Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ta bort "knäppen" i bländarringen?
- Trådstartare robilibob
- Start datum
jpgrahn
Aktiv medlem
Undrar om det är ett svårt ingrepp att ta bort knäppen i bländarringen i ett gammalt nikon-ai-objektiv? Ska nämligen använda det till filmning och ibland vill man ligga precis mellan två bländarsteg.
Någon som har någon erfarenhet eller tips att dela med sig av?
Mvh,
Robin
Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det. Men jag har plockat sönder några objektiv och bländraringen får sina "knäpp" från en liten metallbricka. Jag har inte velat ta bort den så jag vet inte vad som händer om man gör det. Kanske bländarringen blir helt lös och inte längre stannar kvar i det läge man vill ha den.
Precis som Robin säger går det ju att ställa ringen mellan de hela stegen.
/Johan
Helmetrock
Aktiv medlem
Om det går att ta bort klicken men att bländarringen blir helt lös går det säkert att bara trä en O-ring eller ett gummiband som får ligga i skarven mellan bländarringen och kamerahuset eller objektivet och hålla den på plats.
Lucanus
Aktiv medlem
Undrar om det är ett svårt ingrepp att ta bort knäppen i bländarringen i ett gammalt nikon-ai-objektiv? Ska nämligen använda det till filmning och ibland vill man ligga precis mellan två bländarsteg.
Någon som har någon erfarenhet eller tips att dela med sig av?
Mvh,
Robin
Det är inga problem att ta bort knäppen i bländarringen. Skruva loss bajonettfatningen, i bländarringen på gamla Nikkor brukar ibland sitta en liten men lång skruv som överför rörelse från ringen till bländare, kanske måste du skruva ut även denna för att ta bländarringen från objektivet. Skruva loss plåtbrickan som spärrar bländarringen i bestämda läge och som orsakar knäppen. Sätt ihop allt igen och klart! Det ska inte vara några konstigheter, men som någon skrev tidigare kan nu bländarringen och bländare ändras lätt utan att man märker det, så du måste hålla koll på den.
robilibob
Aktiv medlem
Tack för svaren!
Du menar att det inte kommer va nåt motstånd över huvudtaget? Den måste inte sitta stenhårt men den får ju inte heller ändras om man exempelvis springer med kameran eller liknande.
Förstår att det kanske är lite svårt att svara på men om du har någon erfarenhet så skriv gärna. Annars får jag helt enkelt testa själv, är väl bara skruva tillbaka det sen om det inte funkar.
/Robin
Du menar att det inte kommer va nåt motstånd över huvudtaget? Den måste inte sitta stenhårt men den får ju inte heller ändras om man exempelvis springer med kameran eller liknande.
Förstår att det kanske är lite svårt att svara på men om du har någon erfarenhet så skriv gärna. Annars får jag helt enkelt testa själv, är väl bara skruva tillbaka det sen om det inte funkar.
/Robin
robilibob
Aktiv medlem
Helvete! Testade nu på mitt 50 1.8D och jag lyckades med allt, skruvade bort den lilla plåtgrejen men satte dit den igen för jag bara skulle testa (ska göra det på ett annat objektiv). När jag skruvat ihop allting så funkade allt förutom en sak: Man kan skruva på bländarringen som vanligt men det händer ingenting med lamellerna, bländaren är fast i minsta öppningen hela tiden.
Någon som vet om nån manual eller liknande man kan använda sig av? otroligt frustrerande då det känns som allt sitter där det ska.
UPPDATERING!
Nu funkar bländaren men varken autofocus eller någon form av exponeringsmätning funkar. Verkar som om det är nåt fel på nån elektronik i objektivet. Får skruva upp det igen. Det här är både frustrerande och intressant på samma gång. Skulle verkligen gjort det på mitt AI-objektiv från början.
Någon som vet om nån manual eller liknande man kan använda sig av? otroligt frustrerande då det känns som allt sitter där det ska.
UPPDATERING!
Nu funkar bländaren men varken autofocus eller någon form av exponeringsmätning funkar. Verkar som om det är nåt fel på nån elektronik i objektivet. Får skruva upp det igen. Det här är både frustrerande och intressant på samma gång. Skulle verkligen gjort det på mitt AI-objektiv från början.
Senast ändrad: