Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Ta bort moiré

Produkter
(logga in för att koppla)

andreasc89

Avslutat medlemskap
Har råkat ut för moiré. Eller tror att det är det iaf, kolla på bilden nedan.

Finns det något sätt att ta bort det här på i Photoshop?
Har läst lite i andra trådar men inte hittat nått tips som riktigt funkar.

Bilden är direkt konverterad från C1. Fotat i raw med en P25 på en Hasselblad H1

Bilagor

• moare.jpg
    moare.jpg
    42.9 KB · Visningar: 734
Hittar inget nytt under filter. Jag kör C1 3.7.3 och Photoshop CS (1). Finns en sånn funktion i C1, men det blir inget större skillnad hur man än drar i reglagen.

Jag fick en fråga då jag installerade C1 3.7.3

om den skulle lägga till ett filter.

Porvade på din lilla bild här, men såg ingen skillnad.

Filtret hamande sist i filterlistan, phase one a/s står det.

roine

Senast ändrad:
Det funkar bäst om man markerar det område som det är moaré på. Då funkar det att ta bort färgerna som blir i mönstret men mönstret försvinner inte.

MVH Christer Å

Att ta bort färgerna är nog inget alternativ. Lär ju se grymt konstigt ut i tryck sen.

I hjälpen tipsade dom om att man skulle använda bländaren då objektivet presterar sämst eftersom moirén inte skulle synas lika tydligt då.

andreasc89 skrev:
Att ta bort färgerna är nog inget alternativ. Lär ju se grymt konstigt ut i tryck sen.

I hjälpen tipsade dom om att man skulle använda bländaren då objektivet presterar sämst eftersom moirén inte skulle synas lika tydligt då.
Man tar inte bort färgerna på klädesplagget eller vad det nu är som man har fotat utan färgerna i skälva moaremönstret.
Färgen på det man fotat blir kvar i allafall om man använder C1 instick till photoshop.

Hej

-Duplicera bakgrunden.
-Lägg på gaussion blur tills moaren försvinner.
-Välj blending mode color.
-Maska av om du inte vill att hela bilden ska beröras.
-Klart!

Lycka till

ANNONS
Götaplatsens Foto