Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 10-24 SP Di II på FX-format

Produkter
(logga in för att koppla)

m.beventorp

Medlem
Någon som vet om jag kommer kunna använda mitt vidvinkel som jag just nu har på min D90 på en D700 utan några vinjetter eller liknande?

Lite synd att investera i en D700 för att sedan handikappa den med en 10-24 för DX. Kantskärpan där den ev täcker FX lär inte bli bra för att inte tala om vignettering och distorsion. Men bara man är beredd att investera i en ny vidvinkel till sin D700 kan man ju alltid köpa D700 och testa om man är nöjd ändå.

Jag har sett Nikkor 16-35/4 VR beg för 6000:-. Annars med lite mer vidvinkel och lite sämre skärpa men mindre distorsion finns Sigma 12-24/4,5-5,6 EX där den äldre finns beg för 3000-4000:-.

Ge dig inte fasen på det. Nikons eget 12-24 samt Tokina 12-24 funkar skapligt från ungfär 16 mm och uppåt. De täcker då hela bildcirkeln men ger ganska mycket CA och oskärpa utåt hörnen.

Nej, jag ger mig definitivt inte fasen på det ;-)

Jag vet att det finns objektiv som går hjälpligt att använda på FX på vissa brännvidder och vissa fokuseringsavstånd, men det betyder inte att det är något man borde borde göra annat än i nödfall.

Som sagt, har du redan objektivet är det ju bara att testa och sälja det om det inte funkar så bra som du hoppas, men det är inte byggt för att fungera på den. Du får nog räkna med att vill du ha bra kvalité är det ett riktigt FX-objektiv som gäller, men det vet du säkert redan.

ANNONS
Götaplatsens Foto