Annons

Ta bort sol-dis?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lackner

Aktiv medlem
Finns det nåt sätt att få bort sol-dis i elements 5?

Har kollat igen de olika filterna men inte hittat nåt vettigt.

Jag vet inte hur Elements funkar, men förmodar du har USM på samma sätt som i Photoshop. Prova att ställa in USM med Amount 20, Radius 50 och Threshold 0. Det ger en sorts kontrasthöjning som kan hjälpa att reducera diset.

Hur kommer man åt usm? har photoshop också men är ingen van användare av något av programmen.

Filter > Sharpen > Unsharp Mask

USM står för Unsharp Mask. Jag vet inte vad det heter på svenska om du har svensk version, gissar på oskarp mask. Kolla under filter i allafall.

Mvh/Lars-Erik

alfin skrev:
Jag vet inte hur Elements funkar, men förmodar du har USM på samma sätt som i Photoshop. Prova att ställa in USM med Amount 20, Radius 50 och Threshold 0. Det ger en sorts kontrasthöjning som kan hjälpa att reducera diset.
Jo, då. Oskarp mask/Unsharp mask (USM) finns i Elements också. Själv har jag Elements 3 och där finns det under Filter>Skärpa>Oskarp mask.

Tack för tipset! Jag har aldrig använt Oskarp mask på det sättet tidigare, med så hög radie. Jag testade just med värdena du skrev på en skymningsbild, och det blev lite som att lyfta av en grå hinna från bilden. Jag har inte klurat ut varför det fungerar än, men huvudsaken är ju att det fungerar.

Lucius, om du provar vanlig höjning av kontrasten så tänk på att du kanske behöver mörka ned bilden lite samtidigt, t ex med Intensitet. Soldisiga bilder kan ju vara rätt ljusa, och en måttlig till kraftig ökning av kontrasten kan göra att de ljusaste partierna annars blir helt utfrätta och vita och förlorar detaljerna.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto