Annons

Ta ut och sätta in minneskort i D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Krille D300

Medlem
Är det någon som haft problem med att ta ut och sätta in minneskortet i D300?

Jag har erfarit detta och Nikon påstår nu att ett stift i minneskortsfacket är böjt och att det är handhavandefel!

Jag var försiktig när jag skulle sätta in det igen. Har hört från en återförsäljare att det har hänt att en sådan skada uppkommit du kortet tagits ut ur kameran.

Ja, det är troligen ett hanhavandefel, för även om minneskortet löper i spår och bara passar på ett sätt, så är det fullt möjligt att missa pinnarna. Samma sak när det gäller gamla IDE-anslutningen i datorn. Jag har böjt en del sådana pinnar. Dock är dessa betydligt tjockare. Kan kosta en slant det där.

Om jag minns rätt så ville Lasses kameraservice ha ca 1500:- för ett byte på en D200. Det var senhösten 2007.

OK det är möjligt att jag gjort fel. Det betyder att man måste vara ytterst försiktig med att sätta in minneskorten.

Jag kommer att bli ca 1600 kr fattigare. Det är en dyr erfarenhet jag fått!

Jag hörde något liknande när jag 2005 skulle köpa en presskörd D1 från Hegethorns. Trodde först att han skämtade med mig när han drog upp vad folk hade gjort, och inte minst hur.
Sen i efterhand har jag bytt upp mig till D1H, men har aldrig stött på just det problemet.
Hur som helst, ytterligare en fördel för SD / SDHC där det inte finns några ben att kröka.

Å andra sidan undrar jag om sd-korten tål att köras i tvättmaskinen av misstag, något som ett antal på Dpreview, inkl jag själv råkat göra, och CF-korten fungerar lik väl ett antal år senare.

Efter bytet blev jag mer försiktig med hur jag behandlade minneskortet. Innan kunde det ligga på skrivbordet bland allt annat som ligger där, med risk för att det kommer skit i de små hålen. Nu är det antingen i kameran eller minneskortsläsaren, landar inte någonstans däremellan.

ANNONS
Götaplatsens Foto