** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Ta bort föremål från bilden, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

mrpimmy

Aktiv medlem
Jag har en liten studio hemma hos mig. Och ett problem jag ofta stöter på är att ta bort blixtarna från bilden. Jag skulle vilja hitta ett enkelt sätt att göra det på och undrar om någon har en bättre lösning?

Originalbilden ser ut något liknande Bild nr1. Och jag vill alltså få bort blixtarna så smidigt och effektivt som möjligt. Samtidigt som jag vill ha kvar den strukturen som är på väggen, och helst att det följer ljuset från resten av väggen.
I olika situationer så har jag gjort så här, men inget redskap tycker jag är tillräckligt tillfredställande:

Patch tool. Bild 2
Det blir ofta en annan struktur på det som läggs till, ett annat ljus och övergången som ni ser är inte allt kul.

Content aware tool. Bild 3
Det jag ofta får bäst resultat med är att använda Content aware tool på ett nytt lager och sedan radera kopian som den gör. Detta går sedan ganska enkelt att fixa med spot healing brush och healing brush. Men när blixten är större som den högra blixten i bilden så blir det inte alls lika enkelt.

Klipp och dra ut. Bild 4
Jag markerar en liten del till höger om blixten och så drar jag ut den, förlänger, till vänster. Detta blir inte alls bra på en gång och kräver ganska mycket tid med att förändra ljuset på den tillklippta delen. Gradient map och en massa småfix. Dessutom så blir inte strukturen på väggen alls lika bevarad, eftersom den är utdragen så blir strukturen utdragen.

Kopiera. Bild 5
Markera lika stor del som blixten bredvid och flytta den över blixten. Det blir som klipp och dra fast strukturen bevaras men ljuset blir ännu svårare att rätta till i efterhand. Liknande effekt blir det ju om man använder cloningvektyget.

Content aware fill. Bild 6
Markera och använda fill, Content aware. Blir som ni ser ofta bra på en del och andra delen blir ljusare eller mörkare.

Allting blir lättare om inte bakgrunden skulle belyst, och skulle vara i liknande ljus. Men oftast blir det ju så snyggt med en belyst bakgrund.
Och jag vill ju helst inte flytta blixtarna längre upp för då får jag inte samma effekt. Och flytta dem till höger eller vänster går inte för där är det väggar.

Så några förlag på en annan metod som jag inte vet? Tacksam för all hjälp jag kan få.
 

Bilagor

  • Blixtbort-1.jpg
    Blixtbort-1.jpg
    44 KB · Visningar: 110
  • Blixtbort-2.jpg
    Blixtbort-2.jpg
    43.3 KB · Visningar: 74
  • Blixtbort-3.jpg
    Blixtbort-3.jpg
    43.1 KB · Visningar: 62
  • Blixtbort-4.jpg
    Blixtbort-4.jpg
    43.1 KB · Visningar: 74
  • Blixtbort-5.jpg
    Blixtbort-5.jpg
    43.6 KB · Visningar: 59
Nu är jag ingen expert på PS vilket gör att jag tänker utan för boxen: ta bort blixtarna.
Dvs lyft bort dem ur bilden, belys rummet/väggen på lämpligt sätt och ta ett kort. Sen bakar du ihop bilderna (här brister min PS-lingo) sudda ut huvudbilden och låt "väggbilden" synas.
 
Nu är jag ingen expert på PS vilket gör att jag tänker utan för boxen: ta bort blixtarna.
Dvs lyft bort dem ur bilden, belys rummet/väggen på lämpligt sätt och ta ett kort. Sen bakar du ihop bilderna (här brister min PS-lingo) sudda ut huvudbilden och låt "väggbilden" synas.

Tack Bo. Jo, jag tänker ofta det innan också. Sen kommer modellen och det ska hittas ställning och ljus, och när det är gjort så vill jag bara ta några bilder, inte plocka bort blixtarna igen. Men det kanske är den enda bra att göra för att inte behöva sitta så länge vid varje bild.
 
Använd klonverktyget på vänster sida. Eventuellt snygga till med skugg och bränn-verktyget.
När vänster sida ser OK ut så spegelvänder du bilden och målar in den spegelvända sidan till höger i bilden med lagermask och pensel. Då kan du få en symmetrisk bakgrund utan blixtar.
 
Tack Bo. Jo, jag tänker ofta det innan också. Sen kommer modellen och det ska hittas ställning och ljus, och när det är gjort så vill jag bara ta några bilder, inte plocka bort blixtarna igen. Men det kanske är den enda bra att göra för att inte behöva sitta så länge vid varje bild.

Kan du inte bara fälla paraplyerna och ställa dem mitt i bild?
 
Jag hade gjort ett nytt lager med den mörkaste grå färgen. Ta och släng på en skvätt vitt med i mitten där blixten lyser upp och försök få samma nyans det är på bilden. Sedan suddar du bort det du vill ha med. Inte svårare än så.
 
Nu har jag inte Photoshop på denna dator, men typ något sådant här som andra lager.
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    31 KB · Visningar: 56
Tusen tack för svaren. Hoppas ni inte tycker jag är bitter, men vill bara förklara vad jag tycker är svårigheten med förslagen...

Använd klonverktyget på vänster sida. Eventuellt snygga till med skugg och bränn-verktyget.
När vänster sida ser OK ut så spegelvänder du bilden och målar in den spegelvända sidan till höger i bilden med lagermask och pensel. Då kan du få en symmetrisk bakgrund utan blixtar.

Tack. Klonverktyget får ju alltså svårigheten med att ljuset inte alls är lika, som jag skrev. Skugga och efterbelys känns som att det blir svårt att arbeta med på ett sådant sätt.

Spegelvända tycker jag verkar väldigt smart, det ska jag prova och se hur det artar sig.

Kan du inte bara fälla paraplyerna och ställa dem mitt i bild?

Jo, alltså. Det är ju inte så jättesvårt. Men så fort ljuset ändras på bakgrunden så behöver blixtarna bort och det ska tas en ren bild. Och tyvärr vet jag att det är inte riktigt vad som brukar fara genom mitt huvud när vi tex kämpat väldigt länge för att hitta rätt ljus och rätt ställning. Och sedan så blir det ju också svårare att plocka bort blixtarna när de läcker lite ljus på bakgrunden också, så de behövs där för att få allting att stämma ihop.

Jag hade gjort ett nytt lager med den mörkaste grå färgen. Ta och släng på en skvätt vitt med i mitten där blixten lyser upp och försök få samma nyans det är på bilden. Sedan suddar du bort det du vill ha med. Inte svårare än så.

Tusen tack. Jag tycker oftast strukturen på tex väggen är viktig i bilden, för sammanhang och den riktiga rumskänslan, och det är väl därför jag inte riktigt gör så. Det blir alltid ganska "tillfixat" när man ska börja klippa in modellen på ett nytt papper, rumskänslan tappas lite, hur bra man än är på att klippa.
 
Har du provat med content aware fill och color apaptation ibockat tycker det ger lite bättre resultat, den funktionen kom i cc15 om jag inte minns fel.
 
Har du provat med content aware fill och color apaptation ibockat tycker det ger lite bättre resultat, den funktionen kom i cc15 om jag inte minns fel.

Wow! Bästa hittills, blir absolut bättre med color adaptation. Minskar arbetstiden ordentligt. Att jag missat en sådan ibockning... Tusen tack.
 
ANNONS