Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta modellbilder på mig själv, vad behöver jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

marlene_e

Medlem
Hej!
Jag har en Canon Eos 450D, och vill ta lite egna modellbilder.(helkroppsbilder)
Har ett vitt lakan som bakgrund. Men undrar vad jag behöver för ljussättning och så? Så att det ser proffsigt ut :)
Behöver jag en extern blixt (speedlite) till kameran? Kan det + en fotolampa räcka? och behöver jag ett nytt objektiv?
Skulle vilja ha lite tips, ljussättningen får inte vara alltför dyr. :)
Tack på förhand
/Marlene

En fjärrkontroll eller nyttja självutlösaren är de första som behövs.

Det billiga svaret är:
En ljuskälla t ex ett fönster med infallande dagsljus, gärna ett ljus som är silat genom molnen. En vit reflexskiva, tex frigolit, blädderblockspapper, kylskåpsdörr, på motstående sida kan vara lämpligt. Bakgrunden bör inte vara störande, t ex med hjälp av en sparsamt mönstrad vägg i enhetlig färgsättning. Ju längre avstånd mellan objekt och bakgrund ju mindre skarp kan bakgrunden bli. Det kan vara bra om det kan falla in dagsljus även på bakgrunden. Ofta är det enkla tillräckligt bra.

Denna är tagen med befintligt ljus med en slutartid på ca 1/10 s på stativ i ett utkylt ödehus .

Det dyra svaret är:
Minst två blixtar, softboxar, stativ, reflekskärmar, bakgrundshållare, bakgrundspapper. Adapter till blixtskon för att kunna utlösa studioblixtar, elektriskt eller via radio. Priset skulle tippa på ca 5 - 10 000:- innan du är igång.

En variant är att leta upp kamrater med utrustning och fota tillsammans med dem innan du går och köper en komplett fotoateljé. Fråga runt på här eller på modellbilder.se .

ANNONS
Götaplatsens Foto