev:
Det jag försöker förklara som du inte verkar fatta är att tjejen har VALT att plåta sej för sitt utseende, tror du annars hon skulle försöka se så sexig ut som möjligt. Vad är då felet med att kommentera att man bara tycker det ser fånigt ut. Det ger ju fotografen möjlighet att fundera på om det kanske funkar eller inte. Tillåts bara kommentarer som "sexig" "läcker" osv så kommer ju fotogrfen fortsätta i samma stil. Vad är det för feedback? Och är det bildkritik att bara kommentera hennes utseende som snygg och sexig?? Bildkritik skall ju tydligen bara handla om tekniken. Sketen dubbelmoral är vad det är. Kolla in "utvikningsbilder" , kolla kommentarerna så får du se massor av ickekonstruktiv kritik som bara handlar om hennes utseende. Men då är det helt okej efterssom syftet med bilden är att behaga, DET är tragiskt!

Du fortsätter med att förutsätta saker om varför fotografer och modeller sysslar med det de gör. En modell väljer inte att ställa sig framför kameran för sitt utseende skull. Det finns mängder av skäl men just detta tror jag sällan förekommer. De kan söka bekräftelse, tycka att det är roligt, gilla bilder, för pengar, en slags teater och rollspel osv. Det ges få tillfällen för vanliga människor att få spela teater, klä ut sig eller klä av sig och att hobbymodella är ett sätt att motivera att få göra allt detta. De allt fler alternativa klubbar som uppstår tycks visa på ett behov bland människor att uttrycka sig, även sexuellt. Detta utan att det ska misstolkas som inviter till nått mer eller att man ska tas för att vara dum och efterbliven.

För de flesta är det en hobby. I likhet med fotografer så har de rätt att utöva den oavsett om de är duktiga på det eller inte. De gör det för sin egen skulle helt enkelt. Men det känns rätt uppenbart att du inte träffar särskilt många modeller och pratar med dem om varför de modellar.
Det är bekvämare att sitta och skapa sig egna uppfattningar baserade på egen logik och politisk vilja.

Mvh
Maverick
 
dJb skrev:
Det har under några års tid pågått en diskussion bl a i läkartidningen om det moraliskt riktiga i att utföra kosmetisk kirurgi på helt friska individer. All kirurgi innebär risktagande och implantaten håller inte hur länge som helst. Komplikationer blir till stor del en sak för hälso- och sjukvården att ta hand om. Nu tror jag inte det utgör någon jättestor post i alla utgifter men jag tycker diskussionen är helt relevant. Det finns ju syndrom där personen vill bli amputerad. Detta är än så länge inte någon godkänd indikation för kirurgi men borde det inte i så fall vara helt okej utifrån samma synsätt som det är okej med annan kosmetisk kirurgi. Jag vill poängtera att jag är lite kluven i frågan och att det inte är helt självklart. Själva fenomenet som sådant är dock värt att diskutera.

Sjukvårdens konstnader för behandling av komplikationer efter skönhetsoperationer är säkerligen försvinnande liten.
Frågan som tas upp här är motsättningen mellan individuell frihet och de krav som samhället ska kunna lägga på individen då samhället betalar sjukvården.
Ett flertal sådana avvägningar finns.
Man därvidlag konstatera att det är betydligt dyrare för samhället med tex rökning, fetma och inline-åkning mm, och dessa aktiviteter låter vi fortsätta.
 
gå in på modell sida och kritisera modellerna i fråga istället. det låter som att du kritiserar en myra på en bild om den ser konstig ut, eller något annat motiv. låter larvigt, dock så kan man ju säga att "ja personligen hade kanske sagt åt modellen att lyfta på armen/bena" eller whatever, men inte kritisera hennes kropp..
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS